Turcia și Franța își fac portavioane pentru a se impune în Mediterana și Marea Neagră. Care e mai tare?
Turcia și Franța își construiesc portavioane noi pentru a-și impune autoritatea în apele disputate. Recep Tayyip Erdogan a dezvăluit noi detalii despre portavonul MUGEM în timp ce Emmanuel Macron tocmai a anunțat noul program de dezvoltare a portavionului PA-NG.
Vorbind la un șantier naval din Istanbul, președintele turc, Recep Tayyip Erdogan, a susținut că a început deja construcția portavionului MUGEM.
Conceput ca un superportavion dedicat complet, MUGEM va schimba postura navală a Turciei de la apărarea costieră la proiecția forțelor pe ape mari.
Președintele francez, Emmanuel Macron, a anunțat la rândul său că a aprobat construirea unui portavion de ultimă generație PA-NG.
Turcia și Franța își fac portavioane pentru a se impune în Mediterana și Marea Neagră. Care e mai tare?
Portavionul MUGEM oferă o platformă pentru operațiuni amfibii și superioritate aeriană în apele disputate din Mediterana și Marea Neagră, unde Turcia se confruntă cu dispute cu Grecia, Cipru și alte țări privind resursele energetice și granițele maritime, potrivit Eurasian Times.
Turcia se aliniază astfel cu obiectivul de a dobândi o autonomie militară în cadrul alianței NATO. Ar fi a doua țară NATO care își construiește propriul avion de vânătoare stealth de a cincea generație (KAAN) și propriul portavion.
Președintele Turciei a dezvăluit în premieră că lungimea primului său portavion este estimată la 300 de metri, cu un deplasament de 60.000–70.000 de tone, fiind comparabil cu Queen Elizabeth din Marea Britanie (65.000 de tone) și semnificativ mai mare decât portavionul francez actual, Charles de Gaulle (42.000 de tone).
Activitatea de proiectare a MUGEM a început în octombrie 2023, dar programul portavionului a fost dezvăluit oficial în februarie 2024.
Portavionul va avea trei piste, două pentru decolare și una pentru aterizare și va încorpora o catapultă dezvoltată pe plan intern.
Va putea găzdui 50 de aeronave, inclusiv sisteme cu și fără pilot - 20 pe punte și 30 în hangar.
Turcia își dorește avioane F-35B, varianta cu decolare scurtă și aterizare verticală (STOVL) operată de SUA, pe propriul portavion, dar a fost exclusă din programul F-35 în 2019 după ce a achiziționat sistemul rusesc de apărare aeriană S-400.
Guvernul Erdogan este în prezent în discuții cu SUA pentru a obține autorizația pentru F-35, dar Casa Albă nu a luat încă o decizie.
Franța va construi cea mai mare navă de război din Europa
Președintele francez, Emmanuel Macron, a aprobat propunerea de înlocuire a portavionului cu propulsie nucleară Charles de Gaulle (CDG).
„În conformitate cu ultimele două legi de programare militară și după o analiză amănunțită și cuprinzătoare, am decis să echipez Franța cu un nou portavion”, a declarat Macron, vorbind în timpul unei vizite la trupele franceze din Emiratele Arabe Unite.
Cunoscută sub numele de Porte-Avions Nouvelle Génération (PA-NG), nava va avea un deplasament de 80.000 de tone, cu o lungime 310 metri, ceea ce o face cea mai mare navă de război din Europa.
PA-NG va găzdui peste 30 de avioane de vânătoare. Puntea de zbor va fi dotată cu două sau trei catapulte electromagnetice (EMALS), permițând lansări rapide și flexibile ale aeronavelor.
Citește și: Cum va arăta noua navă de luptă a SUA? Va avea rachete hipersonice, dar și lasere și costă 15.000.000.000$
Se preconizează că aripa aeriană va include 30-40 de avioane de vânătoare de generație următoare (Rafale-M sau viitoare aeronave FCAS), trei aeronave E-2D Advanced Hawkeye AWACS și o serie de sisteme fără pilot.
În special, noul portavion va fi alimentat de două reactoare nucleare K22 avansate, dezvoltate de TechnicAtome, fiecare producând 220-230 megawați și acționând trei arbori. Acest lucru va permite portavionului să rămână pe mare mai mult timp și să opereze la viteze mari și susținute.
Citește și: VIDEO Piloții ucraineni de F-16, antrenați și în România, au doborât rachetele Kinzhal ale Rusiei
Noul portavion va ajuta la proiectarea forței în regiuni precum Indo-Pacific și Orientul Mijlociu, pe fondul tensiunilor crescânde cu China și Rusia.
Acest lucru se aliniază cu angajamentele Franței față de NATO și cu interesele sale în teritoriile de peste mări, unde un portavion permite un răspuns rapid fără să fie nevoie de baze fixe.