Carmen Dan a mințit în Parlament cu „ordinul verbal” al prefectului. Ce spune legea Jandarmeriei

DE Ramona Ursu | Actualizat: 11.09.2018 - 22:37
Carmen Dan, ministrul de Interne. FOTO: Inquam Photos/George Călin

Carmen Dan, a susținut, marți, în plenul Camerei Deputaților, că „în lege se vorbește doar de aprobarea prefectului pentru intervenția în forță a Jandarmeriei. Nu am declarant că semnează”, făcând referire la acțiunea forțelor de ordine la protestul din 10 august.

SHARE

Legea privind organizarea și funcționarea Jandarmeriei o contrazice, însă, pe Carmen Dan. „A trecut o lună de la miting şi observ aceeaşi superficialitate în abordarea legalităţii intervenţiei jandarmilor. În lege se vorbeşte doar de aprobarea prefectului pentru intervenţia în forţă. Înseamnă acordul unei acţiuni. Vă reamintesc ce am declarat pe 11 august. Nu am declarat că semnează. Intervenţia se face în baza acordului, nu în baza semnării documentului intitulat ordin de intervenţie. Astfel de decizii se iau în mod operativ. Dacă nu este prefectul acolo? Aşteaptă Jandarmeria să vină prefectul de acasă să redacteze ordinul? Credeţi că prefectul se află la orice manifestare? Se opreşte timpul în loc în aşteptarea ordinului redactat? (...) Ordinul de intervenţie poate fi şi verbal, iar redactarea lui se face ulterior”, a declarat marţi în Parlament ministrul Carmen Dan, fiind invitată la dezbaterea moțiunii simple depuse de PNL împotriva sa, pentru felul în care a fost gestionată intetervenția Jandarmeriei la protestul Diasporei. 

Carmen Dan este contrazisă, însă, chiar de Legea 550/2004 privind organizarea și funcționarea Jandarmeriei Române. La articolul 34 (1) este precizat următorul lucru: „Intervenția în forță se dispune în scris de către prefectul sau înlocuitorul acestuia din municipiul București, respectiv din județul în care s-a produs una dintre situațiile prevăzute la art. 29.

La articolul 34 (2) se arată că „dispoziția scrisă a prefectului privind intervenția în forță nu este necesară în cazul în care asupra forțelor de ordine, a altor persoane ori asupra bunurilor sau valorilor apărate se exercită violențe care pun în pericol iminent viața, integritatea corporală sau sănătatea acestora ori când există indicii temeinice că participanții pregătesc sau au comis o infracțiune”. Acest pasaj al legii nu mai face referire la nevoia unui ordin scris prefectului, în anumite situații, însă nu spune că, în aceste condiții, jandarmii acționează în baza unui ordin verbal al prefectului sau al înlocuitorului acestuia, așa cum a explicat, în Parlament, Carmen Dan. În această situație, așa cum au explicat, pentru Newsweek România, surse juridice, jandarmii acționează în baza ordinelor primite în teren de la coordonatorii lor. 


În ce situații poate interveni în forță Jandarmeria

La Articolul 29 din aceeași lege, cel în baza căruia se „activează” articolul 34 amintit mai sus, sunt prevăzute următoarele situații în care jandarmeria, în baza ordinului scris al prefectului, intervine în forță: 

În îndeplinirea atribuțiilor de serviciu, personalul militar al Jandarmeriei Române folosește armamentul din dotare cu muniția aferentă, veste antiglonț, scuturi de protecție, căști cu vizor, bastoane de cauciuc sau tompfe, bastoane cu energie electrostatică, dispozitive cu substanțe iritant lacrimogene, arme albe, jeturi de apă sau coloranți, arme cu glonț de cauciuc sau coloranți, cătușe, cai și câini de serviciu, dispozitive sonore și luminoase, mijloace blindate, lucrări și mijloace genistice, precum și orice mijloace de protecție și de imobilizare aflate în dotare, în următoarele situații:

- pentru împiedicarea și neutralizarea acțiunilor agresive ale persoanelor care tulbură grav ordinea publică, acțiuni ce nu au putut fi înlăturate sau anihilate prin utilizarea altor mijloace legale;

-  împotriva celor care pătrund fără drept în sediile autorităților publice sau ale altor instituții de interes public ori privat și care, avertizați și somați, au refuzat să părăsească de îndată aceste sedii, precum și împotriva grupurilor organizate care împiedică desfășurarea normală a activității pe căile de comunicații, în locurile publice și în alte obiective importante;

- pentru imobilizarea persoanelor sau a grupurilor de persoane care provoacă dezordine și întreprind acțiuni ce pun în pericol viața, integritatea corporală sau sănătatea persoanelor, proprietatea publică sau privată, ultragiază forțele de ordine sau alte persoane învestite cu funcții ce implică exercițiul autorității publice ori tulbură grav ordinea publică, prin acte de violență.

Comentarii

Alege abonamentul care ți se potrivește

Print

  • Revista tipărită
  • Acces parțial online
  • Newsletter
Abonează-te

Digital + Print

  • Revista tipărită
  • Acces total online, inclusiv arhivă
  • Newsletter
Abonează-te

Digital

  • Acces total online, inclusiv arhivă
  • Newsletter
  •  
Abonează-te
© 2019 NEWS INTERNATIONAL S.A.