Misiune operațională a SUA la Marea Neagră, pe coastele României. Ce efective ale Rusiei vizează?
Un avion RQ-4B Global Hawk al Forțelor Aeriene ale SUA, cu indicativul FORTE10, de la baza aeriană Sigonella din Sicilia, s-a întors la Marea Neagră pentru a restabili o prezență ISR (Intelligence, Surveillance, and Reconnaissance) la mare altitudine.
Pentru forțele aliate NATO de pe coastele României și Bulgariei, supravegherea și recunoașterea ISR reactivă umple lacunele din tabloul operațional maritim ale Rusiei.
Totodată, sprijină bateriile de coastă ale Ucrainei care necesită rute de calitate pentru a angaja ținte rusești.
Misiunea americană se concentrează pe vizibilitatea aliaților asupra Crimeei, estului Ucrainei ocupate de trupele ruse și asupra coastelor rusești adiacente.
Misiune operațională a SUA la Marea Neagră, pe coastele României
Revenirea patrulelor americane HALE (High-Altitude Long-Endurance) deasupra Mării Negre semnalează intenția aliaților de a monitoriza activitățile navale și aeriene rusești.
Din 2023, posturile de patrulare s-au mutat mai departe de Crimeea pentru a reduce riscurile de interceptare și a gestiona pragurile de escaladare, după incidentul cu cele două avioane de luptă ale Rusiei care au interceptat agresiv un avion MQ-9.
Această abordare continuă, iar apele internaționale oferă o bază juridică clară, în timp ce raze de acțiune ale senzorilor și unghiurile de vizualizare mențin acoperirea coridoarelor de la Sevastopol până la strâmtoarea Kerci și nordul Mării Negre.
Monitorizarea litoralului României și Bulgariei
Rolul central al Turciei ca putere litorală și proximitatea României și Bulgariei mențin bazinul sub observație diplomatică și militară constantă.
Moscova poate protesta și urmări zborurile, dar baza legală rămâne solidă, iar valoarea ISR este dificil de contestat, potrivit Army Recognition.
O nouă patrulă Global Hawk deasupra apelor internaționale ale Mării Negre a marcat o nouă rundă de supraveghere de lungă durată a SUA, conform rapoartelor de urmărire a zborurilor care au monitorizat profilul FORTE10 de la reluarea operațiunilor în luna mai.
RQ-4B a urmat rute la vest de Crimeea și de-a lungul căilor de acces românești.
Mișcarea se încadrează în revenirea mai amplă a acoperirii HALE a SUA după o pauză de 11 luni, completând aeronavele de patrulare cu echipaj uman și resursele de comandă și control NATO.
RQ-4B, o platformă de optimizare a operațiunilor militare pe mare și pe coaste
RQ-4B este un sistem Northrop Grumman conceput pentru detecție pe arii extinse, cu o autonomie ce depășește 30 de ore, cu un record de peste 34 de ore, iar plafonul operațional atinge 18.300 de metri, ceea ce păstrează geometria pe sectoare mari, rămânând în același timp deasupra apărării inamice.
Citește și: Avionul „Global Hawk” al SUA, misiune în Marea Neagră. De ce Rusia mută echipament militar pe coastă
Platforma combină legături în linie dreaptă și relee de sateliți Ku în bandă largă pentru a disemina elementele misiunii și a primi reordonări la timp.
O patrulă precum FORTE10 asigură date militare fără a intra în spațiul aerian național, rămânând deasupra apelor internaționale, în timp ce senzorii sunt orientați spre nord și est, spre căile de acces maritime, infrastructura de coastă și liniile care susțin Crimeea.
Citește și: NATO a adus deasupra Mării Negre și a Poloniei avioane de spionaj de 1.425.000.000$
Nicio platformă nu înlocuiește un activ HALE ca RQ-4B, care poate menține linia zi și noapte, detectând schimbările, observând calitatea traiectoriei pe lansatoare mobile sau convoaiele logistice ale Rusiei, la timp pentru a fi înștiințate forțele ucrainene.
În postura de alertă, datele cumulate, cu observări ale mișcărilor navale și la sol susțin un scenariu operațional complet.