Cum a distrus Ceaușescu o actriță din România? „Din 1967 n-a mai dormit decât cu medicamente”

DE Eduard Niculescu | Actualizat: 16.09.2024 - 10:14
Cum a distrus Ceaușescu o actriță din România - Foto: Facebook/Cineclic
Cum a distrus Ceaușescu o actriță din România - Foto: Facebook/Cineclic
Cum a distrus Ceaușescu o actriță din România
Cum a distrus Ceaușescu o actriță din România
Cum a distrus Ceaușescu o actriță din România
Cum a distrus Ceaușescu o actriță din România
Cum a distrus Ceaușescu o actriță din România
Cum a distrus Ceaușescu o actriță din România

Cum a distrus Ceaușescu o actriță din România? O artistă completă și o femeie de o frumusețe diafană a fost pusă „pe tușă” de familia „domnitoare” a țării, în perioada comunistă, deși era măritată cu un demnitar cu ștate vechi în PCR.

SHARE

Cum a distrus Ceaușescu o actriță din România? Unul dintre cele mai paradoxale, dar și triste destine de artistă l-a avut magica Silvia Popovici, cea care a „plătit” pentru cutezanța de a fi o vedetă plină de grația unei frumuseți carismatice. Pe 16 septembrie se împlinesc 31 de ani de la moartea sa, la doar 60 de ani.

Cum a distrus Ceaușescu o actriță din România? „Din 1967 n-a mai dormit decât cu medicamente”

„Noi, actorii, avem o viaţă scurtă, noi suntem fluturii care se nasc şi mor la noapte. Iertaţi-ne că suntem glorioşi astăzi, dar noi la noapte murim”, spunea marea actriță, într-un moment de reflecție asupra carierei sale profesionale.

Și, într-adevăr,Silvia Popovici, deși a cunoscut și antia gloriei și a celebrității, a „murit”, „ucisă” inițial de interdicția ordonată de cuplul Ceaușescu, apoi de uitarea așternută peste marile sale roluri din teatru și film.

Venise pe lume într-o zi de 7 mai 1933, chiar pe un munte împădurit din satul Fundata, Brașov, localitate aflată între Piatra Craiului și Bucegi.

Dar, la puțină vreme, mama, apoi tatăl viitoarei actrițe s-au prăpădit, astfel că în familie au rămas doar cei şase orfani, copiii celor doi.

Citește și: Recunoașteți personajul? Frumoasa actriță ce renunță la carieră la 40 de ani. Alege calea credinței

Cu toții s-au răspândit pe la rude, Silvia fiind înfiată, la vârsta de 2 ani, de o mătușă care a luat-o în București.

Crescând, nu se gândea la o carieră de actriță, ci, conform propriilor mărturisiri, visa să devină „dacă nu medic, atunci psiholog, dacă nu psiholog, atunci cântăreaţă, dacă nu cântăreată, cel puţin pedagog”.

Silvia Popovici, în rolul din „Darclee” (1961) - Foto: Facebook/Cineclic

Dar doi oameni pasionați de cultură și de descoperirea de noi talente, profesoara Maria Verdeș și Roger Georgescu, au „împins-o” pe eleva de liceu către actorie.

Ciudat este că era să nu fie admisă la Institut pentru că n-ar fi fost fotogenică, lucru ce pare absurd dacă ne gândim la chipul actriței.

Actrița din România distrusă de Ceaușescu

„Comisia de examen a găsit că nu sunt fotogenică şi m-a respins. Am luat note foarte bune, aşa încât s-a compensat şi am intrat în Institut.

Eşecul avut la fotogenie m-a pus pe gânduri: m-a durut mult, dar am socotit că singura cale de a obţine şi aici rezultate bune era să lupt cu chipul meu.

O bătălie care se duce în tăcere şi cere multă voinţă, răbdare, cunoaştere de sine”, spunea cea care a dat viaţă pe ecran şi pe scenă atâtor destine, într-un interviu acordat revistei „Tomis”, prin 1983, conform ziarulmetropolis.ro.

În 1956, când a absolvit Institutul de Teatru, Silvia Popovici a făcut parte din așa-numita „generație de aur”, alături de Sanda Toma, Draga Olteanu, Mircea Albulescu, Victor Rebengiuc, Amza Pellea, Gheorghe Cozorici, Constantin Rauţchi, Silviu Stănculescu etc. 

Pe când era în anul III, a fost descoperită de regizorul Iulian Mihu, care a distribuit-o în pelicula „La mere” (1953), o adaptare după o nuvelă de Cehov. 

Au urmat rolul principal în „Bianca” (1955), pelicula regizorului Mihai Iacob, în care a jucat alături de Iurie Darie și „Ora H” (1956), în regia lui Andrei Blaier şi Sinişa Ivetici. 

Citește și: Izgonită de Elena Ceaușescu de pe scenă, o mare actriță moare de inimă rea. Avea doar 60 de ani

Deși la terminarea Institutului i s-a propus să rămână în București, a ales să plece la Craiova, alături de majoritatea colegilor săi, pentru a lucra sub conducerea regizorului Vlad Mugur.

În 1961, actrița devine celebră datorită rolului titular din pelicula de succes „Darclee”, în regia lui Mihai Iacob, unde Silvia Popovici conturează o  imagine unică a celebrei soprane de origine română Haricleea Darclee.

Cu George Motoi, în „Trecătoarele iubiri” - Foto: Facebook/Cineclic

Ariile de operă din producție le-a intepretat dublată fiind de vocea altei mari soprane, Arta Florescu. În peliculă mai apăreau și tinerii Victor Rebengiuc, Ion Dichiseanu și Cristea Avram.

Au urmat roluri în „Omul de lângă tine ”(1961), „O dragoste lungă de-o seară” (1963), ambele în regia lui Horea Popescu, precum și în „Pădurea Spânzuraților” (1967, regia Liviu Ciulei.

Consacrarea definitivă în cinematograful românesc a venit odată cu debutul regizoarei Malvina Urșianu, care, în 1967, o alege să interpreteze rolul titular din filmul „Gioconda fără surâs”. 

Silvia Popovici va rămâne multă vreme fidelă regizoarei, cu care va realiza și „Serata” (1971), „Trecătoarele iubiri” (1974), „Întoarcerea lui Vodă Lăpușneanu” (1979), în toate avându-l ca partener pe George Motoi.

O popularitate deosebită în rândul românilor a obținut, de asemenea, cu rolul Oana din serialul tv „Mușatinii”, primul serial de televiziune românesc, difuzat în 13 apisoade și regizat de Sorana Coroamă-Stanca.

În teatru a interpretat nenumărate roluri, de o mare complexitate și valoare, pe scenele Naționalelor din Craiova (1959–1963), Cluj (1963–1966) și București (1967–1993).

În plan personal, dincolo de scenă și platourile de filmare, Silvia Popovici s-a căsătorit cu un demnitar comunist, Maxim Berghianu, cu doi ani mai tânăr ca ea.

Citește și: Aimée Iacobescu, frumoasa actriță cu o singură iubire. De la ce a venit prenumele său?

Membru PCR încă din 1945, Berghianu a deținut numeroase funcții de conducere, de la prim-secretar al județelor Cluj și Ilfov, până la cele de ministru în mai multe perioade, în diferite domenii.

Evenimentele din decembrie 1989 l-au prins în funcția de ministru al Turismului în guvernul Constantin Dăscălescu (28 martie 1985 - 22 decembrie 1989) și de membru al Comitetului Central al PCR,, unde se afla, de atfel, încă din 1955.

Dar căsătoria cu Berghianu, deși ar fi trebuit să-i aducă un statut privilegiat s-a dovedit a fi cea mai mare cumpănă din existența Silviei Popovici.

Nu căsnicia ca atare a fost problema, ci faptul că Nicolae și, mai ales, Elena Ceaușescu n-au văzut cu ochi bună relația unui demnitar cu o artistă.

Chiar soțul Silviei Popovici avea să mărturisească încercările la care au fost supuși atât el, cât și soția sa, de către cuplul Ceaușescu, din cauza statutului de vedetă și, aproape sigur, și de femeie frumoasă.

Acest din urmă aspect era intolerabil pentru „Cabinetul 2”, adică Elena Ceaușescu, a cărei înfățișare aducea mai degrabă cu cea a celebrului personaj Olive, iubita lui Popeye Marinarul din faimosul desen animat.

„Față de Silvia Popovici conducerea de partid a avut  o atitudine ostilă. Ostilă e puţin spus! Mie mi-a cerut oficial Ceauşescu ca Silvia să nu mai facă teatru şi film.  

Întâi prin Ion Gheorghe] Maurer (n.r. - prim-ministru la acea vreme): ,,Ar fi bine să intre în învăţământ, să nu mai facă teatru şi film, pentru că Nicu (n.r. - Nicolae Ceaușescu) are gânduri mari cu tine!”,

Zic: ,,Tovarăşe Maurer, eu când am intrat în partid, nu am intrat pentru gândurile nimănui, n-am aşteptat nici funcţii, nici poziţii.” Am intrat din convingere!  Ceauşescu  s-a opus să mă căsătoresc cu Silvia. Mi-a spus: ,,Orice profesie, doctor, inginer, ce vrei, dar nu artist”! Nu știu de ce era aşa pornit”, dezvăluia soțul actriței, după moartea acesteia.

Acesta a mai adăugat că era conștient în momentul căsătoriei cu aceasta, că vor întâmpina greutăți.

„Când m-am căsătorit ştiam că o să am greutăţi. Şi Silvia, care este un om foarte înţelept, mi-a spus: ,,Maxim, vom avea amândoi de suferit, pentru că eu vin dintr-o lume şi tu vii din altă lume”., spunea el.

Bergianu, care a fost membru al Comitetului Central al PCR până în 1989, a relatat și discuția avută, după o vreme, chiar cu Ceaușescu pe aceeași temă.

Alături de soțul său, Maxim Berghianu - Foto: Miliția spirituală

„Ne-am dus. Și spun: ,,Tovarăşe Ceauşescu, uite ce spune Manea Mănescu, că dumneavoastră aţi fi spus ca Silvia să nu mai facă teatru şi film”. Zice: ,,Da!” ,,Cu ce drept, tovarăşe Ceauşescu? Dacă aveţi ceva cu mine, judecaţi-mă pe mine! Ca mine găsiţi o mie!

Dar ce aveţi cu Silvia? Ce aveţi cu profesia ei? Ea are vocaţie pentru meseria asta! Ea nu poate trăi fără teatru! Ea simte nevoia să se descarce în meseria asta a ei! Eu nu pot să fiu criminal cu omul pe care-l iubesc”, a mai mărturisit soțul Silviei Popovici. 

Și atunci, Elena Ceaușescu a decis ca Silvia Popovici să nu mai fie distribuită în filme. A apărut în doar două filme după 1980.

Citește și: Recunoașteți personajul? Era mama lui Nică, în „Amintiri din copilărie”. Fiica ei, o actriță celebră

Din nefericre, Silvia Popovici avea să moară în 1993, la numai 60 de ani. Soțul ei a lăsat să se înțeleagă că interdicția de a mai juca i-a grăbit sfârșitul.

„Din 1967 n-a mai dormit decât cu medicamente… a plâns nopţi întregi, pentru că ea trăia pentru teatru! Eu nu am făcut decât să o trag în jos şi să-i blochez drumul. Şi pentru asta mă simţeam vinovat”, spunea Berghianu.

Silvia Popovici a părăsit această lume, cu discreția ce-a caracterizat-o mereu, la 16 septembrie 1993, lăsând în urmă parfumul unei domnițe din alte epoci.

Google News Urmărește-ne pe Google News
Comentarii 1
Lara Ran 29 septembrie 2024 14:56
#1

Doar una din viețile distruse de Odios și Sinistra lui nevastă ! Micimea lor sufletească și de caracter depășește orice ne-am putea imagina . O țară întreaga a stat la cheremul lor, unora le-au refuzat hrana trupului, altora hrana minții sau a sufletului. Fie ca ei sa ardă în flăcările iadului o veșnicie și încă o suta de mii de ani!

Trebuie să fii autentificat pentru a comenta!

Alege abonamentul care ți se potrivește

Print

  • Revista tipărită
  • Acces parțial online
  • Newsletter
  •  
Abonează-te

Digital + Print

  • Revista tipărită
  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
Abonează-te

Digital

  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
  •  
Abonează-te
Articole și analize exclusive pe care nu trebuie să le ratezi!
Abonează-te