Școala începe cu o criză de comunicare. Cursurile continuă dacă părinții respectă reguli anti-COVID

DE Petre Bădică | Actualizat: 09.02.2021 - 18:00

Au fost câteva elemente bune la deschiderea școlilor și unele eronate. Mai ales de comunicare.

SHARE

Simplă și de apreciat a fost ideea de a trimite elevii la școală în funcție de gradul infectare din respectiva localitate. S-a dovedit, în perioada septembrie – noiembrie, că școlile s-au închis, într-un procent covârșitor, din cauza creșterii numărului de cazuri de coronavirus din afara instituției de învățământ.

Prioritizarea claselor care merg la școală e foarte corectă: cei mici (clasele I-IV) au nevoie de o atenție sporită și de o interacțiune directă. Acum se pun bazele învățării. Elevii de clasele a VIII-a și a XII-a au nevoie de prezența fizică la ore pentru ca evaluarea națională și bacalaureatul să nu devină un eșec.  

Faptul că nu s-au înregistrat incidente majore arată că administratorii de școală și profesorii au pregătit corect începerea cursurilor. Mulți dintre părinți au comunicat bine, pe înțelesul copiiilor, ce înseamnă păstrarea distanței, de ce e nevoie de mască ori de respectarea culoarelor de intrare și ieșire în școală.

Un lucru deranjant este asumarea comunicării aproape în totalitate de către ministrul Educației. Nici în acest moment pe site-ul Ministerului Educației nu există o statistică limpede legată de câți elevi au fost la școală, câți urmează cursuri online, câți profesori au predat de la distanță, dacă au existat copii care au avut temperatură. Dacă se știe câți dintre elevii obligați să învețe la distanță nu au tablete.

Ieri, am cerut aceste informații la Biroul de presă. Nu mi-au putut oferi răspunsuri.

Cel care a comunicat, într-un final, câteva cifre a fost tot ministrul Educației, Sorin Cîmpeanu, care a precizat doar că „peste 2,13 milioane de copii din totalul de 2.918.275 de elevi și preșcolari s-au putut întoarce luni în bănci”.

În perioada septembrie-noiembrie 2020, exista o comunicare zilnică a numărului de școli care se află într-un scenariu sau altul, cauzele care au dus la schimbarea încadrării etc.

Singura informație comunicată oficial a fost cea legată de numărul școlilor care au început cursurile în cele trei scenarii: verde, galben, roșu. Informația a fost dată tot de ministru. Câteva cifre aruncate ca momeala în undiță. Au țipat și ieri și azi jurnaliștii care se ocupă de „școală și educație” să li se comunice oficial cifrele primelor zile de școală. O informație scursă pe surse către un singur portal arăta câți elevi au fost în prima zi la școală. Însoțită de captura unui document.  

Dacă se va continua în aceeași direcție, ne vom trezi la vară că vom afla rezultatele la bacalaureat tot „pe surse”. În loc să comunice părinților și elevilor date în timp real, să dea dovadă de maximă transparență în momente în care e ușor să cazi pradă conspirațiilor, discuția despre începerea școlii s-a concentrat pe o singură chestiune: dacă un formular COVID e obligatoriu, dacă trebuie sau nu semnat de părinți. Subiect important de clarificat, dar marginal în tot ceea ce a însemnat începerea școlii.

Așa cum s-a întâmplat și în septembrie-noiembrie, școlile vor rămâne deschise cât timp în afara lor se va menține o rată de infectare mică. Cât timp vor rămâne școlile deschise depinde de cât de bine se vor proteja părinții de coronavirus.        

Comentarii


© 2021 NEWS INTERNATIONAL S.A.