Experții în securitate cibernetică îi sfătuiesc pe consumatori să fie atenți la un nou tip de escrocherie prin mesaje text și telefon, aflată în prezent în circulație.
Este o înșelătorie foarte convingătoare și mulți oameni pică în plasă.
Nouă escrocherie greu de oprit. Te sună și îți cer să ștergi aplicația bancară. Rămâi sărac instant
Este posibil să primiți un SMS în care vi se spune că ar trebui să așteptați un apel de la un angajat al băncii care utilizează un telefon fix sau un ID privat.
Din păcate, escrocii au instrumente care pot face ca mesajul să pară că face parte dintr-o listă de mesaje text autentică, existentă, care ar putea fi de la bancă.
Mesajul text și/sau apelul telefonic pot pretinde că provin de la departamentul de securitate sau de servicii de carduri.
Dacă accepți apelul, escrocul va încerca să te convingă să oferi informații personale, financiare și/sau de securitate.
În unele cazuri, este posibil să primiți un cod de autorizare și să vi se solicite să îl introduceți pe ecran pentru a „vă securiza contul”, „anulați o plată frauduloasă” sau „procesați o rambursare” - însă, de fapt, acest lucru îi oferă fraudatorului acces la contul dumneavoastră.
Escrocul poate insinua că, dacă nu acționați imediat, vor exista consecințe negative , de exemplu, pierderea de bani din contul dumneavoastră.
Citește și: Escrocii spun că sunt polițiști și cer cardul bancar. 130.000 € a pierdut un bărbat care i-a crezut
Nouă escrocherie greu de oprit. Te sună și îți cer să ștergi aplicația bancară. Rămâi sărac instant - Foto: Freepik (rol ilustrativ)
Te pune să ștergi aplicația de banking din mobil
Escrocul vă poate chiar sfătui să ștergeț aplicația de banking mobil sau vă poate ruga să nu vă conectați la conturi pentru o perioadă de timp.
Pentru a vă face să credeți că această instrucțiune este autentică, este posibil să primiți mai multe apeluri care vă informează că există o întârziere în primirea „noilor” detalii de conectare la serviciile bancare online, pentru a vă ține departe de contul dumneavoastră.
În timp ce așteptați un răspuns de la apelant, pe care îl considerați a fi banca sau contul dumneavoastră bancar, este posibil ca escrocii să vă retragă bani din cont.
Băncile intervin și precizează că nu este în politica lor să ia astfel de măsuri.
Semne de avertizare:
-Nu vă vom trimite niciodată SMS/e-mailuri/telefon pentru a vă solicita informații personale.
-Nu vă vom trimite niciodată un link printr-un mesaj text.
-Nu vă vom solicita să ștergeți aplicația bancară sau să evitați conectarea la serviciile bancare online.
Citește și: ”Plicul de la Fisc”, noua escrocherie care face victime. Nu deschideți sub nicio formă!
Ce ar trebui să faci dacă primești un mesaj text sau un apel telefonic suspect?
Fiți foarte atenți la orice mesaje text sau apeluri telefonice neașteptate și, dacă aveți vreo îndoială, ignorați mesajul text sau închideți apelul și sunați imediat la banca dumneavoastră.
Nu folosiți numerele de telefon furnizate în textul unui mesaj text. Contactați banca folosind numărul de pe verso-ul cardului de debit/credit.
Nu răspundeți la mesaje text nesolicitate și nu furnizați informații personale sau financiare. Nu faceți clic pe un link sau pe un atașament din e-mailuri sau mesaje text nesolicitate.
Dacă cineva te presează la telefon să iei măsuri urgente, închide și sună la numărul oficial al instituției.
Nu oferiți niciodată informații personale, detalii despre plățile cu cardul, detalii despre cont sau detalii de securitate, cum ar fi codul PIN sau parola online, nimănui.
Citește și: Cum poți ”bloca” o escrocherie prin telefon? Cuvintele pe care trebuie să le spui când răspunzi
Blochează expeditorul unui e-mail sau mesaj text suspect și șterge mesajul.