România este o putere zonală dacă ne referim la Forțe Aeriene. Avem o escadrila complet operațională de F-16 Fighting Falcon la standard NATO și una în formare, iar o alta “este pe drum”. Cert este că am ajuns să asiguram serviciul de poliție aeriana si pentru alte țări.
La Baza 86 Aeriană Borcea avem deja operaționale 17 avioane de lupta F-16 Fighting Falcon care sunt la standardul block 15, avioane care au trecut apoi printr-un program de modernizare de tipul MLU (Mid-Life Upgrade). S-a format astfel Escadrila 53 Warhawks, iar toată achiziția a costat 630 de milioane de de euro și a inclus modernizarea aeronavelor, sprijin logistic, precum și pregătirea personalului și antrenarea piloților.
Avioanele de luptă sunt dotate cu varianta de soft Tape 6, care este şi ultima şi cea mai modernă versiune instalată pe avioanele de acest tip. Aceasta permite o mai bună precizie a radarelor, multiple îmbunătăţiri ale senzorilor de zbor, dar şi lansarea de rachete de ultimă generaţie în procedură “trage şi uită“. De altfel, compania americană Raytheon Missile Co. A livrat către Forţele Aeriene astfel de rachete aer - aer de ultimă generaţie de tip AMRAAM.
Stăpânii cerului. România defilează cu F-16, peste avioanele Gripen ale Ungariei. Bulgaria are MIG
În plus, recent, în Baza 71 Aeriană „General Emanoil Ionescu”, de la Câmpia Turzii, au ateriza încă trei avioane F-16 Fighting Falcon cumpărate din Norvegia care vor intra în dotarea Escadrilei 48 Vânătoare. Aceasta este cea de-a patra serie de trei aeronave F-16 sosite în țară, din cele cumpărate de România de la Regatul Norvegiei, împreună cu pachetul de bunuri și servicii aferent. Când escadrila de la Câmpia Turzii va fi completă, restul avioanelor din Norvegia vor fi dirijate spre o a treia escadrilă, cel mai probabil la Mihail Kogălniceanu.
Citește și: De ce este crucial avionul românesc IAR 99 modernizat pentru pregătirea piloților de F-16
Așadar, România a ajuns o putere regională dacă ne referim la forte aeriene. În paralel, Bulgaria, de exemplu, operează avioane de vânătoare de tip MiG-29 pentru a-și apăra spațiul aerian. Vorbim însă de doar 13 avioane care nu sunt gata de zbor în totalitate.
Cum stă Ungaria
Apoi, Ungaria se bazează pe 14 aparate JAS-39 Gripen, care sunt avioane moderne, dar nu sunt testate în luptă, precum F-16 Fighting Falcon, conform specialiștilor. Cu toate astea JAS-39 ungare au apărat spaţiul aerian al statelor baltice de trei ori în cadrul misiunii NATO (BAP) şi vor repeta această activitate în anul 2025. În plus, avioanele Gripen ungare asigură protecţia spaţiului aerian al Sloveniei – împreună cu Italia – şi al Slovaciei.
FOTO defence.hu
Dacă vine vorba de misiuni externe, avioanele F-16 Fighting Falcon ale Forțelor Aeriene Române au apărat deja cerul Țărilor Baltice sub numele “WARHAWKS” (Şoimii războiului –n.red.) şi sub deviza “We prey, they pray”.
Bulgaria nu prea are cu ce se apăra
În plus, România va asigura în 2027 o misiune de detașare a unor aeronave F-16 în Bulgaria pentru poliția aeriană a cerului bulgăresc, întrucât capabilitățile aeriene ale vecilor de la sud de Dunăre nu vor fi încă suficiente.
Citește și: România și Ucraina produc împreună armament împotriva rușilor. Cu ce aprovizionează frontul
Și asta pentru că Bulgaria a optat pentru achiziționarea de F-16 Fighting Falcon noi, dar termenele de livrare s-a amânat. În plus, conform unor surse, Bulgaria nici nu are piloți să opereze avioanele americane.
FOTO Facebook
Pentru cele 16 avioane, țara vecina ar avea nevoie de cel puțin 32 de piloți, iar pregătirea acestora cere timp și fonduri consistente. Un pilot începător (neclasificat) și fără antrenament ar avea nevoie de un minimum de 300-500 de ore, iar o parte din acestea pot fi făcute pe un avion subsonic de școală și antrenament cu o avionică similară F-16. Costurile pe fiecare pilot pleacă de la puțin peste 6 milioane de dolari, dar pot ajunge și la 11 milioane de dolari