Au fost verificate aproape 400 de firme care au activități comerciale în gări sau în apropierea acestora, iar la trei sferturi dintre agenții economici au fost găsite probleme. Dincolo de ”revelațiile” ANPC trebuie spus că și călătorii sunt de vină, nu puține fiind cazurile în care scaunele sunt vandalizate la câteva zile după ce sunt puse pe peron.
„În perioada 06-07 februarie 2020, Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor a desfășurat, la nivel național, o serie de acțiuni de control care au vizat condițiile de transport pe căile ferate, precum și serviciile de alimentație oferite consumatorilor.
Au fost verificați 398 operatori economici care prestează servicii în domeniul transportului feroviar de călători și operatori economici care își desfășoară activitatea în incinta sau în apropierea gărilor, constatându-se abateri la un număr de 295 (~74 %) de la prevederile legale, în vigoare privind protecția consumatorilor”, susține ANPC potrivit Hotnews.ro.
Că urmare a deficiențelor constatate, organele de control au dispus mai multe măsuri, printre care oprirea temporară de la comercializare a 549 kg produse alimentare în valoare de 3.959 lei și de produse nealimentare în valoare de 841 lei până la intrarea în legalitate; oprirea definitivă și scoaterea de la comercializare a cantității de 284 kg produse alimentare în valoare de 4.211 lei și de produse nealimentare în valoare de 875 lei produse posibil periculoase pentru consumatori și aplicarea de 372 sancțiuni contravenționale, constând în 167 avertismente și 205 amenzi contravenționale însumând 1.213.500 lei, pentru încălcarea reglementărilor privind protecția consumatorilor.
De asemenea, controalele au depistat o serie de abateri dintre care merită menționate:
- condiții igienico sanitare necorespunzătoare în compartimente, iar fotoliile aveau tapițeria pătată, ruptă, cu cotiere rupte, murdare, pătate, tetiere murdare;
- rampele pentru persoanele cu dizabilități nu erau curățate de zăpadă, existând crengi de copaci rupte, ce blocau calea de acces;
- băncile pentru staționarea călătorilor nu erau curățate;
- pereții și tavanul din interiorul stațiilor erau insalubre prezentând pete de mucegai și infiltrații;
- ferestrele sălilor de așteptare erau sparte și neigienizate, existând păsări în interiorul clădirii;
- în zona peroanelor, existau gunoaie, saci de plastic de gunoi neridicati;
- toaletele erau neigienizate și scaunele murdare;
- lipsa iluminării peronului;
- săli de așteptare fără instalație de încălzire ;
- Info chioșcurile din sălile de așteptare erau defecte;
- la intrarea în anumite gări existau porțiuni lipsa de scări (măcinate);