Potrivit Legii 158/2008 privind publicitatea înșelătoare și publicitatea comparativă, art. 3, alin. b, „publicitatea înșelătoare este publicitatea care, în orice mod, inclusiv prin modul de prezentare, induce sau poate induce în eroare persoanele cărora i se adresează ori care au contact cu aceasta și care, din cauza caracterului înșelător, poate afecta comportamentul economic al acestora sau care din acest motiv, prejudiciază ori poate prejudicia imaginea unui concurent.”
Pentru a avea o imagine clară a ceea ce înseamnă termenul de publicitate, tot în Legea 158/2008 avem definit termenul de publicitate: „orice formă de prezentare a unei activități comerciale, industriale, artizanale sau liberale, în scopul promovării de bunuri ori servicii, inclusiv bunuri imobile, drepturi și obligații.”
Publicitatea înșelătoare este, așadar, orice activitate de promovare care deformează realitatea sau prezintă una falsă cu scopul de a schimba comportamentul consumatorului sau de a prejudicia imaginea concurenților.
Problema cu mesajele USR este că ele sunt prezentate inițial drept știri, similare celor publicate de mass media, și abia ulterior, după ce sunt accesate linkurile respective, sunt asumate drept mesaje ale unui partid politic. De altfel, atunci când accesezi linkul respectiv ești direcționat către pagina usr.ro unde găsești respectivele știri.
Maniera în care sunt diseminate aceste informații creează confuzie în rândul publicului, căruia nu i se explică de la bun început că este expus unor mesaje de publicitate politică, ci i se creează falsa impresie că ar fi vorba de articole de presă. Se crează impresia că respectivele articole de presă ar aparține paginilor unde sunt diseminate și că ar fi scrise de angajați ai respectivelor publicații.
Câteva exemple:
Articol distribuit contra cost de Google Ads pe B1tv.ro
În cazul în care accesezi articolul de pe B1 TV ești direcționat pe pagina www.usr.ro
Articol distribuit contra cost de Google Ads pe impact.ro
În cazul în care accesezi articolul de pe impact.ro ești direcționat pe pagina www.usr.ro
Articol distribuit contra cost de Google Ads pe impact.ro
În cazul în care accesezi articolul de pe impact.ro ești direcționat pe pagina www.usr.ro
Alte cazuri de publicitate suspectă a fi înșelătoare:
Campania USR a fost desfășurată în perioada 14-23 noiembrie 2022. Vă prezentăm câteva exemple de bannere folosite în cadrul campaniei USR, împreună cu informații referitoare la publicul atins și costurile implicate. Costurile sunt publice și pot fi consultate AICI și AICI.
EXEMPLUL 1
EXEMPLUL 2
EXEMPLUL 3
Din informațiile puse la dispoziție de Google am putut remarca faptul că o serie de bannere distribuite de USR au fost interzise, pentru că nu respectă standardele publicității online.
Întrebat de Newsweek România dacă „această campanie poate fi catalogată drept publicitate înșelătoare”, USR, prin departamentul de comunicare, ne-a transmis următoarele: „Textele folosite în campanii sunt corecte și servesc bunei informări a societății.” Mai mult, ne-au fost puse la dispoziție o serie de linkuri din mass media care „confirmă informațiile” folosite în campania USR.