Când au apărut primele tramvaie în Țările Române? La început erau trase de cai

DE Eduard Niculescu | Actualizat: 10.05.2024 - 08:26
Când au apărut primele tramvaie în Țările Române - Foto: Arhiva
Când au apărut primele tramvaie în Țările Române - Foto: Arhiva
tramvai timisoara
tramvai timisoara
tramvaie 1929
tramvaie 1929
tramvai imperio
tramvai imperio

Când au apărut primele tramvaie în Țările Române? Apariția acestui mijloc de transport în comun a revoluționat modul de călătorie al orășenilor. Același lucru s-a întâmplat și în România secolului al XIX-lea.

SHARE

Când au apărut primele tramvaie în Țările Române? Acest mijloc de transport în comun este, de multă vreme, o realitate firească, ba chiar o necesitate, pentru mulți români, dar mai ales pentru bucureșteni. Dar nu a fost mereu așa. Istoria tramvaiului în România începe acum aproximativ 150 de ani.

Când au apărut primele tramvaie în Țările Române? La început erau trase de cai

Progesul tehnologiei a dus, firesc, și la modernizarea modurilor în care oamenii au circulat. 

Dar, în privința tramvaielor, la început au fost caii-putere, la propriu, bidiviii fiind prima soluție pentru a pune în mișcare „cușca” de metal.

Primul tramvai tras de cai a apărut în SUA, la New York, în anul 1852. De fapt, de aici a fost importată și denumirea pe care, ulterior, francezii, apoi și românii, i-au dat-o: „drumul de fier amercian”.

A urmat Parisul, în 1854, apoi Nantes, Lille. La Berlin și Viena au început să circule în 1865, iar la Budapesta în 1866.

Citește și: Cum a ajuns Bucureștiul primul oraș din lume la iluminatul public stradal? Când s-a întâmplat?

Dacă este să ne referim la actualul teritoriu al României, primul oraș care a beneficiat de tramvaie cu cai a fost Timișoara, începând cu 8 iulie 1869, conform ghidulbanatului.ro.

Dar orașul de pe Bega făcea parte, la acea dată, din nou-constituitul  - în 1867 - Imperiu Austro-Ungar. Au urmat rapid, încă din același an, Arad, apoi Szeged, Debrecen și Kassa (Kosice). 

În Vechiul Regat, acest lucru s-a întâmplat un pic mai târziu, deși, o primă încercare s-a făcut în 1868, dar nu s-a finalizat.

Primul tramvai tras de cai de pe actualul teritoriu al României a apărut în Timișoara, la 1869, dar orașul de pe Bega făcea parte, pe atunci, din Imperiul Austro-Ungar - Foto: ghidulbanatului.ro

De-abia în vara anului 1871 presa vremii anunța că, în București, primăria a semnat actul de concesiune nr. 6495 din 3/15 iulie 1871, prin care se dădea drept lui Harry Hubert de Mervée Slade să construiască un „drum de fier american” și să-l exploateze vreme de 45 de ani.

Totul s-a concretizat pe 28 decembrie 1872 când apar în circulație, prin București, primele tramvaie cu cai, potrivit dosaresecrete.ro.

Evenimentul a avut loc chiar a doua zi după predarea mandatului de Primar al Capitalei de fostul edil, Scarlat Crețulescu, către generalul Barbu Vlădoianu

Deși pentru majoritatea bucureștenilor acest lucru a fost o sărbătoare, nu la fel s-a întâmplat pentru sutele de birjari cei doi mari proprietari de tramcare, un fel de trăsuri cu cai, cu câte 10 locuri, ce circulau pe trasee fixe și asigurau până atunci transportul în comun în Capitală.

Întâia linie de tramvai parcurgea Podul Târgului de Afară, cum i se spunea Căii Moșilor și Podul Târgoviștei (Calea Griviței), ale căror capete se întâlneau în Piața Sf. Gheorghe. 

Apoi au fost înființate liniile: Șoseaua Bonaparte (Calea Călărași) - Sf. Gheorghe - Lânăriei - Sfântul Gheorghe - Calea Dorobanților.

Citește și: Primul oraș din Europa care a fost iluminat electric se află în România. Străzile aveau 731 de lămpi

Pe linia „cea mare” dintre Sf. Gheorghe și Gara de Nord circulau la început șapte vagoane, „cuprinzătoare a câte 10 locuri fiecare”; era vorba de locuri pe bănci, căci în picioare nu se circula pe atunci, mai scrie sursa citată.

Când se ocupau locurile, taxatorul punea o tăbliță la scara vagonului pe care scria „complet”.

În total, s-au construit și s-au exploatat 20 km de linii de tramvaie cu cai. Acest mijloc de transport a prilejuit în București și apariția primelor tarife fixe de transport, precum și întâile reguli de circulație. 

În 1883, au apărut pe străzile Bucureștiului cele mai moderne vagoane de tramvai din lume, aduse tocmai din Philadelphia.

Erau în număr de 13 și puteau „cuprinde 12 persoane înăuntru, 6 pe fiecare peron din față și dindărătul pentru persoane care fumează”. 

Tramvai electric prin București, în 1929 - Foto: Arhiva

După 1889, tramvaiul cu cai se modernizează: apar vagoane pentru iarnă și pentru vară, chioșcuri în stații, dar călătorii puteau cere să se urce sau să coboare între stații.

Tramvaiele erau luminate pe dinăuntru și pe dinafară, aveau cutii de scrisori, iar fiecare vagon făcea câte 10 curse pe zi. 

Prin 1893, circulau peste 130 de vagoane ce transportau zilnic 24.000 de călători. Dar o nouă schimbare majoră se prefigura la orizont.

Un an mai târziu, în 1894, tot în luna decembrie, apar primele tramvaie electrice: purtau numărul 14 și circulau între Obor și Cotroceni.

Citește și: Care este cel mai sigur oraș din România? Ocupă locul 9 în topul european

Prin 1906 a existat și o încercare de a se introduce chiar și un tramvai cu aburi. Acesta chiar a și circulat un an între Bariera Grivița (Sf. Vineri) și Gara de Nord.

Dar, din cauză că folosea cărbune, producea fum, praf și multă murdărie, așa că bucureștenii l-au abandonat.

În 1909, a fost constituită Societatea Comunală a Tramvaielor Bucureşti (S.T.B.), care, în regimul comunist, în 1950, s-a transformat  în „Întreprinderea de Transport Bucureşti” (I.T.B.), conform stbsa.ro.

Tramvaiele Imperio, cele mai moderne importate de STB - Foto: Facebook/STB SA

După căderea lui Ceaușescu, în 1990, aceasta să devină Regia Autonomă de Transport Bucureşti (R.A.T.B.).

În fine, la 13 septembrie 2018, prin schimbarea formei juridice în societate pe acţiuni, Regia Autonomă de Transport Bucureşti a devenit Societatea de Transport Bucureşti, cu acronimul STB SA.

Revenind la istoria tramvaiului din București, mai trebuie menționat că, în 1911, încă existau în serviciu 1.350 de cai și un mare număr de vagoane rămase din secolul anterior.

Însă, după doar 17 ani, în condițiile trecerii și prin Primul Război Mondial, în 1928 se mai aflau în Capitală doar 6 km de linii de tramvai cu cai.

Citește și: Cine a fost primul român care a mers cu trenul? Când s-a inaugurat prima cale ferată în România?

Un an mai târziu, 1929, a fost „pensionat” și ultimul cal al STB, iar epoca tramvaielor trase de cai a apus definitiv. 

La acel moment, traseele tramvaielor electrice electricul aveau deja o lungime totală de 58 km. ele transportând 8 milioane de pasageri pe lună.

Google News Urmărește-ne pe Google News
Comentarii 0
Trebuie să fii autentificat pentru a comenta!

Alege abonamentul care ți se potrivește

Print

  • Revista tipărită
  • Acces parțial online
  • Newsletter
  •  
Abonează-te

Digital + Print

  • Revista tipărită
  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
Abonează-te

Digital

  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
  •  
Abonează-te
Articole și analize exclusive pe care nu trebuie să le ratezi!
Abonează-te