Aceasta le transmite angajaţilor din structurile ministerului că principala lor datorie este să fie alături de oameni.
Violeta Alexandru a afirmat, miercuri, la prezentarea bilanţului la un an de când a preluat portofoliul de Muncă şi Protecţie Socială, că în această perioadă s-a "încăpăţânat” să "facă faţă acestui «nu se poate» care caracterizează în bună măsură sistemul public”.
„Din punctul de vedere al aparatului central al Ministerului Muncii resimt nevoia unei capacităţi sporite de fundamentare a deciziilor pe baza analizelor şi a datelor obiective. Sunt etape prin care am trecut în această perioadă şi care mi-au arătat că o schimbare majoră trebuie să se întâmple şi în centrala Ministerului, după cum trebuie să se întâmple şi la nivelul ataşaţilor de muncă din ambasadele noastre. Toţi aceşti oameni trebuie să înţeleagă că trebuie să se muncească, rolul Ministerului Muncii, un minister care abordează toate etapele vieţii, de la naştere până la deces, este să fie aproape de români. În sistemul public şi în Ministerul Muncii cu precădere trebuie să lucreze oameni care înţeleg nevoile oamenilor şi sunt dispuşi să se implice să le rezolve. Cei care au putut să facă performanţă se văd”, a afirmat Violeta Alexandru.
Ea a criticat atitudinea predecesorilor săi în fruntea ministerului, acuzând faptul că „intrarea în sistem şi urcarea în ierarhie nu s-a făcut pe criterii de performanţă”.
„Demnitarii care au fost în Ministerul Muncii în aceşti ani au preferat să vorbească despre lucruri măreţe şi au ascuns un lucru de bun simţ: se fac planuri măreţe şi se ascunde faptul că în Ministerul Muncii şi în instituţiile de bază nu sunt puse la punct lucrurile de bază, sistemele de baze de date, documentele oamenilor, nu sunt clar responsabilizaţi funcţionarii care lucrează cu documente esenţiale pentru viaţa profesională a oamenilor. Nu agreez impunerea unor indicatori nerealişti, dar în acelaşi timp nu pot fi de acord să se plece la ora 13 vineri şi să se lase lucrurile neterminate", a susţinut Alexandru.
O altă concluzie a ministrului a fost aceea că „Ministerul Muncii are tendinţa să complice lucrurile”, iar acest lucru este făcut pentru ca oamenii să depindă de administraţie.
„Sistemul întreţine o stare de dependenţă a oamenilor faţă de acesta. Am încercat să simplific, lucru pe care într-o măsură l-am şi reuşit. Am încercat să înţeleg şi să mă pun în postura unui angajator care are nevoie de un Minister al Muncii capabil să îi simplifice viaţa şi nu să i-o facă un coşmar. Am cerut sistemului public pe care l-am coordonat să simplifice lucrurile", a mai declarat ministrul.
Violeta Alexandru a spus că, în pofida acestor probleme, "nu înseamnă că nu se poate face treabă”, precizând că ministerul a ajuns la câteva "rezultate clare”.
„Am trecut de acest «nu se poate» care caracterizează administraţia publică şi l-am transformat în «se poate»”, a explicat ministrul, arătând, în acest sens, că s-a făcut o interconectare a bazelor de date ale instituţiilor din subordinea Ministerului pentru ca oamenii să nu mai fie trimişi de la o instituţie la alta.
„Problemele Casei Naţionale de Pensii Publice nu au fost tratate la momentul potrivit. Ele s-au adunat, s-au acutizat, au fost acoperite de planuri şi proiecte măreţe. Ca să putem vorbi despre schimbări importante trebuie puse la punct problemele de bază”, a susţinut ministrul.
De la 60.000 de dosare întârziate pentru emiterea deciziilor de pensionare din ţară şi din afara ţării s-a ajuns la 6.000. Ministrul a acuzat că "aceste lucruri au fost ştiute de către foştii miniştri PSD”.