Supranumit Golden Gate de România, podul peste Dunăre de la Brăila va fi dat în circulaţie joi, 6 iulie, mai întâi pe varianta Măcin(jud.Tulcea), iar până la sfârșitul anului va fi dată în folosință și varianta Jijila (20 de km). Investiția de 500 de milioane de euro face parte din rețeaua transeuropeană de transport și face legătura între Brăila și Tulcea.
Cum arată Podul de la Brăila de 500.000.000$ inaugurat cu 18 luni întârziere
Lungimea totală a drumurilor (inclusiv podul) este de 23,413 km și cuprinde două secțiuni: drumul principal Brăila - Jijila, cu o lungime 19,095 km și drumul de legătură cu DN22 Smârdan - Măcin, în lungime de 4,328 km. În primii cinci ani de la darea în folosință, șoferii nu vor plăti nicio taxă.
Citește și: VIDEO Marele eșec al anului. Cum a fost ratată deschiderea podului peste Dunăre de 2,3 miliarde
„Am luat decizia de a da drumul la circulație cât se poate de repede, 6 iulie, deși vor mai urma lucrări. Până la sfârșitul anului trebuie dată în circulație și varianta Jijila și se va termina și aceasta, dar următoarele săptămâni, după darea în circulație, vor trebui demontate aceste macarale mari și am avut de ales între două variante: ori mai ținem o lună și ceva sau două, până reușesc să dea jos aceste macarale, să le demonteze, și ar însemna să treacă tot sezonul estival, când va fi foartec ând va fi foarte mult folosit acest pod, ori să facem un program, astfel încât să poată fi folosit podul, iar anumite ore să fie folosite pentru demontarea macaralelor”, a spus Sorin Grindeanu, după verificarea lucrărilor pe șantierul Podului suspendat de la Brăila, potrivit unui post TV.
Pe hârtie, proiectul arată foarte bine însă previziunile specialiștilor în infrastuctură sunt destul de sumbre pentru că ar mai fi multe lucrări de făcut pentru ca circulația pe pod să fie optimă.
„Trebuie să mai lucreze pe piloni, mai sunt lucrări și la sol, nu vorbesc despre drumul de legătură dinspre Nord, dinspre Jijila care nu o să fie deschis sau mica bucată din calea Galați până în centura Brăila care nu o să fie deschise la începutul lunii iulie”, a declarat Ionuț Ciurea, director Asociația Pro Infrastructură, într-o intervenție pentru postul de televiziune B1 TV.
Citește și: VIDEO Cum arată „Golden Gate”-ul din Brăila ce va fi inaugurat pe 27 iunie. Întârziat 6 luni
Potrivit lui Ionuț Ciurea, doar 2 km din 22 de km, reprezentând drumuri de legătură vor fi gata în iulie.
„Sunt 22 de km de drumuri de legătură. Cred că sunt gata vreo 2 km de la pod până în zona Măcin-Smârdan, iar în partea cealaltă până în calea Galați, până în drumul care duce spre Tecuci. Nu se face o legătură optimă, traficul va avea de suferit. Nu o să fie o circulație optimă, mai este mult de lucru”.
Defecțiuni tehnice la câteva săptămâni distanță de la inaugurare
Mai mult decât atât, la testele statice și dinamice la care a fost supus Podul de la Brăila, de peste Dunăre, care au avut loc începând cu 12 iunie 2023, mai multe toroane, cabluri împletite din mai multe fire care susțin greutatea podului, s-au rupt.
Acest lucru ridică alte semne de întrebare cu privire la calitatea lucrărilor executate, întrucât podul va fi intens folosit de către autovehiculele de mare tonaj.
„Se pot estima între 4 și 10 remedieri de îmbinări de fire în fiecare din cele patru camere superioare ale celor două Blocuri de Ancorare", potrivit unui document postat de publicația tirmagazin.ro
Surse spun că defecțiunile constatate în luna iunie ar fi fost remediate pe repede înainte pentru ca autoritățile să taie cât mai repede panglica în prezența președintelui Klaus Iohannis. Alături de el la evenimentul de inaugurare sunt așteptați și premierul Marcel Ciolacu, președintele Senatului Nicolae Ciucă, ministrul Transporturilor Sorin Grindeanu, dar și Adina Vălean, comisarul european pentru Transporturi.
Vor circula doar mașinile
Compania Națională de Adminitrare a Infrastructurii Rutiere a anunțat că circulația mașinilor se va face între orele 6.00 și 21.00, urmând ca noaptea aceasta să fie închisă pentru demontarea macaralelor și a altor utilaje folosite la construcție. În weekend, se va circula pe pod 24 din 24 de ore. Pe lângă cele două benzi de circulație pe fiecare sens de mers, podul mai este prevăzut și cu trotuare.
Cu toate acestea, Irinel Scrioșteanu, secretarul de stat în Ministerul Transporturilor, a transmis că aceste trotuare nu vor fi deschise circulației pietonilor. Astfel, în ciuda proiectului inițial, s-a luat hotărârea ca, din motive de siguranță, pietonii și bicicliștii să nu tranziteze podul.
„Pietonii nu vor avea acces din motive de siguranță. Am vrea să se evite orice eveniment neplăcut. Din câte știu, este o decizie bătută în cuie", a explicat Viorel Esanu, responsabil cu monitorizarea lucrărilor din partea constructorului, într-o intervenție din 2022.
Nu s-au respectat termenele
Lucrările la pod au început în urmă cu cinci ani, mai exact în luna ianuarie 2018 când a fost semnat contractul care prevedea termenul de finalizare în 2021. Bineînțeles că acest lucru nu s-a întâmplat și temenele au fost decalate.
Două companii din Italia și Japonia au lucrat 12 luni la proiectare și 36 de luni la execuția propriu-zisă.
Conform datelor tehnice, lungimea totală a podului este de 1974,3 metri și înălțimea turnurilor este de aproximativ 193 metri de la partea superioară a fundației. Podul are 3 deschideri: o deschidere principală (1120 m) și două deschideri laterale de 489,6 metri pe malul brăilean și de 364,6 metri pe malul tulcean. ️
Tablierul metalic cântărește 20.860 tone, iar segmentele acestuia au fost fabricate în România, la șantierul naval Brăila, cu tablă de la Complexul Siderurgic din Galați.
Pentru întinderea cablurilor principale, s-a folosit o procedură în premieră pentru România: s-au folosit fire de cablu de cca 5,44 mm, care au format pachete de câte 544 fire, iar toroanele, în număr de 16, au format, ulterior, cablul principal. Au o lungime de 81.000 de km, ceea ce ar însemna că ar putea înconjura Pământul de două ori.
Doar pentru pentru construcția podului, s-au folosit 200.000 m3 beton armat, 25.000 tone oțel beton, 6.700 tone oțel pentru cele 2 cabluri principale, 8.600 metri coloane forate si 14.000 tone asfalt au fost așternute doar pe pod.