DIICOT a explicat că a putut clasa dosarul doar pe infracțiunea de constituire de grup infracțional organizat, nu și pe cea de șantaj, întrucât are competență doar pe prima. În cazul în care prima infracțiune ar fi fost probată, DIICOT ar fi putut investiga și șantajul. Cum nu a fost cazul, dosarul a fost disjuns și trimis către Parchetul de pe lângă Judecătoria Sectorului 4, care să facă cercetări și în legătură cu plângerea pe șantaj.
Citește toate detaliile cazului DIICOT versus Newsweek România & Libertatea:
Folosirea DIICOT împotriva Newsweek România și Libertatea, denunțată de Consiliul Europei
Comunicatul DIICOT, integral, mai jos:
Urmare a interesului manifestat de către reprezentanții mass-media cu privire la o plângere formulată de către un primar de sector al municipiului București, Biroul de Informare și Relații Publice din cadrul Direcției de Investigare a Infracțiunilor de Criminalitate Organizată și Terorism este împuternicit să aducă la cunoștința opiniei publice următoarele:
Prin ordonanța din data de 07.06.2021, procurorii Direcției de Investigare a Infracțiunilor de Criminalitate Organizată și Terorism – Structura Centrală au dispus următoarele:
1.Clasarea cauzei cu privire la comiterea infracţiunii de: constituire a unui grup infracțional organizat prev. de art. 367 alin. 1 și 3 C.pen.;
2.Disjungerea cauzei sub aspectul pretinsei comiteri a infracțiunii de șantaj prev. de art. 207 alin.1 C.pen.;
3.Declinarea competenței de efectuare/supraveghere a urmăririi penale în cauza disjunsă, în favoarea Parchetului de pe lângă Judecătoria Sectorului 4 București.
Menționăm faptul că, având în vedere că potrivit disp art. 11 alin. 1 pct.1 din O.U.G. nr. 78/2016 Direcția de Investigare a Infracțiunilor de Criminalitate Organizată și Terorism este competentă să instrumenteze cauze privind comiterea infracțiunii de șantaj prev. de art. 207 alin. 1 C.pen. numai în măsura în care această infracțiune a fost comisă și a intrat în scopul unui grup infracțional organizat.
Întrucât materialul probator administrat a infirmat existenta unui grup infracțional organizat, s-a constatat ca nu mai este incident niciun alt criteriu de competență materială sau după calitatea persoanei de natură să atragă competența D.I.I.C.O.T., ca structură specializată de parchet în efectuarea urmării penale.
Totodată, precizăm faptul că, în ședința din data de 8 iunie 2021, Curtea Constituțională, în cadrul controlului legilor posterior promulgării, a admis excepția de neconstituționalitate și a constatat că sunt neconstituționale dispozițiile art. 11 alin.(3) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr.78/2016 pentru organizarea și funcționarea Direcției de Investigare a Infracțiunilor de Criminalitate Organizată și Terorism, precum și pentru modificarea și completarea unor acte normative, astfel că procurorii DIICOT nu mai pot continua cercetările în dosare disjunse, în care faptele nu sunt de competența parchetului.