CORESPONDENȚĂ DE LA BRUXELLES Corina Crețu ,, Nu accept insultele din partea Guvernului României”

DE Marius Daea | Actualizat: 09.10.2018 - 09:30

Comisarul european pentru politici regionale a criticat guvernul PSD în fața a 70 de jurnaliști din toată Uniunea Europeană

SHARE

„Aici la Bruxelles avem bani dar nu avem proiecte. România a pierdut 2 milarde de euro în transport și există riscul să mai pierdem. Pentru autostradă Târgu Mureș-Iași am făcut un pas înainte, însă din păcate guvernul preferă variantă parteneritului public-privat”, a susținut comisarul european pe politici regionale Corina Crețu, în cadrul conferinței de presă  de deschidere a Săptămânii Orașelor și Regiunilor Europene, ce se desfășoară la Bruxelles în perioadă 7-11 octombrie.

Corina Crețu, care a ajuns comisar european din PSD, a reproșat guvernului de la București că trebuia să   depune proiect pentru linia de metrou Pipera- Berceni încă din anul 2017, dar nici până acum nu a făcut acest lucru. În față a peste 70 de jurnaliști din toate țările UE, Corina Crețu a spus că nu mai accepa insultele din partea Guvernului României. 

„Este datoria mea că și comisar european pentru politică regională să avertizez toate statele membre, deci implicit și România, despre pierderi sau dezangajări de fonduri și mai ales în domeniul infrastructurii având în vedere că sunt lucrări complexe care iau ani de zile și trebuie să îmi fac datoria și să spun că atunci când o tară riscă să își piardă șansa la dezvoltare pentru generații întregi. După cum știți, de când am venit comisar european pentru politică regională am încercat să ajut cu rată de absorbție regiunile mai puțin dezvoltate. În cazul României am făcut eforuri extraordinare, în sensul că am fazat foarte multe proiecte în valoare de 3 miliarde de euro, practic am degrevat bugetul național de 3 miliarde de euro, bani care ar fi fost pierduți”, a declarat Corina Crețu.

Aceasta a declarat că România a ajuns la o rată de absorbiție pentru perioadă 2007-2013 de peste 90%, în condițiile în care în 2014 guvernul de atunci ar fi preluat-o de la sub 50%. „Am aprobat proiecte retrospective, proiecte care sunt realizate, dar pentru care statul român plătea credite BEI și BERD, am preluat salariile tuturor lucrătorilor pe fonduri europene. S-au pierdut 2 miliarde de euro în domeniul cel mai vulnerabil și cel mai necesar pentru România, acela al transporturilor. Pentru perioadă 2014-2020 facem eforturi supraomenești să evităm dezangajările de fonduri. Pentru acest an avem risc de pierdere, la început de an, a fost de 800 de milioane de euro, dar lucrăm cu autoritătile române pentru a minimiza aceste fonduri care sunt pe Programul Operațional Regional. Pe proiectul de infrastructură nu există deocamndată risc de pierderi pentru anul acesta, tocmai pentru că avem proiecte fazate, proiecte care nu au fost terminate la timp, care din păcate nu au fost terminate la timp, dar din fericire consumă din această perioadă de programare, dar și aceste proiecte fazate vor fi terminate și avem nevoie de proiecte noi, măture. Nu înțeleg această tensiune care s-a creat între mine și guvern spunând lucrurilor pe nume. Avem bani la Bruxelles. Avem bani la Bruxelles pentru proiecte de infrastructură”, a susținut comisarul european pe politici regionale.

Corina Crețu s-a plâns că România nu are proiecte majore. „Pentru Târgu Mureș-Iași, în primul rând este o prioritate a Comisiei Europene, avem nevoia de a completă proiectele de infrastructură care conectează Europa, mai ales Republică Moldova, Moldova, de Europa Centrală și de Est. Avem bani pentru studiul de fezabilitate, nu avem nicio solicitare pentru studiu de fezabilitate. […] Dacă noi ne oferim și putem face acest studiu de fezabilitate pană în 2020 și putem programă în perioadă următoare 2021, Târgu Mureș-Iași, să inceapă construcția, cred că am face un pas înainte și ar fi un pas important. Din păcate, am văzut că în ședința de Guvern, Guvernul a anunțat că dorește să facă această autostradă pe sistemul parteneriat public privat. Specialiștii noștri nu sunt comfortabili cu această abordare pentru că inseamnă o deprioritizare a investiției, din punctul nostru de vedere. Știți foarte bine că în Master Planul de Transport, Târgu Mureș-Iași, este o prioritate, deci asteptăm proiecte. La oră actuală mai avem sub analiză un singur proiect major, proiectul de metrou Otopeni-Gară de Nord. Asteptăm Craiova-Pitesi, Târgu Mureș-Iași, Podul de la Brăila”, a acuzat aceasta

Corina Crețu au precizat că autoritățile române sunt cele care au solicitat schimbarea programului de infrastructură mare, apoi ar fi dat niște deadline-uri care au fost deja depășite cu mult. „Să vă dau, de pildă, proiectul de metrou Pipera-Berceni, unde dânșii s-au angajat pe proprie răspundere, sub semnătură, că ne vor depune în decembrie 2017 acest proiect de metrou. Ne aflăm în noiembrie 2018 și nu îl avem depus la finanțare. Ceea ce vreau ca oamenii să înțeleagă este că din partea noastră există toată disponibilitatea, dar atâta vreme cât nu avem proiecte, nu avem ce analiza sau ce finanța.

 Știți foarte bine că înainte de Brexit eram cu toții disperați că România și alte țări care sunt mai puțin dezvoltate vor pierde bani. Și aceasta a fost tocmai tema acestei conferințe. Am reușit nu numai să securizăm o politică de coeziune pentru toate regiunile, pentru că a fost aceasta întrebare, dacă vom finanța toate regiunile sau regiunile mai puțin dezvoltate, dar am reușit să menținem acest criteriu esențial PIB per capita, prin care România, Ungaria și Grecia au obținut 10% în plus. Deci dacă stau să mă gândesc bine, în timpul mandatului meu, am încercat să vorbim despre utilizarea fondurilor europene cel puțin pentru 25 de ani, un sfert de secol. Chiar vreau să vă anunț public că nu mai accept insultele Guvernului României față de munca pe care o fac”, a menționat comisarul european pe politici regionale.

Comentarii

Alege abonamentul care ți se potrivește

Print

  • Revista tipărită
  • Acces parțial online
  • Newsletter
Abonează-te

Digital + Print

  • Revista tipărită
  • Acces total online, inclusiv arhivă
  • Newsletter
Abonează-te

Digital

  • Acces total online, inclusiv arhivă
  • Newsletter
  •  
Abonează-te
© 2019 NEWS INTERNATIONAL S.A.