Embrioni umani sintetici creaţi în laborator. Descoperirea are probleme etice şi juridice serioase

DE Florin Budescu | Actualizat: 20.06.2023 - 01:44
Embrioni umani sintetici creaţi în laborator - Foto: Pexels/Anugrah Lohiya / imagine cu caracter ilustrativ

Embrioni umani sintetici au fost creaţi în laborator. Descoperirea ar putea ajuta în cercetările privind tulburările genetice, însă are probleme etice şi juridice serioase. Este vorba despre celule stem, care eludează nevoia de ovule şi psermatozoizi.

Oamenii de știință spun că acești embrioni/model, care seamănă cu cei aflați în stadiile incipiente ale dezvoltării umane, ce ar putea oferi o fereastră crucială asupra impactului tulburărilor genetice și asupra cauzelor biologice ale avortului spontan recurent.

Embrioni umani sintetici creaţi în laborator

Cu toate acestea, descoperirea ridică probleme etice și juridice serioase, deoarece entitățile dezvoltate în laborator nu se încadrează în legislația actuală, în Marea Britanie și în majoritatea altor țări.

Structurile nu au o inimă care bate sau începuturile unui creier, dar includ celule care ar continua să formeze placenta, sacul vitelin și embrionul însuși.

Profesorul Magdalena Żernicka-Goetz, de la Universitatea din Cambridge și Institutul de Tehnologie din California, a descris activitatea într-un discurs în plen, la reuniunea anuală a Societății Internaționale de Cercetare a Celulelor Stem, din Boston.

Citeşte şi: Un embrion de dinozaur, vechi de zeci de milioane de ani a fost descoperit în China

„Putem crea modele asemănătoare embrionilor umani, prin reprogramarea celulelor [stem embrionare]”, a spus ea, la această întâlnire.

Nu există nici o perspectivă pe termen scurt ca embrionii sintetici să fie utilizați clinic. Ar fi ilegal să le implantăm în uterul unui pacient și nu este încă clar dacă aceste structuri au potențialul de a continua să se maturizeze, dincolo de primele etape de dezvoltare.

Motivația lucrării este ca oamenii de știință să înțeleagă perioada de dezvoltare de tip „cutie neagră”, care se numește așa, deoarece oamenilor de știință li se permite să cultive embrioni în laborator doar până la o limită legală de 14 zile.

Citeşşte şi: EXCLUSIV Teste cumpărate de PMB de la un israelian cu afaceri dubioase cu ovule și embrioni umani

Robin Lovell-Badge, șeful Departamentului de biologie a celulelor stem și genetică a dezvoltării de la Institutul Francis Crick, din Londra, a declarat:

„Ideea este că, dacă modelați într-adevăr dezvoltarea normală a embrionului uman folosind celule stem, puteți obține o mulțime de informații despre cum începem dezvoltarea, ce poate merge prost, fără a fi nevoie să folosim embrioni timpurii pentru cercetare.”

Anterior, echipa lui Żernicka-Goetz și un grup rival, de la Institutul Weizmann, din Israel, au arătat că celulele stem de la șoareci ar putea fi încurajate să se autoasambleze în structuri asemănătoare embrionilor timpurii, cu un tract intestinal, începuturile unui creier și o inimă care bate.

14 zile de dezvoltare

De atunci, a fost în curs de desfășurare o cursă pentru a transforma această lucrare în modele umane și mai multe echipe au reușit să reproducă cele mai timpurii etape de dezvoltare.

Detaliile complete ale celei mai recente lucrări, de la laboratorul Cambridge-Caltech, nu au fost încă publicate într-o lucrare de jurnal.

Dar, vorbind la conferință, Żernicka-Goetz a descris cultivarea embrionilor la un stadiu cu puțin peste echivalentul a 14 zile de dezvoltare pentru un embrion natural.

Se transformă în corpuri

Structurile-model, fiecare crescută dintr-o singură celulă stem embrionară, au atins începutul unei etape de dezvoltare cunoscută sub numele de gastrulatie, când embrionul se transformă de la a fi o foaie continuă de celule, la formarea liniilor celulare distincte și stabilirea axelor de bază ale corpului.

În această etapă, embrionul nu are încă o inimă care bate, intestin sau începuturi ale creierului, dar modelul a arătat prezența celulelor primordiale care sunt celulele precursoare ale ovulului și spermei.

„Modelul nostru uman este primul de embrioni umani cu trei linii, care specifică celulele amniotice și germinale, celulele precursoare ale ovulelor și spermei”, a spus Żernicka-Goetz, conform The Guardian, înainte de discuție.

„Este frumos și creat în întregime din celule stem embrionare”, a declarat geneticianul.