vineri 19 decembrie
EUR 5.0896 USD 4.3449
Abonează-te
Newsweek România

Beijingul ripostează. companiile chineze de tehnologie au găsit modalități de a ocoli restricțiile SUA

Data publicării: 19.12.2025 • 20:15
AMBIȚIA AI Tehnicienii lucrează la echipamente de procesare a cipurilor într-o fabrică din Suqian, estul Chinei, în cursa pentru a deveni lider în domeniul inteligenței artificiale
AMBIȚIA AI Tehnicienii lucrează la echipamente de procesare a cipurilor într-o fabrică din Suqian, estul Chinei, în cursa pentru a deveni lider în domeniul inteligenței artificiale
STRATEGIE La fabrica NIO din China, în mare parte automatizată, producția accelerează către 350.000 de vehicule electrice pe an, dar compania se concentrează pe Europa, nu pe SUA
STRATEGIE La fabrica NIO din China, în mare parte automatizată, producția accelerează către 350.000 de vehicule electrice pe an, dar compania se concentrează pe Europa, nu pe SUA

Puse pe lista neagră de Washington, companiile chineze de tehnologie au găsit modalități de a ocoli restricțiile impuse de SUA și acum renunță la cipurile americane în favoarea celor proprii.

Dezvoltatorul chinez de AI iFLYTEK ar fi fost fericit să utilizeze cipurile americane Nvidia pentru a antrena un model lingvistic de mari dimensiuni care să rivalizeze cu ChatGPT, dar afirmă că acum se descurcă foarte bine și fără ele.

Efortul de a găsi alternative a început când iFLYTEK a fost pus pe lista neagră de către Departamentul de Comerț al SUA în 2019, în timpul primului mandat al președintelui Donald Trump – și înainte de impunerea restricțiilor mai ample asupra exportului celor mai avansate cipuri AI către China, impuse acum trei ani – pe fondul temerilor pentru securitatea națională a SUA legate de progresele tehnologice ale celui mai mare rival strategic al Americii.

„Am depășit această dificultate“, a declarat Chen Cheng de la iFLYTEK pentru Newsweek  și pentru alți reporteri străini în cadrul unei vizite organizate de Ministerul Afacerilor Externe chinez la Hefei, în provincia Anhui din estul țării, și la alte întreprinderi din centrul industrial din delta fluviului Yangtze.

Modul în care companiile chineze și-au dezvoltat propria industrie avansată de producție de cipuri și alternative interne la cipurile AI ale Nvidia subliniază provocarea cu care se confruntă încercările SUA de a limita progresele comerciale și tehnologice ale Chinei în cursa pentru inteligența artificială de nivel mondial, precum și în toate domeniile, de la vehicule electrice și baterii, până la generarea de energie solară și drone. Toate acestea au implicații inevitabile pentru echilibrul strategic, precum și pentru concurența comercială globală între Statele Unite și China.

„Există multe domenii în care s-ar putea spune că politica de limitare a dat de fapt Chinei o nouă șansă de a demonstra că poate continua să se îndrepte către toate lucrurile la care aspiră, dar fără a se baza pe importuri și tehnologie străină“, a declarat George Magnus, cercetător asociat la Centrul pentru China al Universității Oxford. „Poate că americanii se simt mai bine spunând: «Ei bine, nu le vindem cele mai bune produse, cele mai bune echipamente». Dar nu cred că asta înseamnă neapărat că chinezii nu pot concura“, a declarat el pentru Newsweek.

Schimbări rapide

Cele patru zile petrecute traversând delta fluviului Yangtze cu trenul de mare viteză pentru a vizita întreprinderile chineze au dat o idee despre ritmul schimbărilor din regiune, care este unul dintre centrele dezvoltării tehnologice chineze. Numai provinciile din deltă au o economie comparabilă cu cea a Germaniei – a treia ca mărime din lume – și aproximativ 240 de milioane de locuitori, mai mult de două treimi din populația SUA.

Casa Albă nu a răspuns la solicitarea de a comenta eficacitatea măsurilor sale de limitare a exporturilor de tehnologie, pe lângă tarifele impuse de Trump, care au făcut comerțul imprevizibil pentru întreprinderi.

Sancțiunile Departamentului Comerțului împotriva iFLYTEK au intrat în vigoare în 2019, din cauza rolului său presupus în oprimarea musulmanilor din regiunea Xinjiang, din extremitatea vestică a Chinei, prin utilizarea tehnologiei de supraveghere. China respinge acuzațiile SUA.

Acum, iFLYTEK prezintă modelul său lingvistic de mari dimensiuni Spark drept o alternativă la ChatGPT sau la DeepSeek, dezvoltat în Hangzhou, în provincia vecină
Zhejiang. Spark răspunde cu ușurință la întrebări și generează prezentări grafice impresionante – cel puțin pe subiecte considerate acceptabile de autoritățile chineze. Spark este prezentat vizitatorilor alături de o mașină automată de notare a lucrărilor scrise, care economisește timp profesorilor, și de ecrane bidirecționale care permit traducerea automată în timp real. Toate sunt deja în producție și utilizate în toată China.

STRATEGIE La fabrica NIO din China, în mare parte automatizată, producția accelerează către 350.000 de vehicule electrice pe an, dar compania se concentrează pe Europa, nu pe SUA

Chen, directorul general al iFLYTEK pentru software-ul de traducere AI, a declarat că firma a cooperat cu companii chineze precum Huawei în dezvoltarea cipurilor.

„Cipul Huawei este acum cel mai bun din China, iar noi suntem cei care îl facem func­țional pentru modele lingvistice de mari dimensiuni“, a spus ea. „Ne ia... mai mult de câteva luni să facem asta să funcționeze“.

Huawei nu a răspuns la solicitarea de comentarii din partea Newsweek.

Chiar și după ce regulile de export pentru unele cipuri Nvidia au fost relaxate de Washington, China este cea care le restricționează acum, deoarece are alternative proprii. CEO-ul Nvidia, Jensen Huang, a fost citat recent de mass-media spunând că, efectiv, China este cu doar „nanosecunde“ în urma Statelor Unite în ceea ce privește cipurile și că restricțiile de export ar trebui ridicate.

Navigarea printre restricțiile SUA

Majoritatea companiilor chineze care au luat cuvântul în timpul turneului guvernamental au fost reticente în a intra în detalii cu privire la impactul restricțiilor SUA, dar cele care au făcut-o au spus că găsesc modalități de a le ocoli.

„Nu este dificil pentru China“, a declarat pentru Newsweek Yuru Yang de la Donghai Laboratory, care dezvoltă echipamente de supraveghere maritimă, inclusiv cu aplicații militare.

Allen Ni de la Tencent, a cărui aplicație de mesagerie, social media și plăți, WeChat, are peste un miliard de utilizatori, a declarat: „Cu tehnologia noastră proprie și cu alte tehnologii, ne vom asigura că acest lucru nu va afecta dezvoltarea noastră în domeniul inteligenței artificiale“.

Dezvoltarea AI este acum un obiectiv important în Delta Yangtze, leagănul civilizației chineze vechi de peste 4.000 de ani, considerată un exemplu de prim rang al progreselor tehnologice ale țării.

La un banchet cu delicatese selecte din bucătăria Anhui, renumită pentru aromele unice ale ingredientelor locale sălbatice, Qin Junfeng, directorul general al Oficiului pentru Afaceri Externe din Anhui, a prezentat rapid cele mai recente statistici impresionante privind dezvoltarea digitală în fața a câteva zeci de oaspeți aflați în jurul mesei uriașe. S-au închinat pahare, deși în mod notabil cu suc de portocale, având în vedere măsurile luate de președintele Xi Jinping împotriva consumului excesiv de alcool la astfel de evenimente, care odinioară erau însoțite de cantități generoase de baijiu.

Atenția acordată de Partidul Comunist, aflat la putere, afacerilor digitale în creștere a fost subliniată de Wang Dongming, vicepreședinte al Comitetului Permanent al Congresului Național al Poporului din China, la deschiderea Expoziției Globale de Comerț Digital din Hangzhou: cu îndemnul că aceasta susține viziunea lui Xi privind „securitatea globală, civilizația globală și guvernanța globală“, cu China „de partea corectă a istoriei“.

La expoziție, producătorii de roboți umanoizi s-au aliniat alături de companiile de vehicule electrice, companiile de inteligență artificială, cele mai noi aplicații de jocuri și un asistent automat pentru toalete, printre alte dispozitive.

Sprijinul statului

Însă impulsul Chinei în domeniul tehnologiei de vârf atrage atenția și asupra unei politici industriale de stat care, potrivit criticilor, este utilizată pentru a oferi unor firme un avantaj nedrept, atât la nivel local, cât și internațional, și care se poate dovedi risipitoare. Un raport al Fondului Monetar Internațional din august a estimat costul fiscal echivalent al politicii industriale prin subvenții în numerar, beneficii fiscale, credite subvenționate și terenuri subvenționate pentru sectoarele favorizate – inclusiv companii private și de stat – la aproximativ 4% din produsul intern brut, mult mai mult decât în alte țări.

Raportul a constatat că firmele de tehnologie se numărau printre cele mai favorizate.

„Multe companii care sunt înființate ca private pot fi, de fapt, mult mai puțin private decât par“, a spus Magnus, cercetătorul de la Universitatea Oxford. „Ele beneficiază enorm de cel mai mare transfer de bogăție către industrie pe care l-a văzut lumea vreodată, în opinia mea“.

Companiile chineze culeg, de asemenea, roadele investițiilor puternice în infrastructură. Oficialii din provincia costieră Jiangsu au prezentat cu mândrie podul Changtai Yangtze
River, care fusese inaugurat cu doar câteva săptămâni înainte și care are cea mai lungă deschidere dintre toate podurile suspendate din lume, de aproape 1.220 de metri.

În aval, în cartierul central de afaceri Shanghai Hongqiao, reprezentantul Frank Kong a subliniat obiectivul părții umane a ecuației. China dorește nu numai să atragă inginerii chinezi care se întorc în țară și să îi păstreze pe cei pe care îi are, ci și să importe talente din alte țări – într-un moment în care Statele Unite au majorat taxa pentru viza H-1B, utilizată de companiile de tehnologie, la 100.000 de dolari. La 1 octombrie, China a lansat propria „viză K“ tocmai pentru a atrage cei mai buni lucrători din domeniul științei și tehnologiei din străinătate.

„Tehnologia înseamnă, în ultimă instanță, oameni și echipe. Statele Unite ar trebui să păstreze talentele, în loc să alunge inginerii prin raiduri de imigrare“, a scris Dan Wang, autorul cărții recente Breakneck: China în căutarea viitorului (Breakneck: China’s Quest to Engineer the Future), pe X.

Deși provocările pentru cei care lucrează în China includ totul, de la limbă, la birocrație – iar vizele sale nu oferă o cale către cetățenie – stilul de viață poate fi confortabil. Deși nu este tipic pentru cea mai mare parte a Chinei, PIB-ul anual pe cap de locuitor al orașului Shanghai, de peste 30.000 de dolari, nu este cu mult inferior celui al Japoniei.

Cu toate acestea, impactul global al industriilor de înaltă tehnologie pentru China nu ar trebui supraestimat, a spus Magnus. Aproximativ 80-85% din economie nu este reprezentată de industria modernă de producție și s-ar putea să nu se descurce la fel de bine, a spus el.

„Este foarte ușor să fii impresionat de toate aceste realizări și succese incredibile pe care industria manufacturieră chineză le-a demonstrat și le-ar putea demonstra în viitor. Este, de asemenea, destul de important să le privim în perspectivă“, a spus el.
Tehnologia nu funcționează întotdeauna conform așteptărilor. O companie care dezvoltă taxiuri aeriene electrice fără pilot a trebuit să anuleze prezentarea planificată și, în schimb, a expus aeronava în hangarul său, deoarece ploua.

Provocare globală

Dar provocarea pe care o reprezintă pentru concurenții globali creșterea rapidă a sectorului tehnologic din China este evidentă în întreaga regiune.

Niciun showroom al unei companii tehnologice chineze nu este complet fără o hartă gigantică luminoasă care afișează în timp real cele mai recente descărcări de aplicații, mașinile încărcate sau gigawații de energie solară generați. Este la fel de esențială ca un perete acoperit cu certificate de brevet și premii din partea industriei și a guvernului.

Pentru unele companii, hărțile se concentrează pe China; pentru altele, ele sunt globale. Dar doar câteva indică o prezență în Statele Unite.

Incertitudinile legate de tarifele sub Trump s-au dovedit a fi un factor major de descurajare pentru multe companii, determinându-le să se orienteze mai serios către piețe alternative din Asia, Europa și sudul global.

Producătorul de vehicule electrice de lux NIO, care a creat un sistem de schimbare a bateriilor ca alternativă de trei minute la stațiile de reîncărcare, a declarat că nu are planuri în SUA pentru moment, deoarece adaugă alte 20 de țări pentru exporturi în acest an la piețele europene pe care le deservește deja, cu linii de producție în mare parte automatizate, care vor produce până la 350.000 de vehicule în 2025.

O situație similară s-a înregistrat și la China Aviation Lithium Battery, sau CALB Group, unul dintre cei mai mari furnizori mondiali de baterii pentru vehicule electrice, din Changzhou, provincia Jiangsu. „În prezent, ne concentrăm în principal pe Europa“, a declarat directorul de vânzări Ryan Xuan. „Știți, politica Americii nu este stabilă“. 

Matthew Tostevin este redactorul pentru afaceri globale la Newsweek. Contactați-l prin e-mail, [email protected]

Mai multe articole din secțiunea Tehnologie
Comentarii 0
Trebuie să fii autentificat pentru a comenta!

Newsweek România Abonamente

Print

Print

  • Revista tipărită
  • Acces parțial online
  • Fără reclame
Abonează-te
Print + Digital

Print + Digital

  • Revista tipărită
  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Fără reclame
Abonează-te
Digital

Digital

  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Fără reclame
Abonează-te
Newsweek România
Articole și analize exclusive pe care nu trebuie să le ratezi!
Abonează-te
Newsweek România
Newsweek România Ultima oră
Newsweek România
Ultima oră