miercuri 08 octombrie
EUR 5.0963 USD 4.3898
Abonează-te
Newsweek România

Proiect de lege AUR. Supermaketurile, obligate să vândă mai puține produse ieftine

Data publicării: 08.10.2025 • 14:30 Data actualizării: 08.10.2025 • 15:17
George Simion - Foto: Profimedia images
George Simion - Foto: Profimedia images

Parlamentarii AUR au depus la Senat un proiect de lege care ar obliga hipermarketurile și supermarketurile să nu depășească 20% din vânzări cu produse sub marcă proprie, care sunt mult mai ieftine pe fiecare grupă de produse. Inițiatorii invocă un așa-zis „echilibrul în piață”

Partidul extremist AUR pune gând rău românilor din categoriile vunerabile, care nu își permit să cumpere produse scumpe din magazine.

Proiect de lege AUR. Supermaketurile, obligate să vândă mai puține produse ieftine

Proiectul AUR pleacă de la premisa că piața de retail din România este „dominată de un număr restrâns de operatori economici de talie internațională”, care vând produse sub marcă proprie, mult mai ieftine la raft decât alte produse ale unor producători naționali, potrivit Digi24.

Citește și: Varză, cartofi, fasole: 25% mai scumpe la piață ca în supermarket. Ouă, mere preț dublu. Ce boicotăm

Potrivit expunerii de motive, „unul dintre instrumentele principale utilizate de aceşti retaileri este promovarea masivă a produselor sub marcă proprie. Această strategie, deşi generează beneficii imediate pentru consumatori prin preţuri reduse, are efecte negative asupra „ecosistemului concurenţial”, a producătorilor autohtoni şi a diversităţii produselor disponibile pe piaţă”, susțin inițiatorii legii de la AUR.

Dacă ne aducem aminte, chiar la începutul anului, George Simion și Călin Georgescu au alimentat pe rețelele de socializare o isterie a supermarketurilor care au invadat România. Cei doi și-au îndemnat susținătorii să boicoteze marile lanțuri de magazile „străine” care într-o proporție covărșitoare vând produse românești.

Georgescu și Simion și-au îndemnat susținătorii să cumpere produse doar din piețe, doar că în piață prețurile nu sunt la fel de atractive. Produsele de bază sunt mai scumpe decât cele de la magazin.

Acest fapt poate fi urmarea costului ridicat de producție, după cum spun fermierii. Însă, de multe ori, prețurile sunt crescute chiar și de 10 ori de intermediari români care urmăresc doar să profite de pe urma românilor scandalizați de extremiști.

Mai este o situație de discutat atunci când vrem să cumpărăm din piață. Pe tarabe nu sunt numai produse 100% românești. Legume din Grecia sau Turcia sunt vândute de comercianți drept „produse românești” la prețuri mult mai mari decât dacă le-ai cumpăra direct din supermarket - știind totodată proveniența lor.

Ce prevede proiectul

  • Limită de piață: plafon de maximum 20% din totalul vânzărilor pe fiecare grupă de produse pentru mărcile proprii, în hipermagazine și supermarketuri;
  • Raportare anuală: comercianții vor raporta către Consiliul Concurenței structura vânzărilor pe grupe de produse, pentru monitorizarea respectării plafonului;
  • Sancțiuni: amenzi contravenționale proporționale cu cifra de afaceri pentru depășirea limitei sau pentru furnizarea de informații false ori incomplete.

Citește și: Călin Georgescu a purtat geacă Mufflon de 1.200 lei la piață, de unde și-a luat produse tradiționale

Inițiatorii invocă „o serie de disfuncţionalităţi” evidențiate în rapoarte recente ale autorităților:

  • „Dezechilibrul semnificativ în relaţiile comerciale dintre marii retaileri şi furnizori, în special cei mici şi mijlocii;”
  • „Dependenţa economică critică a furnizorilor faţă de un număr redus de clienţi;”
  • „Practici comerciale neloiale, cum ar fi impunerea de preţuri sub costul de producţie pentru produsele sub marcă proprie;”
  • „Reducerea diversităţii ofertei şi diminuarea vizibilităţii produselor româneşti în spaţiile de vânzare.”

Proiectul a fost depus la Senat pe 3 octombrie și urmează traseul obișnuit: avize, dezbateri în comisiile de specialitate și, ulterior, vot în plen. Ulterior, inițiativa va fi transmisă Camerei decizionale.

Ce ar însemna pentru consumatori și furnizori

Dacă va fi adoptată, inițiativa ar limita ponderea mărcilor proprii – adesea mult mai ieftine la raft și totodată la mare căutare mai ales pentru persoanele cu posibilități reduse. 

Pe de altă parte, plafonarea ar putea reduce disponibilitatea unor produse cu preț mic și ar putea modifica strategiile comerciale ale marilor retaileri, care s-ar traduce în produse mai scumpe pentru toți românii.

Mai multe articole din secțiunea Actualitate

Comentarii 0
Trebuie să fii autentificat pentru a comenta!

Newsweek România Abonamente

Print

Print

  • Revista tipărită
  • Acces parțial online
  • Fără reclame
Abonează-te
Print + Digital

Print + Digital

  • Revista tipărită
  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Fără reclame
Abonează-te
Digital

Digital

  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Fără reclame
Abonează-te
Newsweek România
Articole și analize exclusive pe care nu trebuie să le ratezi!
Abonează-te
Newsweek România
Newsweek România Ultima oră
Newsweek România
Ultima oră