marți 14 octombrie
EUR 5.0879 USD 4.4034
Abonează-te
Newsweek România

Sikorsky, parte a Lockheed Martin lansează elicopterul U-Hawk: primul Black Hawk autonom de luptă

Data publicării: 14.10.2025 • 15:10 Data actualizării: 14.10.2025 • 15:16

Gigantul american Sikorsky, parte a grupului Lockheed Martin, a prezentat în premieră U-Hawk — prima versiune complet autonomă a legendarului elicopter Black Hawk, fără echipaj, controlată prin tabletă, capabilă să transporte încărcături grele și să efectueze misiuni de atac.

În doar 10 luni de dezvoltare, compania Sikorsky, parte a gigantului Lockheed Marin a reușit să transforme un elicopter UH-60L Black Hawk într-un sistem aerian autonom (UAS) denumit S-70UAS U-Hawk, conceput pentru misiuni tactice, logistice și de asalt aerian.

Sikorsky, parte a Lockheed Martin lansează elicopterul U-Hawk: primul Black Hawk autonom de luptă

Elicopterul U-Hawk, prezentat la expoziția Asociației Armatei Statelor Unite, oferă un spațiu de încărcare cu 25% mai mare decât un Black Hawk convențional și integrează tehnologia de zbor autonom MATRIX, dezvoltată de Lockheed Martin.

Citește și: VIDEO Nomad, noua generație de drone Lockheed Martin cu tehnologie Matrix și zbor autonom

„Sikorsky inovează o soluție pentru secolul XXI prin transformarea elicopterelor UH-60L Black Hawk într-o platformă utilitară complet autonomă”, a declarat Rich Benton, vicepreședinte și director general al Sikorsky.

„Am dezvoltat acest prototip de la concept la realitate în mai puțin de un an, iar modificările efectuate pentru a transforma acest Black Hawk cu echipaj într-un UAS cu sarcină utilă multi-misiune pot fi replicate la scară largă rapid și la un cost accesibil. U-Hawk continuă moștenirea Black Hawk de a fi cea mai importantă aeronavă utilitară din lume și deschide ușa către noi capacități în rol de UAS", a adăugat Benton.

U-Hawk
Elicopterul autonom U-Hawk - Foto: Lockheed Martin

Un Black Hawk tranformat într-o dronă inteligentă de atac

U-Hawk nu mai are cabină de pilotaj clasică — aceasta a fost înlocuită cu uși acționate automat și o rampă de încărcare, oferind spațiu suplimentar pentru misiuni variate:

  • Transportul de rachete sau provizii;
  • Încărcarea/descărcarea unui vehicul terestru fără pilot (UGV);
  • Lansarea de roiuri de drone de recunoaștere sau atac;
  • Montarea de rezervoare interne de combustibil pentru autonomie extinsă.

Sistemul fly-by-wire de generație a treia, integrat cu MATRIX, permite aeronavei să fie controlată de la distanță prin tabletă.

Operatorul introduce parametrii misiunii, iar sistemul autonom generează planul de zbor complet, folosind camere și senzori avansați pentru navigație și evitare a obstacolelor.

Citește și: Rain și Sikorsky testează elicopterul dronă Black Hawk folosit la stingerea incendiilor de vegetație

Performanțe și autonomie extinsă

Fără pilot și cu o structură optimizată, U-Hawk poate:

  • Transporta până la 4 containere modulare intermodale (dublu față de varianta standard);
  • Ridica 9.000 de livre (4.080 kg) de încărcătură externă;
  • Zbura autonom pe o distanță de peste 3.000 km sau rămâne în aer până la 14 ore fără realimentare.
U-Hawk
Elicopterul autonom U-Hawk - Foto: Lockheed Martin

U-Hawk oferă un sistem aerian utilitar rentabil, valorificând caracteristicile comune cu flota UH-60 existentă, iar pilotarea sa fără echipaj reduce atât costurile de operare, cât și pe cele de întreținere”, a declarat Igor Cherepinsky, directorul Sikorsky Innovations. 

„Ne-am concentrat pe eficiența modernizării prin proiectarea și fabricarea computerelor de gestionare a vehiculelor, a componentelor de acționare și pe modificarea structurii aeronavei. Vom încorpora aceste elemente de eficiență în modificările și producția viitoare pentru familia noastră de produse UAS.”

Primul zbor programat pentru 2026

Reproiectarea și modificarea structurală a aeronavei sunt realizate de Sikorsky Innovations, divizia de prototipare rapidă a companiei.

Primul zbor de test al U-Hawk este programat pentru 2026, iar experții susțin că acesta ar putea deveni nucleul viitoarei generații de elicoptere autonome militare.

Mai multe articole din secțiunea Internațional

Comentarii 0
Trebuie să fii autentificat pentru a comenta!

Newsweek România Abonamente

Print

Print

  • Revista tipărită
  • Acces parțial online
  • Fără reclame
Abonează-te
Print + Digital

Print + Digital

  • Revista tipărită
  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Fără reclame
Abonează-te
Digital

Digital

  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Fără reclame
Abonează-te
Newsweek România
Articole și analize exclusive pe care nu trebuie să le ratezi!
Abonează-te
Newsweek România

Newsweek România Ultima oră

Newsweek România
Ultima oră