Ministerul Apărării cumpără transportoare Piranha V de 900 de milioane de euro, dar contractul se află în impas pentru că producătorul american nu respectă standardele de calitate impuse de Armata Română.
Controversata afacere a fost demarată de ministrul Gabriel Leș, apoi a fost preluată de ministrul Mihai Fifor. Direcția Națională Anticorupție a demarat o anchetă în legătură cu această afacere.
Pe 3 noiembrie 2018, ministrul Apărării de atunci, Mihai Fifor, se lăuda că primele transportoare sunt în drum spre București.
Ca în bancurile de la Radio Erevan, transportoarele au ajuns nu în dotarea Armatei Române, ci la Uzina Mecanică București, unde zac în hale.
Fifor, decizie fără acord parlamentar
Ministrul Gabriel Leș are la activ două mandate de ministru al Apărării. Prima numire în funcție s-a petrecut în ianuarie 2017, dar ministrul nu a rezistat mai mult de șase luni în funcție.
În urma tensiunilor din PSD, a fost reînscăunat ministru pe 20 noiembrie 2018. În primul său mandat executiv, a cerut acordul Parlamentului pentru a cumpăra un lot de 94 de transportoare 8x8 și 4x4 dintr-un total de 657 de mașini de luptă.
Valoarea achiziției pentru cele 94 de transportoare a fost estimată la 370 de milioane de euro. După aproape un an de la primele proceduri, la comanda Ministerului Apărării se afla ministrul Mihai Fifor, actualul purtător de cuvânt al PSD.
Când era ministru al Apărării, Mihai Fifor a și plătit transportoarele Piranha V, deși ele stau și acum într-o hală a Uzinei Mecanice București
Fifor a decis atunci ca Armata Română să cumpere nu mai puțin de 227 de transportoare Piranha V de la compania elvețiană Mowag, deținută de americanii de la General Dynamics, pentru care statul român s-a obligat să plătească 895 de milioane de euro.
Dar pentru această achiziție era nevoie de un acord al Parlamentului, care să certifice creșterea sumei de la 370 la 895 de milioane de euro. Acordul Parlamentului, deși necesar pentru orice achiziție militară care depășeste suma de 100 de milioane de euro, nu a fost obținut niciodată.
Bani plătiți în avans
Aferent acordului cadru s-a semnat un prim contract subsecvent, prin care compania Mowag se obliga să livreze Armatei Române un lot de 94 de transportoare evaluate la peste 371 de milioane de euro.
Pachetul de suport logistic inițal format din consumabile pentru primii doi ani de utilizare, echipamente de testare și unelte speciale, cursuri de instruire în operare și mentenanță costă 9,3 milioane de euro, fără TVA.
Turela, comunicațiile și informatica transportoarelor blindate au eșuat la testele Armatei
Conform graficului de livrare, compania Mowag trebuia să livreze primele 36 de transportoare până pe data de 12 ianuarie 2019.
Ceea ce nu s-a întâmplat, deși Ministerul Apărării a plătit un avans de 30% din valoarea contractului subsecvent, adică 111,4 milioane de euro pentru care firma elvețiană a emis o scrisoare de garantare bancară a întregii sume plătite în avans.
„Turela nu a tras cum a trebuit“
Compania Mowag a trimis în România, până acum, opt transportoare din primul lot, dar acestea nu au fost recepționate de Ministerul Apărării Naționale pentru că sunt pline de defecte.
De exemplu, turela a picat testul de tragere, apoi s-au constatat probleme la sistemul de comunicații și informatică.
Biroul de Presă al MApN a transmis, la solicitarea Newsweek România, că „la această dată se constată o întârziere în livrarea celor 36 de TBT 8X8 vehicul de bază și derivate de tip punct de comandă mobil aferente lotului 1, generate în principal de faptul că GDELS-Mowag nu a putut demonstra conformitatea produselor cu cerințele din specificațiile tehnice pentru achiziție“.
Ministrul Gabriel Leș a declarat, pentru Newsweek România, că prima problemă a apărut la acceptanța calitativă a turelei: „Turela nu a tras cum a trebuit. S-a remediat problema și, la reluarea testelor, a trecut. Acum există o anumită problemă pe partea de comunicații și informatică.
Tehnicienii noștri, cei care au stabilit caietul de sarcini, nu au ajuns la un numitor comun cu producătorul. Suntem blocați aici.
Sunt chestiuni care țin de partea de soft și hard. Când se va ajunge la un numitor comun, o să facem acceptanța calitativă și acestei componente. Moment la care vom calcula inclusiv penalizări, pentru că sunt pe etape.
Există un contract semnat de ambele părți. Producătorul trebuie să îl respecte foarte strict. Din câte am înțeles, cele 36 de transportoare sunt aproape în totalitate produse.
Noi am cerut un produs pe care trebuia să îl livreze conform contractului. Anumite subansamble trebuia să fie făcute în România. HG este publică, foarte clară. Ei au semnat acel contract și trebuie să îl respecte până la capăt“.
Penalități pentru Mowag
Pe 28 martie 2019, compania Mowag a fost notificată de Ministerul Apărării cu privire la faptul că nu a respectat graficul de livrare a celor 36 de transportoare.
Pentru această întârziere de peste șase luni, Ministerul Apărării este obligat să solicite penalități, conform acordului cadru și contractului subsecvent.
Pentru neîndeplinirea obligațiilor contractuale, autoritatea contractantă are dreptul de a executa scrisoarea de garanție bancară de bună execuție doar după notificarea în scris a GDELS-Mowag, în care să indice obligațiile neîndeplinite și după o perioadă de 60 de zile lucrătoare ca termen pentru îndeplinirea acestora.
„Conform prevederilor Acordului-cadru, valoarea penalităților este de 0,05% din valoarea produselor livrate cu întârziere, pentru fiecare zi de întârziere, începând cu cea de-a 61-a zi următoare zilei prevăzute în graficul de livrare aferent CS nr. 1/2018.
Cuantumul penalităților se va stabili funcție de momentul la care se vor livra efectiv produsele la beneficiar sau funcție de momentul la care se va atinge cuantumul maxim al penalităților prevăzut în contract“, conform MApN.
Elvețienii trebuie să producă și în România
Pentru a pune mâna pe acest contract, compania Mowag s-a obligat să producă mai multe componente în România.
În data de 10 octobrie 2017, s-a semnat Memorandumul de înțelegere și Acordului tehnic de cooperare între Ministerul Economiei, C.N. ROMARM - S.A. – Filiala Uzina Mecanică București - S.A. și General Dynamics European Land Systems - Mowag GmbH. Ministerul Apărării Naționale nu a fost parte, fiind doar invocat.
Astfel, în conformitate cu HG nr. 852/2017, General Dynamics European Land Systems - Mowag GmbH are obligația de a integra și produce în România 197 de transportoare 8x8 și derivate pe platforma PIRANHA 5, precum și de a fabrica în România următoarele subsisteme: sistemul de protecție balistică și antimină (carcasă blindată), sistemul de armament, sistemul de comunicații și informatică, aparatura de ochire și observare și sistemele de senzori.
Conform MApN, integrarea și producția în România se vor realiza gradual, în conformitate cu fazele/etapele stabilite prin Memorandumul de înțelegere și Acordul tehnic de cooperare menționate anterior, prin aplicarea, ulterior semnării Acordului-cadru de furnizare a produselor, a Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 189/2002.