Cum au ajuns șoferii români mai agresivi decât cei din alte țări. Psiholog: ”Corupția i-a încurajat”

DE Valeria Cupă | Actualizat: 25.04.2023 - 13:01
Românii, tot mai predispuși la accidnete - Foto: INQUAM PHOTOS / Cornel Putan
Psihologul Mihai Copăceanu Foto: Facebook/Psiholog Mihai Copăceanu Ph.D

Șoferii români nu au răbdare în trafic și se răzbună pe ceilalți participanți pentru orice greșeală. Psihologul Mihai Copăceanu a explicat pentru Newsweek de ce au ajuns aceștia să fie atât de agresivi în trafic și prin ce metode putem evita conflictele violente pe străzi.

SHARE
Șoferii români sunt foarte agresivi în trafic. Zi de zi, avem accidente grave pe străzi, iar multe dintre acestea sunt provocate de conducătorii auto prea nervoși să accepte că ceilalți participanți la trafic pot greși. 
 
Psihologul Mihai Copăceanu a explicat într-un interviu acordat Newsweek de ce au conducătorii auto un astfel de comportament și cum se poate corecta acesta. 

Cum au ajuns șoferii români mai agresivi decât cei din alte țări. Psiholog: ”Corupția i-a încurajat”

”Conducerea agresivă este foarte des întâlnită”, a precizat psihologul Mihai Copăceanu. Specialistul a explicat că nu numai la noi conducătorii auto sunt furioși și nepoliticoși. 
 
”Într-un studiu recent al Fundației AAA pentru Siguranța Traficului aproape 80% dintre șoferii americani au recunoscut că au avut un comportament agresiv și și-au exprimat furia la volan cel puțin o dată în ultimele 30 de zile.
 
 
Cel mai ridicat procent a fost la depășirea vitezei legale (45%), urmat de  gesturi nepoliticoase sau claxonarea altor șoferi (32%), încălcarea interdicției de oprire la culoarea roșie a semaforului (31%), depășiri periculoase și în final manevre de blocare a depășirilor”. 
 
Însă la români, comportamentul agresiv este dus la extrem.

”Ce se regăsește cel mai grav în România comparativ cu alte țări este faptul că șoferii români transformă agresivitatea de la volan într-o formă de comportament violent extrem care afectează integritatea persoanelor punând viața în pericol.
 
Astfel că șoferii români ajung să atenteze la viața altora cu multă ușurință, să atace fizic alți participanți, să folosească obiecte interzise și arme”, a spus psihologul.

Ce-i face pe români să fie agresivi în trafic

Probabil că nu există șofer care să circule fără nicio abatere. Doar că românii sunt intoleranți cu cei care nu respectă regulile din rea-voință, din neștiință sau din greșeală, chiar dacă, poate, ei au încălcat aceeași regulă câteva intersecții mai devreme, de exemplu.
 

”În Austria au fost realizate câteva studii care au indicat o legătură directă între agresivitatea medie și cea ridicată la volan și accidentele rutiere. Reținem că România are o rată ridicată de accidente rutiere mortale comparativ cu alte state europene”, a amintit psihologul.  
 
Mihai Copăceanu a mai explicat că ”trăsăturile de agresivitate prezintă și o componentă genetică, însă, cu toate acestea, o bună parte dintre șoferii români își adaptează comportamentul în trafic atunci când traversează granițele României, ceea ce ne indică faptul că ei se pot adapta unor reguli riguroase, indiscutabile și aplicabile cu eficiență”.
 
”Deci mediul și regulile din acele medii pot educa anumite comportamente. 

Șoferii români încalcă frecvent regulile de circulație pentru că desconsideră legislația și pentru că au învățat din experiențe trecute că de fiecare dată pot scăpa cu ușurință de orice formă de încălcare a legii. Corupția i-a încurajat să încalce legea”, a mai subliniat specialistul.
 

Cum ”vindecăm” agresivitatea în trafic

 
Dar există soluții și pentru această agresivitate, iar rănirile grave și chiar decesele având la bază această cauză pot fi evitate.

”Încălcarea regulilor de circulație de către unii șoferi determină ca ceilalți șoferi participanți la trafic să reacționeze agresiv. Soluția este o reacție contrară: să tratezi cu răbdare tocmai pentru ca divergențele și conflictul să nu escaladeze.
 
Recomand ca atunci când constatăm că cineva greșește să-l tratăm cu calm, cu răbdare, să ne exprimăm toleranță tocmai pentru a nu ajunge în situații regretabile. Un principiu adevărat este următorul: o clipă de răbdare într-un moment de furie salvează zeci de regrete ulterioare.
 
Și mai avem o soluție. În statul New York, ca de altfel și în alte state, șoferii agresivi au avut ca obligativitate legală (în urma propunerii procurorului) să participe la cursuri pentru diminuarea agresivității.
 
În România ce se întâmplă? Sunt sancționați. Ori sancțiunea nu schimbă și nici nu diminuează un comportament agresiv, nu are niciun efect.  

 Șoferii agresivi pot fi obligați legal să urmeze programe prin care să-și dezvolte abilități de gestionare a stresului, să adopte restructurări cognitive și să învețe diferite moduri de a se gândi la evenimentele din trafic, la factorii de stres și mai ales să dobândească strategii care să-i ajute să reducă furia și agresivitatea atât la volan, cât și în general” a mai spus psihologul Mihai Copăceanu.
 
Recomand să respectăm regulile de circulație, să menținem o distanță adecvată între mașini, să folosim semnalizatoarele, să permitem celorlalți să ne depășească și mai ales să rămânem calmi și politicoși în situații neplăcute. Să fim toleranți și iertători. 

Într-un conflict recomand să evităm contactul vizual cu șoferii furioși, iar dacă am greșit să ne cerem scuze prin semne, să nu răspundem la agresiune cu agresivitate și dacă simțim că suntem în pericol să sunăm la 112”, a mai spus psihologul Mihai Copăceanu.
 

Ce înseamnă conducere agresivă

În conformitate cu legislația în vigoare, începând cu anul 2022, se interzice conducătorilor de vehicule să adopte un comportament agresiv în conducerea acestora pe drumurile publice.

Prin comportament agresiv se înțelege efectuarea, pe drumul public, de către conducătorul de vehicul, a uneia dintre următoarele manevre:

a) deplasarea succesivă de pe o bandă de circulație pe alta sau de pe un rând pe altul, alternând din stânga în dreapta, în scopul depășirii unui șir de vehicule care circulă în același sens;

b) întoarcerea vehiculului prin folosirea frânei de ajutor;

c) pornirea vehiculului de pe loc prin patinarea excesivă, în gol, a roților motoare;

d) circulația cu vehiculul la o distanță foarte redusă față de un alt vehicul, înaintea sau în spatele acestuia, cât și în lateral, ori reducerea bruscă a vitezei de deplasare fără motiv întemeiat, de natură a intimida conducătorul acestuia;

e) folosirea repetată a semnalelor sonore și/sau luminoase de natură a obliga nejustificat conducătorul de vehicul care circulă în fața sa să elibereze banda de circulație;

Citește și: ZERO accidente rutiere, într-un oraș din Spania de peste 10 de ani. Poluarea, -67%. Care e secretul

f) conducerea mopedului sau motocicletei având în contact cu partea carosabilă numai una dintre roți;

g) mersul cu spatele cu vehiculul în scopul intimidării celorlalți participanți la trafic care circulă în spatele acestuia;

h) realizarea intenționată a unui derapaj controlat al vehiculului în vederea întoarcerii sau rotirii acestuia;

i) conducerea intenționată a unui vehicul prin accelerarea repetată a motorului, de natură a stânjeni persoanele aflate în zona drumului public.

Conducerea agresivă se sancționează cu amendă de 580 de lei, până la 725 de lei, la care se adaugă și ”o pauză de 30 de zile de la condus, pentru contemplare asupra comportamentului agresiv precum cel de mai sus”, conform unei postări a Poliției pe pagina oficială de Facebook.

România, pe primul loc la accidente, în Europa

România se situează pe primul loc în ceea ce priveşte numărul de decese produse în accidente rutiere în anul 2021, conform unei statistici realizate la nivelul Uniunii Europene.
 
Rata mortalităţii în România din această cauză este mai mult decât dublă faţă de media europeană. 
 
Iar în anul 2022, cele mai sigure drumuri au fost în Suedia (21 decese cauzate de accidente rutiere la un milion de locuitori), Danemarca (26) şi Irlanda (31), în timp ce România (cu 86 de decese cauzate de accidente rutiere la un milion de locuitori) a înregistrat cea mai ridicată rată a mortalităţii, fiind urmată de Bulgaria (78) şi Croaţia (71). Media UE a fost de 46 de decese la un milion de locuitori, scrie Agerpres, citând un raport al Comisiei Europene.

Urmărește-ne pe Google News

Comentarii 0

Trebuie să fii autentificat pentru a comenta!

Alege abonamentul care ți se potrivește

Print

  • Revista tipărită
  • Acces parțial online
  • Newsletter
  •  
Abonează-te

Digital + Print

  • Revista tipărită
  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
Abonează-te

Digital

  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
  •  
Abonează-te
© 2024 NEWS INTERNATIONAL S.A.
Articole și analize exclusive pe care nu trebuie să le ratezi!
Abonează-te