Dakar 2022: Al 10-lea podium pentru românul Mani Gyenes, o mașină diesel de 20 de ani în Top 10

DE Răzvan Scăeșteanu | Actualizat: 15.01.2022 - 10:07
Al 10-lea podium în Dakar, pentru românul Mani Gyenes. / Foto: RallyZone
Al 10-lea podium în Dakar, pentru românul Mani Gyenes. / Foto: RallyZone
Echipajele tricolore Mihai Ban/Ștefan Cătălin Ion (Cheloo) și Iacob Buhai/Tudor Turdean au scris istorie în Dakar. / Foto: RallyZone
Echipajele tricolore Mihai Ban/Ștefan Cătălin Ion (Cheloo) și Iacob Buhai/Tudor Turdean au scris istorie în Dakar. / Foto: MCH
Nasser al-Attiyah (Toyota) a câştigat pentru a patra oară Raliul Dakar la categoria auto. / Foto: RallyZone
Un diesel cu tehnologie de acum 20 de ani, în Top 10. / Foto: BMW

A 44-a ediție a Raliului Dakar, cea mai dură competiție de rally-raid din lume, s-a încheiat. Nasser Al-Attiyah și Sam Sunderland au câștigat la auto și moto, iar Emanuel Gyenes a terminat pe podium la Malle Moto, pe locul 5.

SHARE

Categoria Auto

Pilotul qatarian Nasser al-Attiyah (Toyota) a câştigat pentru a patra oară Raliul Dakar la categoria auto, după succesele din 2011, 2015 şi 2019, la finalul etapei a 12-a (ultima), desfăşurată între Bisha şi Jeddah, în Arabia Saudită.

Al-Attiyah (51 ani), care s-a impus în două etape (plus prologul) la actuala ediţie a raliului-raid, l-a devansat în clasamentul final, cu 27 min 46 sec, pe francezul Sebastien Loeb (BRX Hunter), multiplu campion mondial de raliuri, în timp pe poziţia a treia s-a clasat sauditul Yazeed Al Rajhi (Toyota), la 1 h 01 min 13 sec.

Citește și: MI5 a descoperit o femeie care „a facilitat donații către parlamentari” englezi pentru China



Francezul Stephane Perehansel (Audi) a terminat învingător în ultima etapă a Raliului Dakar 2022, fiind cronometrat pe distanţa de 164 km în 1 h 36 min 08 sec. El a fost urmat la 1 min 02 sec de sud-africanul Brian Baragwanath (Century Racing) şi la 1 min 31 sec de Sebastien Loeb.

Cu cele patru succese în 18 participări la Raliul Dakar, Al-Attiyah este încă departe de recordul lui Stephane Peterhansel, pilot cu opt victorii la clasa auto (plus şase la clasa moto).

Citește și: VIDEO O tânără de 21 de ani trăiește ca un câine: e plimbată în lesă, latră, bea apă din bol

Echipajele tricolore Mihai Ban/Ștefan Cătălin Ion (Cheloo) și Iacob Buhai/Tudor Turdean au scris istorie în Dakar 

Echipajele tricolore Mihai Ban/Ștefan Cătălin Ion și Iacob Buhai/Tudor Turdean au reușit să scrie o pagină de istorie pentru automobilismul sportiv românesc la Raliul Dakar. Este pentru prima oară în istoria acestei competiții când un echipaj auto românesc a trecut linia de finiș în cele mai bine de patru decenii.

Mihai Ban și Ștefan Cătălin Ion s-au clasat pe locul 54 în topul general al grupei Auto, în timp ce Iacob Buhai și Tudor Turdean au încheiat competiția pe 58. La Auto, un total de 74 de echipaje au ajuns la final, victoria revenind echipajului Nasser Al Attiyah/Matthieu Baumel.

La Clasa FIA T1 4×4 Petrol and Diesel, Mihai Ban a fost pe 26, iar Hotea a încheiat pe 28 dintr-un total de 38 de echipaje ajunse la linia de sosire. Ediția din acest an a Raliului Dakar, care s-a desfășurat tot în Arabia Saudită, a avut 12 probe speciale cu o lungime de peste 4.100 de kilometri.

De-a lungul competiției, cele două echipaje de la Transilvania Rally Ria Team s-au susținut reciproc și au mers alături în drumul spre acest pas istoric pentru automobilismul sportiv românesc.

Un diesel cu tehnologie de acum 20 de ani, în Top 10

În acest an, Vladimir Vasilyev (Rusia) şi Oleg Uperenko (Letonia) au venit la startul Dakar între alte 89 de echipaje cu un original BMW X5CC (E53) pregătit de X-raid, un model care a împlinit deja 20 de ani de la lansare.

Poate mulţi ar fi considerat mai potrivit un altfel de model la Dakar, dar echipajul a mers constant şi a fost mereu în luptă pentru o poziţie imediat după podium în clasamentul automobilelor.

Dificultăţile din ultima etapă, cu întârzieri care i-au făcut să termine pe locul al 58-lea, au plasat în final echipajul X5 pe poziţia a zecea în clasamentul general, una care rămâne remarcabilă în contextul în care au devansat echipe de uzină cu susţinere importantă, cu tehnologie de avangardă şi cu echipaje cu palmares deosebit de valoros.

Clasa Moto

Pilotul britanic Sam Sunderland a câştigat pentru a doua oară Raliul Dakar la categoria moto, vineri la Jeddah (Arabia Saudită), după un prim succes obţinut în 2017, când competiţia s-a derulat în America de Sud.

Sunderland (32 ani), care a concurat sub culorile echipei spaniole Gas Gas, susţinută de constructorul austriac KTM, l-a devansat în clasamentul final, cu 3 min 27 sec, pe chilianul Pablo Quintanilla (Honda), poziţia a treia fiind ocupată de austriacul Matthias Walkner (KTM), la 6 min 47 sec.

Ultima etapă a raliului-raid, care a cuprins o porţiune cronometrată de 164 km, din totalul de 680 km, s-a încheiat cu victoria lui Pablo Quintanilla, înregistrat cu timpul de 1 h 40 min, urmat de americanul Ricky Brabec (Honda), la 5 secunde, şi de australianul Toby Price (KTM), la 18 secunde.

Mani Gyenes, pe locul 5 la Malle Moto și pe locul 40 la general

Pilotul român Emanuel Gyenes (KTM) s-a clasat pe locul 40 la categoria moto la ediţia din acest an a Raliului raid Dakar, încheiată vineri la Jeddah (Arabia Saudită).

La a 12-a sa participare la tradiţionala cursă, sătmăreanul a încheiat, după multe probleme tehnice, la 08 h 19 min 41 sec de câştigător, britanicul Sam Sunderland.

În etapa a 12-a, ultima, desfăşurată vineri între Bisha şi Jeddah, Gyenes s-a clasat pe locul 43, fiind înregistrat pe cei 164 de km cu timpul de 02 h 03 min 24 sec, la 23 min 24 sec de învingător, chilianul Pablo Quintanilla.

La clasa Malle Moto (Original by Motul), fără asistenţă tehnică, Gyenes a încheiat etapa pe patru, iar la general a fost pe cinci.

Cea mai bună clasare a lui Gyenes la Raliul Dakar, în clasamentul general, a fost în 2016 (locul 14), alte performanţe înregistrate fiind două victorii la clasa Marathon (2011, 2015) şi alta la Malle Moto, în 2020. În 2021, Gyenes (KTM) a ocupat locul 23 la general şi a fost pe 2 la Malle Moto.

Urmărește-ne pe Google News

Comentarii 0

Trebuie să fii autentificat pentru a comenta!

Alege abonamentul care ți se potrivește

Print

  • Revista tipărită
  • Acces parțial online
  • Newsletter
  •  
Abonează-te

Digital + Print

  • Revista tipărită
  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
Abonează-te

Digital

  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
  •  
Abonează-te
© 2024 NEWS INTERNATIONAL S.A.
Articole și analize exclusive pe care nu trebuie să le ratezi!
Abonează-te