marți 02 decembrie
EUR 5.0893 USD 4.3849
Abonează-te
Newsweek România

Câți bani au cheltuit candidații la alegerile din 7 decembrie și pe ce? Cele mai mari sume, în București

Data publicării: 02.12.2025 • 12:15
Câți bani au cheltuit candidații la alegerile din 7 decembrie și pe ce - Foto: Inquam Photos / Alexandru Nechez
Câți bani au cheltuit candidații la alegerile din 7 decembrie și pe ce - Foto: Inquam Photos / Alexandru Nechez

Un raport realizat de Expert Forum cu privire la finanţarea campaniei pentru alegerile locale din 7 decembrie arată câți bani au cheltuit candidații în prima săptămână de campanie, până pe 27 noiembrie.

Un raport realizat de Expert Forum cu privire la finanţarea campaniei pentru alegerile locale din 7 decembrie arată că s-au declarat, până în 27 noiembrie, venituri totale de 2.840.240 lei, dintre care un milion în Bucureşti.

Cea mai mare parte a cheltuielilor declarate până la aceeaşi dată sunt tot în Bucureşti, sumele fiind împărţite între promovare online şi prin tipărituri. 

Analiza relevă și faptul că Marcel Ciolacu, candidatul PSD pentru funcţia de preşedinte al Consiliului Judeţean Buzău, nu a declarat venituri sau cheltuieli.

În plus, organizaţia atrage atenţia că, deşi materialele de campanie trebuie marcate ca atare, acest lucru nu s-a întâmplat de fiecare dată.

Citește și: Casele de Pariuri au un mare favorit la primăria București. Ce cote au Ciucu, Băluță, Drulă, Anca Alexandrescu

Câți bani au cheltuit candidații la alegerile din 7 decembrie și pe ce? Cele mai mari sume, în București

Expert Forum a analizat finanţarea campaniei pentru alegerile locale din 7 decembrie, conform datelor disponibile la 27 noiembrie.

”Până la 27 noiembrie au fost declarate în total venituri de 2.840.240 lei, din care 2.030.240 lei din contribuţii ale candidaţilor şi 810.000 de lei din transferuri de la partid. Venituri de un milion s-au înregistrat în campania pentru Bucureşti”, a transmis Expert Forum.

Potrivit organizaţiei, până la aceeaşi dată, cu 6 zile de la începerea campaniei, doar Daniel Băluţă şi Cătălin Drulă au declarat suma maximă, adică 810.000 de lei – primul din fonduri proprii, cel de-al doilea a fost finanţat de partid, care a luat împrumuturi de la persoane fizice.

”Ciprian Ciucu a declarat 207 de mii de lei, din împrumuturi luate de la persoane fizice. Au mai declarat fonduri doar Orlando Teodorovici (independent) şi Gheorghe Macovei (PRM)”, arată raportul.

Citește și: Adrian Țuțuianu, noul președinte al Autorităţii Electorale Permanente. Are 23 de terenuri, 3 apartamente

Potrivit Expert Forum, cate citează date furnizate de AEP, ceilalţi candidaţi nu au declarat venituri, ceea ce nu înseamnă neapărat că nu vor declara.

”Este evident că mulţi dintre candidaţi au făcut deja cheltuieli, deci aşteptarea era ca şi veniturile să fie declarate cât mai curând, după începutul campaniei, mai ales că este o campanie scurtă de 2 săptămâni.

Nu se pot face cheltuieli fără a avea venituri, întrucât orice formă de campanie care nu e plătită de candidat din contul de campanie e ilegală.

Este adevărat şi că facturile pot fi plătite la finalul campaniei, însă toate operaţiunile trebuie să se încadreze în perioada de campanie”, a mai transmis organizaţia, citată de News.ro.

În campania pentru Consiliul Judeţean Buzău, au declarat fonduri numai trei candidaţi, din care cel mai mult Răzvan Mihai Moraru (PNL+USR), 540 de mii de lei, din împrumuturi.

Marcel Ciolacu nu a declarat venituri sau cheltuieli până la data de 27 noiembrie.

În ceea ce priveşte cheltuielile, lista include facturi cu date cuprinse între 18 şi 28 noiembrie, în valoare totală de 343.887 lei, din care 271.759 la Bucureşti.

Cea mai mare parte a cheltuielilor, în online şi tipărituri. Cheltuielile din precampanie, lipsite de transparență

”Important este de menţionat totuşi că lipsa de transparenţă a cheltuielilor din precampanie – care probabil sunt mai mari decât cele din campanie – limitează semnificativ înţelegerea modului în care se finanţează alegerile şi creează reguli de joc care nu sunt în spiritul egalităţii. Aceasta mai ales pentru că cheltuielile semnificative au fost făcute de partidele care au acces la subvenţii.

Finanţarea masivă a precampaniei şi limitările semnificative impuse în campanie creează un câmp competiţional injust şi oferă avantaje semnificative partidelor mari, care pot cheltui bani practic fără limite din subvenţii şi fără a marca materialele electorale.

Reamintim că de la intrarea în vigoare a Regulamentului European 2024/900 toţi actorii politici ar fi trebuit să marcheze materialele de publicitate politică, ceea ce nu s-a întâmplat”, arată organizaţia.

Potrivit acesteia, conform Regulamentului European 2024/900, materialele de publicitate politică trebuie însoţite de o notificare de transparenţă, care trebuie să includă:

  • Identitatea sponsorului reclamei/ a entităţii care controlează în ultimă instanţă sponsorul. Aceasta include numele, adresa de e-mail / adresa poştală, adresa persoanelor juridice.
  • Dacă persoana care plăteşte efectiv reclama este alta decât sponsorul sau entitatea care îl controlează, trebuie furnizate şi datele de contact ale acestei persoane.
  • Perioada pentru care reclama politică este destinată a fi publicată, difuzată sau răspândită.
  • Sumele agregate (şi, după caz, valoarea altor beneficii) primite de furnizorii serviciilor de publicitate politică — inclusiv de editor — ca plată totală sau parţială pentru reclama respectivă / sumele pentru întreaga campanie.
  • Poate include informaţii despre originea fondurilor, metodologia de calcul a sumelor/beneficiilor, şi informaţii privind legătura reclamei cu un proces electoral.

Lupta pentru Primăria București

”Din monitorizarea realizată de EFOR rezultă că unii competitori au inclus toate contractele pe o singură pagină, pe când alţii au inclus legături către pagini ale diverşilor editori.

De exemplu, în cazul PNL se regăsesc toate contractele pe o pagină, pe când în cazul PSD/Daniel Băluţă, linkurile sunt diferite, în funcţie de contract/tipul de reclamă. Includerea tuturor informaţiilor pe o singură pagină facilitează transparenţa şi înţelegerea mai bună a sumelor care sunt cheltuite de competitori. POT a publicat câte o notificare pentru fiecare material publicitar separat”, a precizat organizaţia.

Pentru Ciprian Ciucu, Expert Forum a identificat mai multe servicii însumând 605 mii lei, astfel:

  • 13 contracte pentru presă online, în valoare de 203.492 lei
  • Un contract de consultanţă pentru 18000 lei
  • Un contract campanie online 19.965 de lei
  • 3 contracte pentru print, în valoare de 408.552 lei.

Pentru Daniel Băluţă organizaţia a identificat 3 contracte de câte 5,000 de euro (2) şi 9.680 euro, pentru campanii online. Două contracte, de 17 mii de lei, respectiv 131 mii lei au fost încheiate pentru materiale de promovare tipărite.

Potrivit raportului, analiza celor patru contracte publicate de Anca Alexandrescu relevă faptul că totalul estimat al lor este posibil să depăşească limita de 810.000 de lei, întrucât nu este clar dacă cele 2 contracte în valoare de 405.000 lei sunt identice sau este vorba de materiale diferite – notificările sunt separate:

  • afiş electoral: 162.000 lei
  • flayer electoral: 405.000 lei
  • online: 243.000 lei – notificarea nu specifică dacă s-au folosit metode de vizare a unui public ţintă
  • ziar electoral: 405.000 lei

În cazul candidatului Cătălin Drulă, Expert Forum a identificat pe site-ul acestuia două contracte de câte 5,000 de lei.

Pe siteul SENS se găseşte o singură notificare, care se referă la un contract de 10.000 de lei.

Eugen Teodorovici a notificat un contract de 25,000 de lei pentru publicitate online.

Pe site-ul candidatului Gigi Neţoiu se regăseşte un contract de 10,000 de lei.

Pentru candidatul Mihai Lasca nu a fost identificată nicio notificare. De asemenea, au fost identificate numeroase materiale politice publicitare pe pagina FB a acestuia care nu sunt marcate corespunzător.

Pentru candidata Oana Creţu Expert Forum a identificat un contract de 1.500 de lei.

Pentru candidatul Rareş Lazăr am identificat un contract de 3000 de lei.

Pentru candidata Angela Negrotă nu am identificat nicio notificare.

De asemenea, au fost identificate numeroase materiale politice publicitare pe pagina FB a acestuia care nu sunt marcate corespunzător.

Mai multe articole din secțiunea Politică
Comentarii 0
Trebuie să fii autentificat pentru a comenta!

Newsweek România Abonamente

Print

Print

  • Revista tipărită
  • Acces parțial online
  • Fără reclame
Abonează-te
Print + Digital

Print + Digital

  • Revista tipărită
  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Fără reclame
Abonează-te
Digital

Digital

  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Fără reclame
Abonează-te
Newsweek România
Articole și analize exclusive pe care nu trebuie să le ratezi!
Abonează-te
Newsweek România
Newsweek România Ultima oră
Newsweek România
Ultima oră