FOTO Dispare simbolul Costineștiului, epava navei Evanghelia: Partea din față s-a prăbușit în apă

DE Adrian Costin | Actualizat: 04.05.2023 - 21:14
Dispare simbolul Costineștiului, epava navei Evanghelia Foto: Dragoș Ștefan Măntoiu
Dispare simbolul Costineștiului, epava navei Evanghelia Foto: Dragoș Ștefan Măntoiu
Dispare simbolul Costineștiului, epava navei Evanghelia Foto: Dragoș Ștefan Măntoiu

Epava navei Evaghelia, simbolul stațiunii Csotinești, începe să dispară. De-a lungul celor 55 de ani de când a eșuat, epava s-a degradat continuu.otul.

SHARE

 Însă ultimele fotografii arată că partea din față s-a scufundat aproape cu t

Nava Evanghelia a eșuat în 1968 și, de-a lungul timpului a devenit simbolul stațiunii Costinești.

Pe lângă degradarea naturală, hoții de fier vechi au rupt bucăți importante din navă, afectându-i structura până când a devenit periculos chiar și pentru ei să mai fure.

Zilele trecute, partea din față, de la pupa, s-a prăbușit în apă, iar bucăți mari din navă sunt în pericol să se scufunde oricând.

Citește și: Cine a fost periculosul Gibilan care bătea tot în stilul lui Piedone. Expresie celebră, legată de el

Fotografiile făcut de biologul Dragoș Măntoiu arată starea dezastruosă în care se află simbolul Costineștiului.

Citește și: Cum a murit periculosul Nae Chioru care-și tranșa victimele ca la abator după ce le tâlhărea

Cum a eșuat nava Evanghelia în 1968

Nava Evangelia, sub pavilionul Greciei, a fost construită pe șantierele navale Harland and Wolff din Belfast, Irlanda de Nord, în același loc în care a fost făcut și Titanicul. A apartinut flotei celebrului armator grec Aristotel Socrates Onassis, soțul lui Jacqueline Kennedy, fosta soție a președintelui Statelor Unite ale Americii, John F. Kennedy.

Ambarcațiunea a avut mai multe denumiri, prima fiind Empire Strength până în anul 1946, apoi Saxon Star până în 1961, Redbrook până în 1965 și E. Evangelia, nume sub care este cunoscută și astăzi de toți românii. În greacă, cuvântul se traduce ca „veste bună”. Inițial, a fost deținută de ”Blue Star Line” și a fost construită pentru Ministerul Transportului din Marea Britanie. Ultimul ei proprietar a fost „Hegif Cia Nav SA”.

A fost lansată la apă pentru prima dată pe 28 mai 1942, de către ministerul de război englez. Scopul ei era de a înlocui pierderile cauzate de submarinele germane. Nava a fost folosită în cel de-Al Doilea Război Mondial pentru a transporta carne congelată în America de Sud.  

Pe data de 15 octombrie 1968, nava a eșuat la circa 1,5 km de plaja nordică a stațiunii Costinești. Este vorba de o zonă a falezei denumită „Golful francezilor” pe vremea aceea.

Cu 12 ore înainte de fatidicul eveniment, echipajul – al cărui comandant era un român stabilit în Grecia – ceruse ajutor Grupului de Intervenții și Salvare Navală al portului Constanța. Aceștia au trimis un mesaj SOS cu ajutorul radioului de la bord. Unele surse susțin că în acea seară, vântul nu bătea iar marea era liniștită.

În momentul trimiterii mesajului, coordonatele transmise de greci arătau că nava se află eșuată între Gura Portiței și Brațul Sfântu Gheorghe.

Nava salvator ”Voinicu”, condusă de comandantul grupului de salvare Mircea N. Ionescu, a plecat imediat în căutarea Evangeliei. Au ajuns în scurt timp în zona indicată de echipaj prin mesajul radio, dar nava nu era de găsit.

După un alt contact radio al echipajului grecesc, noua locație transmisă a fost undeva pe litoralul dintre Gura Portiței și zona Vadu.

Evangelia a fost găsită pe singurul petec de nisip din acea zonă, restul fundului mării fiind alcătuită din pietre întregi sau sparte. Observând că vaporul nu are probleme de vitalitate, șeful grupului de salvare a decis demararea operațiunilor de dezeșuare. Au coborât ancorele și lanțurile la apă, au debalastat nava și au deversat toată apa tehnică și cea potabilă din tancuri. După ce Evangelia s-a mai ușurat în kilograme, nava salvator Voinicul s-a ancorat în larg și a dat parâmă de remorcă navei Evangelia.

Nava ar fi eșuat intenționat

După câteva ore de tras intens, Evangelia a început să plutească din nou și salvatorii au plecat, cu promisiunea de a se reîntoarce. Din păcate, a doua zi dimineață, nava Voinicul a revenit la locul respectiv, pentru a găsi nava din nou eșuată. De data aceasta însă, a fost înfiptă mult mai adânc. Comandantul Mircea Ionescu a început să aibă suspiciuni așa că a trimis un scafandru să verifice pupa navei. Descoperirea făcută a fost una șocantă.

Scafandrul a găsit elicea avariată, fapt ce l-a făcut pe Mircea Ionescu să își dea seama că motorul a fost pus pe „toată viteza înainte”. Salvarea a fost stopată deoarece existau indicii că, pe timpul nopții, nava fusese eșuată în mod intenționat. Echipajele de români care au participat la salvare au mărturisit, ulterior, că Evangelia ar fi fost eșuată de propriul său echipaj, care își dorea banii din prima de asigurare. Nava avea să fie casată în următorii 2 ani.

Din nefericire pentru greci, planul lor nu a fost dus la capăt. Firma care asigurase nava a refuzat să plătească banii, după ce a vorbit cu salvatorii români. Se pare că, în acele vremuri, armatorii greci practicau eșuări de genul acesta des, totul pentru a pune mâna pe banii din asigurări. După ce echipajul a abandonat nava la 24 de ore de la eșuare, Evangelia a devenit proprietatea statului român, conform regulilor internaționale, și autoritățile române au recuperat de pe ea ce se mai putea folosi. Cazarmamentul, combustibilul, conservele și legumele au fost furate de localnici.

Cu toate astea, alți specialiști care ar fi anchetat cazul susțin că avaria care a dus la eșuarea navei ar fi fost provocată de o explozie produsă în interiorul vasului. Şeful Căpităniei Constanţa, Alexandru Mezei, a dezminţit în urmă cu câțiva ani legendele potrivit cărora grecii au eşuat nava pentru primele de asigurare. Acesta susține că poveștile sunt pure speculații.

Urmărește-ne pe Google News

Comentarii 0

Trebuie să fii autentificat pentru a comenta!

Alege abonamentul care ți se potrivește

Print

  • Revista tipărită
  • Acces parțial online
  • Newsletter
  •  
Abonează-te

Digital + Print

  • Revista tipărită
  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
Abonează-te

Digital

  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
  •  
Abonează-te
© 2024 NEWS INTERNATIONAL S.A.
Articole și analize exclusive pe care nu trebuie să le ratezi!
Abonează-te