Caracatița rusească din jurul Moldovei. Cum acționează rețeaua Călin Georgescu plătită de la Moscova


După ce Newsweek a explicat cum funcționează sistemul coruperii alegătorului prin mesaje targetate în cazul lui Călin Georgescu, o nouă investigație de presă a Ziarului de Gardă din Moldova dezvăluie cum încearcă Rusia să influențeze alegerile parlamentare din Moldova.
O nouă investigație a Ziarului de Gardă arată cum proiectul „InfoLider” – o rețea de propagandă și manipulare coordonată „direct de la Moscova” – a fost activat masiv înaintea parlamentarelor din Republica Moldova din 28 septembrie.
„Metoda Călin Georgescu”, exportată peste Prut
Rețeaua, inspirată de „metoda Călin Georgescu” documentată anterior de Newsweek România, funcționează cu sute de „infolideri” organizați pe regiuni, plătiți în ruble, euro sau criptomonede, pentru a distribui narațiuni pro-Kremlin pe Facebook și TikTok.
După dezvăluirile Newsweek România despre coruperea alegătorilor prin mesaje targetate, Ziarul de Gardă documentează adaptarea tacticii în Moldova: o „armată digitală” care împinge conținut emoțional, polarizant, în sprijinul blocului pro-rus și împotriva cursului european al Chișinăului.
Citește și: Planul dictaturii lui Călin Georgescu. Deturnarea României de la UE și NATO „scrisă” la Moscova
„InfoLider”: structuri pe „batalioane” și plăți mascate
Investigația arată că „InfoLider” a împărțit sute de agenți în trei „batalioane” – nord, sud, centru – fiecare cu curatori diferiți.
Plata s-ar face „direct de la Moscova” în ruble, prin Promsviazbank (PSB), în euro, „direct pe carduri moldovenești”, sau, metoda cea mai sigură - în criptomonede (ex. USDT), prin portofele cripto.
Remunerațiile variază, în funcție de sarcini îndeplinite, între 600 și 3.000 de lei lunar, cu bonusuri de ~20% pentru „rezultate excelente”.
Citește și: Planul anarhiei lui Georgescu, condus de Sechila și Potra: RO-Exit și judecătorii, împușcați în cap
Infiltrare sub acoperire: jurnalista ZdG „Ludmila”
Jurnalista Măriuța Nistor (ZdG) s-a înscris sub pseudonimul „Ludmila” în grupul Telegram „Instruirea activiștilor responsabili de comunicare 4” (≈260 membri), fiind ulterior „avansată” în „InfoLider”.
La scurt timp, jurnalista sub acoperire, a primit oferta de „înrolare” pe 14 mai 2025, de la „Eva Sergheevna”, cu „mere și bomboane” drept cod pentru bani.
Citește și: Altarul Kremlinului: preoți moldoveni, racolați pe TikTok pentru propagandă rusească cu "zero lei"
Liderii schemei de manipulare denumiți „curatorii „Adam”, „Magda Semionovna” și „Mihail Alexandrovici”” au stabilit sarcini, ritm de postare (până la 100 de postări/lună) și canale (Facebook/TikTok).
Pentru activitatea probatorie, a încasat două plăți în criptomonede, total ≈ 130 de dolari, inclusiv 70 USDT pentru luna iunie.
„Munca noastră este exclusiv la distanță… Nu ne întâlnim, nu facem nimic, doar acest tip de conexiune”, i s-a transmis „Ludmilei”.
Citește și: Operațiunea „Matrioșka”. „Metoda” Călin Georgescu folosită de propaganda Rusiei în alegerile Moldova
Ținte și narațiuni: de la „limba moldovenească” la „PAS eliberează criminali”
La fel ca și în cazul manipulării alegerilor prezidențiale din România, mașinăria de propagandă și dezinformare din rusia folosește cam aceleași tactici ca în cazul campaniei pro-Călin Georgescu.
Campaniile de propagandă online au vizat manipularea opiniei publice prin microtargetare, folosirea rețelelor sociale, ferme de boți și conținut generat cu inteligență artificială.
Citește și: Rusia sare în apărarea lui Călin Georgescu: „Nu ne-am implicat”
Microtargetarea, înainte de promovarea directă a lui Călin Georgescu a fost realizată prin 4 companii cu legături cu Rusia. Această companie a realizat sondaje personalizate identifcând un anume tip de continut care putea crește numărul de accesări.
Călin Georgescu - Foto: Profimedia images
În urma acestei activități au fost identificate 4 tipuri de atitudini la nivelul populației: identitar- nostalgic, conspiraționist, interesat de medicină alternativă sau religie.
Acum, și în Republica Moldova regăsim aceleași ținte ca și în cazul lui Georgescu, doar că „adaptate” la contextul moldovean.
Citește și: România, ținta unui război hibrid de amploare coordonat de Rusia. Procurorul General arată dovezile
Calendarul temelor de propagandă și dezinformare rusească din Moldova (martie–iulie 2025)
Potrivit documentării ZdG, mașinăria de propagandă și dezinformare din spațiul online din Moldova nu a „atacat” în mod direct electoratul moldovean cu „teze rusești”, ci a exploatat la maximul fricile cetățenilor moldoveni, culmea cu aceleași „sulițe” digitale ca și în cazul lui Călin Georgescu.
Spre exemplu, în luna martie 2025, rețeaua trolilor lui Putin a lansat atacuri contra „schimbării” limbii de stat din „moldovenească” în română, în timp ce glorificarea Armatei Roșii era prezentată drept un simbol al unității și istoriei moldovenești.
În aprilie, rețeaua rusească de dezinformare a înspăimântat electoratul moldovean cu teza că „SUA nu mai susțin R. Moldova”, iar țara vecină României are nevoie de un nou „protector”.
Citește și: Armata digitală a Kremlinului din spatele lui Georgescu plătită de la Moscova. "Operațiunea Moldova"
Totodată, propagandiștii ruși au alimentat spațiul public cu temele false și alarmite precum că „R. Moldova se înarmează” ca să intre într-un război cu Rusia, deși toată armata Moldovei. numără în jur de 6.500 de militari. Reamintim că la momentul invaziei din Ucraina, Rusia a aliniat între 150.000 și 200.000 de solați și tehnică de război la granița Ucrainei.
Vă sună cunoscut? Încă de la finele anului trecut, de dinaintea primului tur al alegerilor prezidențiale din România, Călin Georgescu și valul de propagandă rusească din spatele său a alimentat constant aceeași retorică - precum că România va fi ba târâtă în război, ba va intra de bună voie în război contra Rusiei.
Constant și targetat, publicul CG-ist a rostogolit masiv dezinformarea cu românii trimiși forțat la război din două în două luni. Ultimul „ultimatum” fiind pe 3 septembrie 2025 - care evident nu s-a întâmplat - așa cum nici nimic din toate celelalte amenințări iminente lansate de Călin Georgescu nu s-au adeverit.
O altă temă de dezbinare socială coordonată de rețelele de troli a mizat pe exploatarea scandalului Legii amnistiei, bombardând spațiul virtual moldovea în mod fals cu acuzația că „PAS (singurul partid pro-european moldovean) eliberează în societate cei mai periculoși criminali”.
Revenind la Moldova, în luna mai, de ziua Ziua Europei, propaganda rusă a plusat pe mesajul „UE atrage R. Moldova în război”. Sincronizat, același mesaj a inundat și spațiul online din România.
În Iunie–iulie: țintirea Maiei Sandu și a curentului pro-UE a fost planul principal. În paralele instrumentalizarea evenimentelor culturale rusești a căpătat amploare în Moldova.
Culmea, atacurile sincronizate la dresa Franței au narative despre „ingerința” liderilor străini în alegeri. Exact același lucru s-a petrecut și încă se petrece și la ora actuală în România. Franța, cu care România are o prietenie istorică, este frecvent ținta atacurilor din partea propagandiștilor proruși.
Agenții din spatele structurii de manipulare aveau instrucțiuni operaționale clare, trasate foarte calculat de la Moscova: creștere agresivă a audienței (1.000–1.500 prieteni/cont pe Facebook), alternanță între „sarcini” și postări „personale” pentru „autenticitate”.
„Prietenii Blocului Victorie”, nu „oficial” Blocul
Deși „Infoliderii” provin din „școala” de comunicare a Blocului „Victorie” (controlat de Ilan Șor), curatorii mizează pe o așa-zisă distanțare publică: „prietenii Blocului Victorie”
„Noi nu lucrăm ca parte a blocului «Victorie», noi lucrăm ca prieteni ai blocului «Victorie»”. Indicația: fără mențiuni despre bloc pe conturile personale; dacă e nevoie, conturi separate.
„Bonusuri cu 20% mai mari și proiect pe termen lung”
În iunie, „Mihail Alexandrovici” anunță majorări de bonusuri „datorită rezultatelor excelente” de propagandă și manipulare din rețelele de socializare, care și garantează continuitatea „InfoLider” după alegeri, pe logică de „calitate, nu cantitate”.
„Colegi, luna aceasta este foarte important să finalizăm toate sarcinile pe care le publicăm, dar să nu publicăm, sau mai degrabă, să publicăm postări personale, să zicem, în fiecare zi în care nu există sarcini. Și când există sarcini puteți publica și postări personale. […] Să le transmiteți la categoria «personal» în chatbot. Vă reamintesc că se acordă și bonusuri pentru asta și, din cauza lipsei sarcinilor personale… lipsa sarcinilor personale afectează direct suma bonusurilor”, a explicat curatorul.
Ulterior, același Mihail Alexandrovici a venit cu vești bune pentru „infolideri”.
„Așa, aș vrea să vă dau și să vă spun o veste minunată, că datorită faptului că avem rezultate excelente, vom primi mai multe bonusuri cu aproximativ 20%. Adică, acum, în loc de 2500 vor fi 3000. […] 3000 vor veni pe card pentru finalizarea a 100% din sarcini”, a adăugat acesta.
„Primele noastre misiuni – să acumulăm cât mai mulți susținători până la ziua alegerilor”, au transmis coordonatorii.
„De obicei, noi transferăm bonusurile prin PSB. Dar este varianta cu criptomonedă. Aici deja depinde de dorința dumneavoastră. Dacă sunteți gata să primiți în criptomonedă, poate așa. Dar, datorită faptului că este vorba de criptomonedă, este important să ținem cont de faptul că și noi primim rate complet diferite. Adică, nu putem trimite mai mult de 2300 de lei în criptomonedă”, a menționat Magda Semionovna.
Ulterior, ea a explicat cum se va lucra și cum va fi remunerată munca.
„Avem un plan pentru o lună – să zicem, 100 de postări. Reiese că aceasta este 100% din muncă. Dacă publici 81 de postări, adică de la 81% la 100%, poți obține 3000 de lei. Dacă realizați între 61 și 80 de postări, aceasta va însemna 2800 de lei, adică între 60 și 80 de procente. În consecință, cu cât realizați mai puține sarcini, cu cât faceți mai puține postări, cu atât mai puțin, ca să spunem așa, va fi suma bonusului. Minimul pe care îl puteți obține este de 600 de lei, dacă finalizați cel puțin între 30% și 40%”, a adăugat Magda Semionovna.
După ce a vorbit despre bani, curatoarea a povestit și despre proiect, inclusiv despre cele mai recente actualizări – introducerea unui nou format de postări – conținut creat individual, pe care ei îl numeau „personal”, ce avea rolul de a crea aparența unui profil autentic.
„Proiectul nostru se numește «InfoLider». Noi ducem o corespondență activă despre ce se petrece în lume și arătăm ce și cum se întâmplă ca oamenii care, presupunem, nu se pricep, să poată vedea, citi și afla toate restul. În mare parte, noi utilizăm Facebook și TikTok. Avem două tipuri de sarcini. Recent, am trecut la un format nou, adică există sarcini pe care vi le-am trimis în acest formular și există sarcini personale. Acestea presupun faptul că dumneavoastră alegeți singură subiectul pentru postare, a explicat curatoarea.
„Munca noastră este exclusiv la distanță, lucrăm de acasă, doar pe rețelele sociale, nimic mai mult. Nu ne întâlnim, nu facem nimic, doar acest tip de conexiune. Dacă aveți întrebări, le adresați curatorului și el le va rezolva. Sau într-un apel în grup”, a punctat aceasta.