EXCLUSIV Șefii CNAIR au desființat Direcția Juridică pentru a-l concedia pe directorul juridic

DE Petru Zoltan | 15.12.2020 - 17:12
Ovidiu Barbier/FOTO: facebook.com

Șefii CNAIR au decis să desființeze Direcția Juridică, deși ministrul Transporturilor, Lucian Bode, s-a opus inițial, întrucât compania are sute de procese anual.

SHARE

De ce s-a dorit desființarea Direcției Juridice? Pentru a-l schimba din funcție pe șeful Direcției, Valeriu Bebe Zanfir, cel care a sesizat la începutul anului că actualul director adjunct, Ovidiu Barbier, se afla într-un posibil caz de conflict de interese: era patronul unei firme care avea contracte directe cu CNAIR.

În cursul acestui an, CNAIR a trecut prin șase procese de reorganizare, prin care s-a mărit numărul de posturi de la 717 la 887. Adică s-au înființat 160 de noi posturi, din care cel puțin 16 de conducere. Întreaga reorganizare a fost păstorită de Ovidiu Barbier și Septimiu Buzașu, președintele Consiliului de Administrație al Companiei Naționale de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR).

Conflict de interese sesizat de directorul de la Juridic

Ovidiu Barbier a deținut jumătate din părțile sociale ale firmei Maxidesign, societate care a derulat contracte de 7,8 milioane lei cu CNAIR. Pe 17 ianuarie 2020, a fost numit în Consiliul de Administrație al Companiei Naționale de Administrare a Infrastructurii Rutiere. La o săptămână după ce a fost numit pe funcție, Barbier și-a cedat părțile sociale asociatului său, Marian Daniel Marin.

Newsweek România a scris pe larg despre acest caz la începutul anului. Tot atunci, directorul Direcției Juridice al CNAIR a sesizat CA al CNAIR cu privire la posibilul conflict de interese în care se afla Ovidiu Barbier. Dar șefii CNAIR au trecut cu vederea sesizarea. Ulterior, Consiliul de Administrație, din care făcea parte și Barbier, a decis înființarea unui post de director adjunct în cadrul CNAIR. Culmea, funcția a fost creată special chiar pentru Ovidiu Barbier, care o ocupă și în prezent.

Reorganizarea după Buzașu și Barbier, blocată de Ministerul Transporturilor

După ce a preluat funcția de director adjunct al CNAIR, Ovidiu Barbier s-a ocupat de reoganizarea companiei. În plină pandemie de coronavirus, a decis să crească treptat numărul de posturi de la 717, conform organigramei din octombrie 2019, la 887 de posturi. Structura centrală a CNAIR are în acest moment un număr de 692 de salariați care primesc un salariu cumulat de 6,3 milioane lei.

În toată această perioadă, Barbier și-a dorit să scape de Valeriu Bebe Zanfir, directorul Direcției Juridice. Pe 23 iulie 2020, CA al CNAIR, condus de Septimiu Buzașu, a decis să desființeze toate Departamentele Juridice din centrală și direcții regionale și să le transforme în Servicii Juridice. Decizia a fost blocată în Adunarea Generală a Acționarilor, acolo unde reprezentantul Ministerului Transporturilor a decis să nu aprobe decizia, „având în vedere situația litigiilor existente la nivelul companiei”, motiv pentru care a solicitat reanalizarea materialului care a stat la baza deciziei de reorganizare a Direcției Juridice.

Succes după alegeri

Minunea a durat până pe 10 decembrie a.c., la câteva zile după alegerile parlamentare. Atunci, ministrul Transporturilor, Lucian Bode, l-a mandatat pe reprezentantul ministerului să aprobe desființarea Direcțiilor Juridice. Întrebată de ce și-a schimbat decizia cu privire la desființarea Direcțiilor Juridice, Laura Gîrlă, reprentanta ministerului în AGA a CNAIR, a declarat că reprezintă ministerul Transporturilor în baza unui mandat. „AGA doar aprobă structura organizatorică. Eu am o împuternicire a ministrului în AGA. Pe mine m-a împuternicit acționarul. Acționarul (Ministerul Transporturilor - n.r.) decide. Mandatul este dat de domnul ministru”, a spus Laura Gîrlă. Ministrul Transporturilor, Lucian Bode, nu a dorit să răspundă întrebărilor Newsweek România.

Valeriu Bebe Zanfir: „I s-a pus capsa pe mine”

Întrebat de ce și-a dorit să desființeze Direcțiile Juridice, Ovidiu Barbier a spus că nu are nici o legătură cu această decizie. „A fost inițiativa Consiliului de Administrație. Eu nu mă ocup de subiectul ăsta. E ultimul subiect care mă interesează pe mine. Nu comentez în nici un fel, nu e inițiativa mea. Nu e un subiect pe agenda mea”, a spus Ovidiu Barbier. Dar Consiliul de Administrație este condus de președintele Septimiu Buzașu, prietenul lui Ovidiu Barbier.

Directorul Direcției Juridice, Valeriu Bebe Zanfir, susține că desființarea direcției a fost o reacție în urma sesizării conflictului de interese în care s-ar fi aflat Ovidiu Barbier. „Am făcut sesizarea de incompatibilitate la începutul anului, în ianuarie. Lui (Ovidiu Barbier – n.r.) i s-a pus capsa pe mine. M-a luat la întrebări de fiecare dată în CA. După ce s-a făcut prima reorganizare, în martie, nu am mai fost chemat în Consiliu. Situația care a dus la desființarea Direciei Juridice este legată de sesizarea făcută de mine”, a declarat directorul Valeriu Bebe Zanfir pentru Newsweek România.

Buzașu: „Nu am intervenit în favoarea vreunei companii private”

Newsweek România a dezvăluit recent că actual director general al CNAIR, Mariana Ioniță, a fost la un pas de a fi suspendată din funcție pentru „incapacitate” de a-și exercita funcția în urma unei operații la picior. Puciul eșuat a fost pus la cale de Septimiu Buzașu, președintele CA al CNAIR, și Ovidiu Barbier, directorul adjunct al companiei.

După publicarea articolului, președintele Septimiu Buzașu a transmis către Newsweek România un mesaj prin care și-a rectificat o parte din declarații. „Așa cum v-am spus, am fost informat de situația medicală a doamnei Mariana Ioniță, dar nu am fost implicat în discuțiile privind această situație, ci doar informat, pentru că situația medicală nu implica o hotărâre a CA a CNAIR, ci doar o decizie a conducerii executive, ceea ce s-a și întâmplat”. Totodată, a ținut să precizeze că nu a intervenit în favoarea vreunei companii private, doar s-a interesat de stadiul „anumitor” contracte.

 

 

 

Comentarii

Alege abonamentul care ți se potrivește

Print

  • Revista tipărită
  • Acces parțial online
  • Newsletter
Abonează-te

Digital + Print

  • Revista tipărită
  • Acces total online, inclusiv arhivă
  • Newsletter
Abonează-te

Digital

  • Acces total online, inclusiv arhivă
  • Newsletter
  •  
Abonează-te

© 2021 NEWS INTERNATIONAL S.A.