Departamentul de Stat al SUA: Primarul Băluță a folosit DIICOT pentru a intimida jurnaliști Newsweek

DE Petre Bădică | Actualizat: 13.04.2022 - 21:06
Departamentul de Stat al SUA: Primarul Băluță a folosit DIICOT pentru a intimida jurnaliști Newsweek / FB

În Raportul pe anul 2021 al Departamentului de stat al SUA se menționează modul în care primarul sectorului 4 din București, Daniel Băluță, a hărțuit jurnaliștii Newsweek România. În urma redactării unei investigații de presă, jurnaliștii au fost chemați la DIICOT.

SHARE

Ce spune Departamentul de stat al SUA în Raportul privind drepturile omului din România. Documentul este AICI

Referirea la cazul Newsweek - Băluță este la pagina 14.

„Violență și hărțuire: Unii reporteri din întreaga țară au continuat să să fie hărțuit, dați în judecată sau amenințați de autoritățile pe care le-au investigat sau de împuterniciții lor.

Oficialii de stat au întocmit dosare civile și penale fără temei împotriva unor jurnaliști de investigație, împiedicând funcționarea unor instituții de presă. În perioada 20-21 mai, Direcția de Investigare a Infracțiunilor de Criminalitate Organizată și Terorism i-a interogat pe jurnaliștii și editorii de la publicațiile Libertatea și Newsweek România după ce primarul sectorului 4, Daniel Băluță a afirmat că reporterii celor două publicații ar fi format un grup de crimă organizată pentru a-l șantaja.

Ambele publicații scriseseră articole de investigație despre gestionarea greșită de către Băluță a licitațiilor și contractelor publice. Organismele de supraveghere locale și internaționale pentru libertatea presei, inclusiv Reporteri fără Frontiere, au cerut autorităților să investigheze modul în care DIICOT a gestionat cazul și metodele de interogare prin care au vrut să intimideze jurnaliștii. În iunie, direcția a renunțat la unele acuzații împotriva reporterilor și a trimis dosarele rămase către Direcția Națională Anticorupție”.

Ce l-a supărat pe Băluță

În martie anul trecut apărea în Newsweek articolul „Contract de 27,6 milioane lei cu dedicație de la primăria lui Băluță”. Articolul complet poate fi citit AICI.

„Primăria Sectorului 4, condusă de pesedistul Daniel Băluță, ține morțiș să atribuie o licitație de 27,6 milioane de lei pentru lucrări de semnalizare rutieră firmei Dumava Semnalizare, patronată de Marius Stelian Varghida. Motiv pentru care a descalificat celălalt competitor, firma Lindor. Atât Consiliul Naționale pentru Soluționarea Contestațiilor, cât și Curtea de Apel București, au decis că oferta depusă Lindor corespunde cerințelor impuse de primărie”, se scria în articol.

DIICOT a răspuns apelului lui Băluță

O zi mai târziu, pe 16 martie a.c., Libertatea a preluat articolul din Newsweek România, citând sursa, sub următorul titlu: "Cum se luptă primăria condusă de Daniel Băluță să înscrie un singur competitor la licitația pentru un contract de 27,6 milioane de lei". Articolul a fost semnat în Libertatea de către Mihai Toma.

Pe 12 mai a.c., DIICOT (structura centrală) emite citații prin care cheamă la audieri (pe data de 21 mai a.c., vineri) trei persoane în calitate de martori: Alexandru Pop (reporter al Newsweek România), Mircea Marian (senior editor al Newsweek România), Andrei Sabin Orcan (office manager al Newsweek România). 

Acuzațiile din acest dosar în care urmărirea penală era declanșată "in rem" (adică fără identificarea făptuitorilor) sunt conform citației: "constituire de grup infracțional organizat" și "șantaj".

Pe 17 mai a.c., luni, citațiile ajung, fizic, la sediul redacției Newsweek România.

Pe 20 mai a.c., la DIICOT este audiat mai întâi jurnalistul Cătălin Tolontan, directorul ziarului Libertatea, pentru preluarea articolului din Newsweek România. 

Citește și: Radiografia unui linșaj mediatico-penal: aberanta plângere a primarului Băluță împotriva Newsweek

Newsweek România a respins toate acuzațiile lui Băluță


Vineri, 21 mai a.c., la audieri la DIICOT s-au prezentat și cei doi angajați ai Newsweek România. 

Potrivit plângerii penale depuse de Băluță, jurnaliștii Alexandru Pop (Newsweek România) și Mihai Toma (Libertatea), care au scris articolele pomenite anterior, împreună cu "autorii morali" din spatele articolelor lor (Cătălin Tolontan, Mircea Marian și Andrei Sabin Orcan), s-ar face vinovați de "constituire de grup infracțional organizat" și "șantaj" pentru că au publicat o dezvăluire despre o licitație controversată organizată de Primăria Sectorului 4.

Băluță scrie în plângerea către DIICOT că "reprezentanții Asocierii Lindor Ideal Construct SRL – Comprest SA s-au înteles cu făptuitorii Alexandru Pop și Mihai Toma să mă constrângă pentru a mă determina să susțin reintegrarea acestei asocieri în procedura de licitație."

 
Băluță a pierdut procesul

Tribunalul București, prin sentință definitivă, a hotărât, în octombrie, că șeful PSD Sector 4, Daniel Băluță, i-a reclamat degeaba pe jurnaliștii Newsweek și Libertatea la DIICOT, procurorii DIICOT clasând legal plângerea primarului.
Tribunalul București a respins miercuri plângerea primarului Sectorului 4 și șef al PSD Sector 4, Daniel Băluță, care reclamase soluția de clasare a plângerii sale de către DIICOT.

Citește și: Primarul Băluță a pierdut în fața jurnaliștilor Newsweek și Libertatea pe care i-a reclamat

Urmărește-ne pe Google News

Comentarii

Alege abonamentul care ți se potrivește

Print

  • Revista tipărită
  • Acces parțial online
  • Newsletter
Abonează-te

Digital + Print

  • Revista tipărită
  • Acces total online, inclusiv arhivă
  • Newsletter
Abonează-te

Digital

  • Acces total online, inclusiv arhivă
  • Newsletter
  •  
Abonează-te

© 2022 NEWS INTERNATIONAL S.A.