La mai bine de opt ani de la dispariția zborului MH370 al companiei Malaysian Airlines, descoperirea rămășițelor sugerează că trenul de aterizare era coborât în momentul impactului cu oceanul.
Resturile - o ușă a trenului de aterizare a Boeingului 777 - au fost găsite în casa unui pescar din Madagascar în urmă cu 25 de zile, potrivit unui reportaj din Independent.
Experții spun că aceasta este prima dovadă materială care sugerează că piloții zborului MH370 au intenționat să distrugă aeronava.
Prăbușirea din 2014 a provocat moartea a 227 de pasageri și 12 membri ai echipajului.
Richard Godfrey, un inginer britanic, și Blaine Gibson, un vânător american de epave, afirmă în urma noilor dovezi că avionul MH370 a fost prăbușit în mod deliberat.
"Nivelul daunelor, cu distrugeri pe toate părțile și forța extremă a pătrunderii în apă conduc la concluzia că sfârșitul zborului a fost într-un picaj de mare viteză, menit să asigure că aeronava s-a rupt în cât mai multe bucăți. Prăbușirea zborului MH370 a fost orice altceva decât o aterizare ușoară în ocean", a declarat Godfrey, citat de Independent.
Resturi ale avionului au fost găsite de către pescarul pe nume Tataly în 2017, după ce a eșuat pe țărmul Madagascarului în urma furtunii tropicale Fernando.
El a păstrat ușa trenului de aterizare în casa sa timp de cinci ani fără să știe ce este. Soția sa o folosea pe post de placă de spălat.
Teoria propusă de Godfrey și Gibson se bazează pe cele patru tăieturi cvasi-paralele de pe ușă, despre care aceștia spun că au fost provocate de dezintegrarea unuia dintre cele două motoare ale avionului în momentul impactului, conform raportului Independent.
"Combinația dintre impactul de mare viteză, menit să spargă aeronava, și trenul de aterizare deschis, menit să scufunde aeronava cât mai repede posibil, arată o intenție clară de a ascunde dovezile prăbușirii", se arată într-un raport publicat de experți.
De obicei, piloții nu coboară trenul de aterizare în timpul unei aterizări de urgență pe apă, deoarece astfel crește riscul ca aeronava să se rupă în mai multe bucăți. De asemenea, poate crește riscul ca avionul să se scufunde rapid, oferind supraviețuitorilor foarte puțin timp pentru a ieși, au spus experții.
Însă nu există date despre motivul pentru care piloții sau unul dintre ei l-au avut pentru a prăbuși aeronava și de ce n-au intervenit membrii echipajului -10 - pentru a salva viețile lor și ale pasagerilor de când avionul a pornit pe un curs haotic, abătându-se de la ruta de zbor.
Pilotul comandant era căpitanul Zaharie Ahmad Shah, în vârstă de 53 de ani, din Penang. Acesta s-a alăturat companiei Malaysia Airlines ca pilot cadet în 1981. A fost promovat la funcția de căpitan al aeronavelor Boeing 777-200 în 1998. Zaharie avea un total de 18.365 de ore de zbor.
Citește și
Rusia primește electronice pentru arme din Occident, via Turcia și Hong Kong
„Afacerea țigareta” Odesa, implicând spioni ruși și chinezi, cu tentacule în România, destructurată
Copilotul era Fariq Abdul Hamid, în vârstă de 27 de ani. Acesta s-a alăturat companiei Malaysia Airlines ca pilot cadet în 2007. A fost promovat la funcția de prim ofițer al aeronavelor Boeing 777-200 în 2013. Zborul 370 a fost ultimul său zbor de pregătire și era programat să fie examinat la următorul său zbor. Fariq acumulase 2.763 de ore de zbor.
Echipajul avionului Boeing 777-200ER a comunicat ultima dată cu controlul traficului aerian (ATC) la 38 de minute după decolare, când se afla deasupra Mării Chinei de Sud.
Aeronava a dispărut de pe ecranele radar ale ATC câteva minute mai târziu, dar a fost urmărită de radarele militare timp de încă o oră, deviind spre vest, într-un zbor haotic, de la traiectoria de zbor planificată, traversând Peninsula Malay și Marea Andaman.
A ieșit din raza de acțiune a radarelor la 370 km nord-vest de Insula Penang, în nord-vestul Malaeziei Peninsulare.
Dispariția zborului 370 a fost cel mai cumplit incident în care a fost implicat un Boeing 777 și cel mai dezastruos din istoria Malaysia Airlines.
Ipotezele inițiale ale devierii și prăbușirii au implicat un eveniment de hipoxie în cabina piloților și scenarii de deturnare, mai ales că lista pasagerilor a fost modificată ulterior pentru a include doi pasageri iranieni care călătoreau cu pașapoarte austriece și italiene furate.