Escrocheria cu „fiul în primejdie” a revenit pe WhatsApp: „Salut, tată, mi-a căzut telefonul în apă!”
O escrocherie veche revine în forță și continuă să facă victime. Hackerii au spart conturi și acum trimit mesaje pe WhatsApp. Se dau drept fii și inventează povești pentru a-i convinge pe oameni să le dea bani.
Escrocheria „frauda cu fiul” revine în forță pe WhatsApp și nimic nu va opri phishing-ul dacă nu îl identificați înainte de a fi prea târziu.
Din păcate, atacurile de tip phishing asupra aplicațiilor precum Telegram , Facebook Messenger și Discord nu s-au oprit niciodată.
Dar cel mai cunoscut dintre toate și cel care a devenit ținta principală a hackerilor nu este altul decât WhatsApp.
Escrocheria cu „fiul în primejdie” a revenit pe WhatsApp: „Salut, tată, mi-a căzut telefonul în apă!”
Cu milioane de utilizatori activi, infractorii cibernetici au folosit tot felul de tactici, de la furtul a mii de euro folosind voci de inteligență artificială, până la escrocherii care promit bani în schimbul datelor personale.
Printre acestea, una care a fost raportată în mai multe țări este escrocheria WhatsApp a „fiului aflat în primejdie”.
În multe regiuni, aceste atacuri cibernetice au crescut exponențial. O vreme s-a crezut că s-au oprit în unele țări din cauza numeroaselor avertismente emise de autorități, dar de data aceasta temuta „înșelătorie cu fiul”, care a făcut ravagii din 2022, a revenit.
Cum funcționează înșelătoria „frauda cu fiul” pe WhatsApp?
Ați primit un mesaj urgent de la un copil sau o rudă? Specialiștii în securitate cibernetică avertizează că trebuie să fiți extrem de atenți, deoarece multe dintre aceste mesaje ar putea fi înșelătoare.
Citește și: Escrocherii pe WhatsApp. Grupuri obscure în care oamenii rămân fără bani. Iată ce se întâmplă
Potrivit experților, aceștia folosesc „orice scuză” pentru a convinge utilizatorul să efectueze un transfer sau să partajeze date confidențiale.
În mare parte, acestea sunt contacte necunoscute, dar au existat deja numeroase cazuri în care infractorii cibernetici au spart conturile de WhatsApp ale oamenilor pentru a înșela contacte apropiate, dându-se drept persoane.
Modus operandi-ul se concentrează pe persoanele în vârstă, dându-se în „fii” pentru a le înșela folosind situații de urgență, precum „mi s-a stricat valiza”, „mi-am pierdut telefonul mobil”, „Sunt în străinătate” sau „mi s-a stricat telefonul”.
Un exemplu de mesaj ar putea fi: „Salut, tată, mi-a căzut telefonul în apă și mi s-a stricat și cartela SIM. Acesta este noul număr, trimite-mi un mesaj prin WhatsApp.”
După ce spune acest lucru, atacatorul distribuie un număr de telefon sau un link direct pentru a încuraja victima să intre în chat.
Acolo, hackerul pune întrebări sau trimite mesaje pentru a presa victima să întreprindă acțiuni precum trimiterea de bani prin platforme precum Bizum, PayPal, Revolut, Wise sau către un anumit cont bancar.
Citește și: Escrocheriile în online par de neoprit. Expert: O interfață profesională nu este garanția siguranței
Cum să te protejezi de phishing pe WhatsApp?
Conform statisticilor comune, una din cinci persoane dă de obicei clic pe link sau răspunde crezând că este o situație critică și acționează fără a confirma că vorbește de fapt cu membrul familiei, având încredere deplină că este vorba de ei, în ciuda faptului că apelul provine de la un număr necunoscut.
Autoritățile spun că ar trebui să fii imediat suspicios atunci când primești astfel de mesaje pe WhatsApp sau alte aplicații de mesagerie, sau chiar prin SMS. Linkurile trimise în acest fel sunt de obicei frauduloase, mai ales când utilizează un număr de telefon și un cont bancar diferit.
Înainte de a răspunde, de a efectua o plată sau de a partaja informații confidențiale, este esențial să verificați dacă persoana este reală și o cunoașteți. De exemplu, dacă este fiul dumneavoastră, ar trebui să îl sunați sau să îl contactați printr-un mesaj audio pentru a stabili dacă este o înșelătorie.
Ce se întâmplă dacă ați căzut deja în plasa acestei înșelătorii? Ispecialiștii explică cum se poate remedia problema. În primul rând, dacă ați efectuat deja o tranzacție, contactați imediat serviciul de asistență al băncii dvs. pentru a o anula și a raporta frauda.
Citește și: Nouă escrocherie pe Whatsapp. Ce fac infractorii cu fotografia ta? Avertisment din partea Poliției
Când furnizați detaliile cardului, este necesar să blocați cardul pentru a preveni utilizarea neautorizată în magazinele online sau pentru retrageri de numerar. Următorul pas ar fi să raportați situația autorităților competente și să urmați instrucțiunile acestora.
Blocarea acestor contacte frauduloase ajută, de asemenea, la împiedicarea lor să vă deranjeze și reduce probabilitatea de a cădea în plasa acestei înșelătorii. În cele din urmă, prudența și luarea de măsuri preventive sunt cele care vă vor proteja de această metodă de phishing din ce în ce mai răspândită, scrie computerhoy.es.