Care este recordul mondial deținut de Crucea de pe Caraiman? Monumentul, inaugurat acum 97 de ani



Crucea de pe Caraiman, monumentul care străjuiește Valea Prahovei din înaltul Munților Bucegi, deține un record mondial consemnat ca atare în Guinness World Records. Impunătoarea construcție a fost inaugurată acum 97 de ani, într-o zi de 14 septembrie 1928.
Crucea de pe Caraiman, cunoscută și drept Crucea Eroilor, poartă de fapt numele oficial de „Crucea comemorativă a eroilor români din Primul Război Mondial”.
Ea cinstește memoria celor 30.000 de ostați români căzuți în luptele sângeroase care s-au dat pe Valea Prahovei în timpul Primului Război Mondial.
Crucea de pe Caraiman, inaugurată la 14 septembrie 1928
Generații de români au privit cu admirație de-a lungul deceniilor uriașa cruce ce veghează Valea Prahovei din înaltul vârfului Caraiman, vizibilă cel mai bine dacă eti prin stațiunea Bușteni.
Și milioane de români au urcat pe munte, până la 2.291 de metri înălțime pentru a o vedea de aproape, folosind traseele turistice către vârf.
Citește și: Milioane de oameni se roagă la chipul lui Iisus din Rio, sculptat de un român. Moare culegând flori
Dar mai puțini știu că acest monument istoric a fost inclus, în 2014, în Cartea Recordurilor, ca fiind cea mai înaltă cruce din lume amplasată pe un vârf montan, potrivit presamil.ro.
Regele Ferdinand și Regina Maria au dorit să cinstească memoria militarilor români care s-au jertfit în luptele crâncene de pe Valea Prahovei în timpul conflictului care a fost denumit „Marele Război”.
De fapt, se spune că totul a pornit de la un vis avut chiar de regină, care n-ar mai fi avut liniște până nu s-a concretizat ceea ce îi apăruse în vis. Din păcate, Regele Ferdinand n-a mai apucat să vadă construcția gata, murind la 20 iulie 1927.
Crucea Caraiman, în timpul construcției sale din perioada 1926-1928 - Foto: arhiva
Inaugurarea monumentului a avut loc la 14 septembrie 1928, el fiind amplasat la o altitudine de 2.291 de metri, având o înălțime totală de 39,3 metri și o deschidere a brațelor orizontale de circa 15 metri.
Conform datelor postate pe site-ul oficial al Ministerului Apărării, construcția a început în 1926 și s-a finalizat în 1928.
Pentru proiectarea crucii au fost desemnați arhitecții George Cristinel și Constantin Procopiu, în colaborare cu inginerii Alfred Pilder și Teofil Revici pentru partea de rezistență.
Crucea Caraiman are o înălțime de 39 de metri
Transportul materialelor pe munte s-a făcut dificil, unele dintre ele, între care o parte din traversele metalice, fiind duse la locul construcției cu ajutorul carelor cu boi ale localnicilor pe ruta Bușteni-Sinaia-Vârful Păduchiosul — Vârful Dichiu-Platoul Bucegi-Vârful Caraiman.
„Deoarece numărul carelor din zonă s-a dovedit insuficient, o căruță neputând face într-o săptămână mai mult de două-trei transporturi, o bancă a acordat un credit cu dobândă mică pentru achiziționarea de noi atelaje", se precizează pe site-ul MApN.
Citește și: FOTO Care sunt cele 7 noi minuni ale lumii? Un român a lucrat la una dintre ele
Restul materialelor au fost transportate cu funicularul Fabricii de hârtie Schiel din Bușteni pe valea Jepilor până la cantonul Schiel de pe platoul Bucegi, de unde au fost duse pe cărări înguste cu cai și măgari până în vârful Caraiman, mai arată sursa citată.
Structura metalică a crucii este realizată din oțel fabricat la vestitele Uzine și Domenii Reșița, pentru îmbinare fiind folosită tehnica de nituire.
Crucea de pe Caraiman a fost reabilitată în perioada 2016-2021 - Foto: Facebook/Crucea Caraiman-reabilitare (rol ilustrativ)
Inițial, crucea era iluminată de 120 de becuri de 500W, fiind vizibilă de la zeci de kilometri distanță. Astăzi, monumentul beneficiază de un sistem modern de iluminare cu LED, devenind un reper nocturn spectaculos al Văii Prahovei.
Despre cruce și zona în care a fost amplasată au circulat tot felul de legende, de-a lungul timpului.
S-a vorbit despre o energie misterioasă existentă acolo, de anomalii magnetice care dau peste cap busolele și aparatele electronice.
Unii au vorbit de o adevărată protecție divină a crucii, dat fiind că, deși a fost lovit adesea de fulgere, ea n-a fost niciodată serios afectată.
De asemenea, alții cred că sub monument s-ar afla tuneluri misterioase, galerii subterane secrete, folosite în perioada comunistă.
Citește și: Povestea castelului ridicat de „Nabab” la Bușteni. Curtea trebuia să fie din aur. Ce s-a filmat aici
Între anii 2016 și 2021, Crucea Eroilor a trecut printr-un amplu proces de restaurare, pentru a-i asigura durabilitatea și siguranța.
Lucrările au inclus consolidarea structurii metalice și a soclului de beton, montarea unui sistem modern de iluminat, reamenajarea traseelor de acces pentru turiști.
Dincolo de teoriile mai mult sau mai puțin conspiraționiste, Crucea de pe caraiman rămâne de strajă Văii Prahovei, ca un simbol etern al jertfei a zeci de mii de români pentru țara lor.