România, ținta unui război hibrid de amploare coordonat de Rusia. Procurorul General arată dovezile
Procurorul General al României, Alex Florența, a prezentat concluziile anchetei privind războiul hibrid condus de Rusia pe teritoriul țării noastre. Atacurile, intensificate în timpul alegerilor prezidențiale din 2024, au vizat destabilizarea statului prin atacuri cibernetice,
România a fost ținta unui război hibrid de amploare, coordonat de Federația Rusă, care a început încă din 2019 și a avut momente de vârf în timpul alegerilor prezidențiale din 2024.
Concluzia aparține procurorului general Alex Florența, care a prezentat marți rezultatele anchetei desfășurate de Parchetul General.
România, ținta unui război hibrid de amploare coordonat de Rusia. Procurorul General arată dovezile
„Din anchetele derulate la nivelul Parchetului General se poate desprinde în acest moment concluzia (...) că România a fost ţinta predilectă a unor campanii ample hibride, în contextul scrutinelor electorale din anul 2024, actorii ostili urmărind modelarea continuă a opiniei publice, destabilizarea capacităţii de decizie a autorităţilor şi diluarea gradului de coeziune la nivelul populaţiei.
Campania lansată în spaţiul românesc s-a manifestat prin atacuri cibernetice, măsuri de destabilizare a ordinii publice, cât şi prin campanii de micro-targetare a populaţiei, dezinformare şi influenţarea electoratului", a declarat procurorul general al României, Alex Florenţa.
Potrivit anchetei, doar în anul 2024 au fost identificate peste 85.000 de atacuri cibernetice împotriva infrastructurii electorale, accesări ilegale ale camerelor de supraveghere din apropierea frontierei cu Ucraina și atacuri asupra unor instituții publice și aeroporturi.
Campanii mamut de propagandă online prin microtargetare
Campaniile de propagandă online au vizat manipularea opiniei publice prin microtargetare, folosirea rețelelor sociale, ferme de boți și conținut generat cu inteligență artificială.
Microtargetarea, înainte de promovarea directă a lui Călin Georgescu a fost realizată prin 4 companii cu legături cu Rusia. Această companie a realizat sondaje personalizate identifcând un anume tip de continut care putea crește numărul de accesări. În urma acestei activități au fost identificate 4 tipuri de atitudini la nivelul populației: identitar- nostalgic, conspiraționist, interesat de medicină alternativă sau religie.
Ulterior, fermele de boți au amplificat artificial vizibilitatea, prin folosirea de influenceri corupți, care contra unor sume de bani și-au adaptat agresiv campania de dezinformare și propagandă în rândul urmăritorilor în funcție de contextul național - energie, migrație, corupție, alegeri.
Au fost create peste 2.000 de pagini false pe Facebook, iar mesaje instigatoare la ură și nostalgice față de perioada comunistă au fost viralizate prin TikTok și Telegram.
Propaganda rusească a turat motoarele la putere maximă atingându-și obiectivul - rusificarea mentalității românilor și alterarea realității.
„La nivelul rețelelor sociale au fost mesaje în jurul ideii de revoltă generală și de nostalgie, făcând referire la revoluția din 1989 care generează tensiune. Este o inflație de mesaje în mediul online create cu inteligența artificială, generând o tensiune, o stare de efervescență în rândul comunităților cărora le sunt adresate fiind apoi viralizate. Din 27 noiembrie s-a constatat campania de intensificare a candidatului la prezidențiale - peste 1,3 milioane membri care dispersau mesaje pe rețele. Campania avut mesaje instigatoare la ură. Modelul "furtunii de minciuni" - volum mare de conținut, canale multiple, ritm rapid și continuu.
Haștagul revoluție a fost folosit în preajma alegerilor - în perioada 6-8 decembrie 2024 - de pe rețele Telegram din Rusia au fost 1,8 milioane de vizualizări zilnic”.
Așa se face ca în luna iulie 2025, aproape 50% dintre români considerau că în perioada comunistă se trăia mai bine decât în prezent, potrivit unui sondaj realizat de INSCOP, la comanda IICCMER.
Citește și: Propaganda comunistă, reînviată de Călin Georgescu. Ceaușescu admirat de 66% dintre români în 2025
Rolul rețelei „Pravda” în promovarea lui Călin Georgescu
Un rol central l-a avut rețeaua Pravda, activă din 2019 și extinsă în 19 state europene, inclusiv România. În doar două săptămâni, în preajma alegerilor anulate din decembrie 2024, Pravda România a publicat 230 de articole cu tentă prorusă, justificând agresiunea Rusiei împotriva Ucrainei și promovându-l pe candidatul Călin Georgescu.
„Campaniile au urmărit modelarea opiniei publice, destabilizarea capacității de decizie a autorităților și diluarea coeziunii sociale. Este un atac coordonat, menit să slăbească statul român din interior”, a avertizat Florența.
Metodele folosite au inclus clonarea site-urilor oficiale prin tactica Doppelganger, distribuirea de știri false, sondaje fabricate și implicarea unor influenceri corupți. Unele campanii, precum cea de boicot al supermarketurilor sub hashtagul „#curateniegenerala”, au generat peste 156 de milioane de vizualizări.
Una dintre metodele principale a fost Doppelganger, prin care au fost clonate site-uri ale unor instituții publice, pentru a crea confuzie și a răspândi informații false ce păreau credibile. Conținutul era apoi amplificat prin boți și conturi false, scopul fiind nu doar transmiterea de minciuni, ci și subminarea încrederii populației în sursele oficiale.
Între 2022 și 2024 au fost create peste 2.000 de pagini false pe Facebook, care produceau articole cu AI și redirecționau traficul către site-uri clone, precum „Ce Zice Lumea”. Tematicile erau variate – religie, medicină alternativă, nostalgie comunistă – pentru a atrage segmente diferite de public.
Rețeaua s-a extins și pe Telegram, unde canalul „PropagatorCG” a devenit ulterior „Implică-te și tu”, fiind folosit pentru răspândirea dezinformărilor.
În campania electorală din 2024, aceste rețele au promovat intens candidatul Călin Georgescu, folosind materiale video false, sondaje fabricate și o rețea de peste 20.000 de boți pe TikTok. Analizele făcute de platformă, la solicitarea autorităților, au confirmat existența a două rețele coordonate care i-au amplificat mesajele.
Pe 1 decembrie 2024, portalul Pravda Moldova a publicat un pliant propagandistic cu harta „României Mari”, ce includea Republica Moldova și regiunea Cernăuți. Documentul conținea un cod QR care redirecționa către site-ul oficial al campaniei lui Georgescu – calingeorgescupresedinte.ro.