Schimbarea la față a antreprenoriatului. Femeile au ajuns la „putere” în marile companii

DE Kerri Anne Renzulli | Actualizat: 21.04.2023 - 12:14
PE DRUMUL CEL BUN După ce a renunțat la sponsorul Nike, campioana olimpică Allyson Felix și-a fondat propria companie de încălțăminte pentru femei. Saysh și-a vândut întregul stoc la doar 40 de zile de la lansare
O COMERCIANTĂ PRICEPUTĂ Cântatul a fost doar o parte din spectacolul de la Super Bowl pentru Rihanna, care a prezentat produsele Fenty în timpul prestației sale
Pamela Prince-Eason, Consiliul Național al Întreprinderilor pentru Femei.
Fondatoarea Inspired Capital, Alexa von Tobel (extrema stânga)
CĂI CÂȘTIGĂTOARE  Vedeta de atletism Allyson Felix a triumfat la Jocurile Olimpice de la Tokyo din 2021 alergând în pantofi făcuți de compania sa de încălțăminte, Saysh
Co-fondator și CEO, Spring Health
Kaylin Marcotte, fondator și CEO, JIGGY
Kayla Castañeda, fondator și CEO, Agua Bonita
Christine Moseley, fondator și CEO, Full Harvest

Femeile, în special femeile de culoare, lansează companii în număr mai mare ca niciodată. Dar finanțarea rămâne o mare problemă.

SHARE

Atunci când Rihanna s-a oprit la jumătatea spectacolului său de la pauza Super Bowl-ului pentru a-și șterge luciul de pe față cu pudra Fenty Beauty, nu a fost deloc vorba despre vocea ei, ci despre flerul ei pentru afaceri care a fost afișat cu îndrăzneală.

Acel scurt retuș de trei secunde, împreună cu buzele strălucitoare pe care le-a afișat (noul ruj lichid Icon Velvet Liquid Lipstick Fenty în culoarea roșu „MVP“) și ținutele purtate de dansatoarele sale de rezervă (din linia de lenjerie Savage X Fenty, desigur), au adus brandului Fenty suma de 7,8 milioane de dolari în primele 12 ore de după meci, potrivit Launchmetrics, care măsoară valoarea monetară a strategiilor de marketing.

O COMERCIANTĂ PRICEPUTĂ Cântatul a fost doar o parte din spectacolul de la Super Bowl pentru Rihanna, care a prezentat produsele Fenty în timpul prestației sale.

Să profiți de oportunitate, așa cum a făcut Rihanna la Super Bowl, este ceea ce fac cel mai bine antreprenorii de succes.

Dar ingeniozitatea nu este singurul lucru pe care fondatorii de noi companii îl au din ce în ce mai mult în comun cu CEO-ul Fenty.

De la începutul pandemiei, femeile, în special cele de culoare, au devenit principalii promotori ai creării de afaceri în SUA. 

În 2020 și 2021, femeile au lansat 49% din noile afaceri, potrivit unui studiu realizat de Gusto, o companie software de resurse umane.

Între timp, aproape jumătate dintre startup-urile conduse de femei în 2020 au fost lansate de femei de culoare. În 2019, ponderea noilor companii fondate de femei a fost de doar 28 la sută. 

„Ne aflăm într-o perioadă de renaștere a antrepreno-riatului, iar aceasta este alimentată de grupuri care au fost în mod tradițional lăsate pe dinafară, cum ar fi femeile și persoanele de culoare“, spune Luke Pardue, unul dintre economiștii de la Gusto care a condus studiul.

Ce determină această ascensiune

În timpul pandemiei, nevoia și oportunitatea s-au combinat pentru a alimenta explozia de antreprenoriat în rândul femeilor.

În timp ce COVID-19 a pus stăpânire pe economie, rata de participare a femeilor la forța de muncă a scăzut la cel mai mic nivel din 1988, deoarece industriile dominate de femei au suferit cele mai mari concedieri.

Mamele și-au părăsit locurile de muncă pentru a avea grijă de copiii blocați acasă din cauza închiderii școlilor și a grădinițelor.

Pentru multe femei, lansarea unei afaceri a fost cea mai bună opțiune disponibilă pentru a recâștiga controlul asupra carierei și a aduce veniturile necesare, păstrând în același timp flexibilitatea necesară pentru a avea grijă de cei dragi în timpul lockdown-ului. 

„Trecem printr-o renaștere
a antreprenoriatului
și aceasta este alimentată de
grupuri care au fost în mod
tradițional lăsate pe dinafară,
cum ar fi femeile și
persoanele de culoare„

De fapt, potrivit studiului Gusto, aproape 40 la sută dintre femeile care au demarat o nouă afacere în 2020 au făcut acest lucru ca urmare directă a pandemiei.

Femeile din rândul minorităților, care au fost cele mai afectate de concedierile cauzate de pandemie, au fost de două ori mai susceptibile decât alte femei să spună că au devenit antreprenoare pentru că nu aveau un loc de muncă sau pentru că erau îngrijorate de situația lor financiară.

„Femeile de culoare au resimțit aceste perturbări în cea mai mare măsură și au fost cele care au transformat cele mai mari obstacole în oportunități pentru ele însele“, spune Pardue.

De asemenea, adaugă el, acestea au fost, cel mai probabil, cele care au început o afacere menită să ajute comunitatea lor, în special prin educație, asistență medicală sau organizații non-profit. 

De asemenea, femeile s-au orientat către a deveni propriul angajator deoarece aveau nevoie de un program de lucru mai flexibil.

Aproape trei din cinci femei antreprenor au numit acesta ca fiind principalul motiv pentru care au pornit pe cont propriu în 2020, în timp ce mai mult de un sfert dintre proprietarii de afaceri de sex feminin cu copii de vârstă școlară au declarat că și-au lansat compania în 2021 din cauza responsabilităților sporite de îngrijire. 

„Pandemia a fost o resetare pentru toată lumea. Le-a permis oamenilor să ia o pauză de la călătorii, să se implice cu familiile lor și poate să-și dea seama că au ratat unele lucruri din viața personală“, spune Pamela Prince-Eason, CEO al Consiliului Național al Întreprinderilor pentru Femei (Women’s Business Enterprise National Council).

„Unele, care lucrau de acasă și au fost sunate înapoi, nu au vrut să se întoarcă la un birou, altora le-a plăcut să petreacă mai mult timp acasă cu copiii lor și au început să se gândească la modul în care ar putea păstra acest model flexibil prin inițierea unei afaceri proprii“.

Sprijin mai mare pentru femeile fondatoare

Femeile nu au lansat afaceri noi doar ca răspuns la eșecuri în circumstanțele lor personale. Multe dintre ele au profitat, de asemenea, de un sprijin mai mare acordat de corporații, de guvern sau de organizațiile non-profit pentru întreprinderile deținute de femei și de persoane din rândul minorităților.

De exemplu, mai multe companii mari de servicii financiare, cum ar fi Capital One și Wells Fargo, precum și compania de tehnologie Cummins Inc. au lansat programe pentru a îndruma femeile fondatoare și antreprenorii de culoare și pentru a le oferi asistență pentru finanțare.

Această creștere a urmat unei presiuni publice intense pentru a sprijini mai bine persoanele de culoare în urma morții lui George Floyd.

Startup-urile conduse de femei au
fost un pariu bun, revenindu-le
78 de cenți pentru fiecare dolar
investit, față de doar 31 de cenți
pentru cele fondate de bărbați.

De asemenea, un alt factor a fost popularitatea în creștere a investițiilor de mediu, sociale și de guvernanță (ESG), care iau în considerare în evaluările companiilor factori nefinanciari, cum ar fi modul în care o întreprindere își tratează angajații și comunitatea, în general, precum și defalcarea pe sexe și diversitate.

„Fără îndoială, cea mai mare schimbare a avut loc după moartea lui George Floyd“, spune Prince-Eason.

„Am văzut o schimbare în modul în care corporațiile se concentrau asupra diversității și incluziunii și o dorință reală crescută de a învăța cum să sprijine mai bine femeile care dețin afaceri și să le faciliteze activitatea. Este sfâșietor că a fost nevoie de așa ceva pentru a provoca o astfel de schimbare“.

Analistul de cercetare al PitchBook, Annemarie Donegan, este de acord cu faptul că climatul social general din SUA s-a îmbunătățit în ultima vreme pentru femeile fondatoare.

Pamela Prince-Eason, Consiliul Național al Întreprinderilor pentru Femei

Acest lucru s-a petrecut datorită interesului mai mare față de echitate și față de considerațiile ESG - tendințe care, în opinia lui Donegan, au ajutat întreprinderile și investitorii să recunoască obstacolele care rețin companiile cu fondatori femei și au fost un stimul pentru mai multe investiții.

De asemenea, de ajutor, notează Donegan, a fost și o creștere accentuată a numărului de femei cu funcții de decizie în cadrul marilor corporații financiare și în firmele de capital de risc - acesta din urmă a crescut cu 25% din 2019 - ceea ce a ajutat mai multe femei fondatoare să obțină acces la finanțare.

Anul trecut, de exemplu, au fost fondate mai multe firme de investiții și de capital de risc conduse de femei, împreună cu incubatoare dedicate femeilor fondatoare.

„A avea reprezentare feminină la nivelul firmelor reprezintă practic jumătate din ecuație“, spune Donegan. „Femeile din zona de investiții cu capital de risc sau investitorii providențiali au un impact enorm, deoarece prezentarea unei femei investitor oferă acestor companii un nivel de înțelegere pe care s-ar putea să nu îl obțină de la firmele tradiționale de capital de risc“.

Datele arată că, în medie, femeile investesc în de două ori mai multe startup-uri fondate de femei decât omologii lor de sex masculin, în primele etape de finanțare.

Acesta a fost cazul la Inspired Capital, un fond generalist de peste 500 de milioane de dolari, condus de un parteneriat format în proporție de 75 % din femei.

„VC-urile au responsabilitatea de a continua să valideze modul în care evaluăm oportunitățile de investiții, reducând prejudecățile implicite care au jucat mult timp un rol în deciziile de finanțare în stadii incipiente. Iar acest aspect contează foarte mult atunci când o mare parte din ceea ce evaluezi este chiar fondatorul afacerii“, spune Alexa von Tobel, fondator și managing partner al Inspired Capital.

„Continuând să prezentăm mai multe femei investitori și fondatoare care construiesc companii excepționale, vor fi urmate, cu siguranță, de mai multe în viitorul apropiat“.

Sprijinul mai larg din diverse părți pare să dea roade. Un studiu Pitchbook din 2022 a constatat că, până în primele nouă luni ale anului 2021, startup-urile cu o femeie fondatoare au strâns peste 40 de miliarde de dolari, aproape de două ori mai mult decât suma strânsă de companiile înființate de femei în tot anul 2019 sau 2020. 

Problemele legate de bani rămân

Cu toate acestea, sumele mai mari de bani care curg către femeile fondatoare sunt, de asemenea, parțial un rezultat al creșterii masive a finanțării cu capital de risc, în general, în ultimii ani.

Măsurată ca procent din totalul investițiilor cu capital de risc, ponderea care merge către firmele conduse de femei, în realitate, a stagnat, stabilizându-se undeva între 2 și 3 la sută, inclusiv 2,1 la sută în 2022. Întreprinderile co-fondate de un bărbat și o femeie s-au descurcat ceva mai bine, obținând anul trecut 16 la sută din totalul finanțării cu capital de risc - un nou record care reflectă o creștere lentă, dar constantă, în ultima vreme.

Rezultatul net este că aproximativ 80 la sută din finanțarea prin capital de risc continuă să meargă către întreprinderi exclusiv masculine.

Acest lucru se întâmplă în ciuda cercetărilor efectuate de Boston Consulting Group (BCG), care a constatat că întreprinderile nou-înființate conduse de femei au fost un pariu mai bun, obținând 78 de cenți pentru fiecare dolar investit, față de doar 31 de cenți pentru cele fondate de bărbați. 

„Accesul la capital rămâne cea mai mare problemă pentru femeile care dețin afaceri, iar în cazul femeilor de culoare este chiar mai rău“, spune Prince-Eason.

Fondatoarea Inspired Capital, Alexa von Tobel (extrema stânga)

O parte a problemei este că femeile tind să se confrunte cu mai multe respingeri în timpul prezentărilor, în special în ceea ce privește expertiza lor tehnică, a constatat BCG.

De asemenea, femeile fondatoare oferă, de obicei, proiecții financiare mai realiste, ceea ce înseamnă că ele pot cere mai puțini bani decât bărbații fondatori și stârnesc mai puțin entuziasm în rândul investitorilor de capital de risc care caută randamente fabuloase. 

Chiar și creșterea numărului de femei investitori providențiali și de femei din cadrul firmelor de capital de risc nu a mișcat acul atât de mult pe cât se aștepta din cauza unui curios obstacol.

Un studiu publicat luna trecută în Harvard Business Review a constatat că firmele conduse de femei, a căror primă rundă de finanțare a fost obținută exclusiv de la firme de capital de risc de sex feminin, au avut de două ori mai puține șanse de a obține o a doua rundă de finanțare decât cele a căror primă rundă a inclus parteneri de sex masculin. În schimb, genul investitorilor inițiali în cazul companiilor fondate de bărbați nu a avut niciun impact asupra finanțării ulterioare.

„Când oamenii văd că o femeie fondatoare are un investitor de sex masculin, ei presupun că trebuie să fi primit investiția acestuia pentru că este competentă, iar startup-ul ei este puternic“, au scris autorii Isabelle Solal, profesor asistent de management la ESSEC Business School, și Kaisa Snellman, profesor asociat, specializat în comportament organizațional la INSEAD.

„Dar atunci când oamenii văd că o femeie fondatoare are un investitor de sex feminin, ei atribuie succesul investiției sale mai degrabă genului ei decât competenței sale... indiferent de calificările sale reale“.

Mergând înainte

Exasperant? Sigur. Dar provocările cu care se confruntă în continuare femeile la înființarea unei afaceri nu a oprit numărul tot mai mare al celor care încearcă - inclusiv cele cinci fondatoare de succes din paginile următoare.

Dacă vă numărați printre cei mulți care au o idee de afacere pe care doresc să o urmeze, poveștile lor vă pot inspira.

Asta, pe lângă faptul că vă oferă strategii practice despre orice, de la finanțare, la găsirea clienților, de la depășirea prejudecăților încăpățânate împotriva femeilor în afaceri, până la a vă întări împotriva respingerii care va veni inevitabil în calea dvs. pe drumul către o lansare de succes.

Campioana olimpică la atletism Allyson Felix, fondatoarea brandului de încălțăminte pentru femei Saysh, spune că „Vei auzi o mulțime de refuzuri și nu poți lăsa ca acest lucru să te descurajeze sau să te încurce“.

În cele din urmă, spune Kaylin Marcotte, fondatoarea companiei de puzzle JIGGY, „A face această trecere de la angajat, la antreprenor, este, în cele din urmă, un pariu pe tine însăți“. În economia incertă de astăzi, dacă aveți o idee inteligentă pentru o nouă afacere și dacă visul dumneavoastră este să o lansați, nu există, poate, un pariu mai bun de făcut.

9 Metode pentru a-ți crește afacerea

Vă gândiți să lansați o afacere sau căutați modalități de a dezvolta un business existent? Acești fondatori au câteva sfaturi.

01 - Arată, nu spune

„Dacă vinzi ceva ce oamenii cărora le faci prezentarea nu au experimentat niciodată, aceștia pot sau nu să te creadă.

În fiecare rundă, am realizat un videoclip în care apar utilizatori reali care explică beneficiile platformei noastre și modul în care funcționează. Acesta a fost un argument extrem de puternic“. 
Christine Moseley, fondator și CEO, Full Harvest

02 - Vorbiți cu oricine vă ascultă.

„Aș spune da la tot și la toate, aș vorbi cu sute de oameni, aș merge la fiecare conferință și la fiecare eveniment de networking.

Apoi m-aș duce la acești paneliști uriași imediat după ce au vorbit și aș intra în legătură cu ei. Unii dintre acei oameni sunt cei care m-au ajutat să-mi pun afacerea pe picioare“.  C.M.

03 - Construiți un trust de creiere.

„Adunați câteva persoane care sunt fie alți antreprenori aflați în același punct ca și dumneavoastră, fie mai avansați - consilieri și mentori care pot fi sistemul dumneavoastră de sprijin.

Mi-au trebuit mulți ani pentru a-mi da seama cât de vital este să am acest lucru, așa că a fost o călătorie foarte singuratică în calitate de femeie fondatoare“.  C.M.

04 - Deveniți insensibilă la „nu“.

„Winston Churchill a spus: «Succesul înseamnă să treci din eșec în eșec fără să-ți pierzi entuziasmul».

Aceasta este o descriere excelentă a ceea ce am fost la început. [Lansarea unei afaceri] necesită multă reziliență și să nu renunți“.  April Koh, co-fondator și CEO, Spring Health

05 - Continuați să vă îmbunătățiți prezentarea.

„Schimbați-vă prezentarea după fiecare lansare, în funcție de momentul în care observați că oamenii se apleacă atunci când le pierdeți atenția sau în funcție de întrebările pe care le pun. Pachetul dvs. ar trebui să fie diferit pentru fiecare prezentare, deoarece vă optimizați și modificați mereu“. A.K.

06 - Fii intransigent în misiunea ta.

„Doar 2 la sută din finanțările cu capital de risc merg către femei, așa că înțelegeți că veți auzi multe refuzuri. Nu vă puteți lăsa descurajată de acest lucru.

Încearcă să comunici cu adevărat sco­pul și motivul tău - care se lipește cel mai mult de oameni - pentru că trebuie să faci o impresie de durată“.  Allyson Felix, co-fondator și președinte, Saysh

07 - Citește sala.

„Oamenilor diferiți le pasă de lucruri diferite, așa că adaptați ceea ce spuneți în funcție de audiență. Discursul meu pentru investitori nu este același cu cel pentru un public general.

Echilibrează povestea mărcii tale cu cifre convingătoare. Să ai o poveste grozavă este frumos, dar trebuie să susții de ce este important ceea ce faci“.  Kayla Castañeda, fondator și CEO, Agua Bonita

08 - Adaptați-vă la gustul clienților dumneavoastră

„Faci produse pentru alți oameni, nu pentru tine. S-ar putea să vrei lucrurile într-un anumit fel, dar, dacă consensul spune că le vrem în alt fel, trebuie să asculți. La sfârșitul zilei, suntem în afacerea de a-i face fericiți pe ceilalți oameni. Da, începe cu noi, dar se termină cu ei“. K.C.

09 - Bazează-te pe propriile resurse cât de mult poți.

„Există multă presiune asupra noilor antreprenori pentru a-și asigura finanțarea. Dar sunt multe lucruri pe care le poți face fără a strânge fonduri.

Încercați crowdfunding, folosind Kickstarter, vânzând precomenzi. Am ales să continui să fac bootstrapping pentru că nu am vrut să compromit modul în care am crescut afacerea de dragul de a returna banii cuiva“. 
Kaylin Marcotte, fondator și CEO, JIGGY

Citește și:

Spargerea tiparelor pentru femei - Allyson Felix, co-fondator și președinte, Saysh

Soluție tehnologică pentru sănătatea mintală - April Koh, co-fondator și CEO, Spring Health

O abordare amestecată a îngrijirii de sine - Kaylin Marcotte, fondator și CEO, JIGGY

Transformarea sănătoasă a rețetelor tradiționale - Kayla Castañeda, fondator și CEO, Agua Bonita

Valorificarea alimentelor irosite - Christine Moseley, fondator și CEO, Full Harvest

Urmărește-ne pe Google News

Comentarii 0

Trebuie să fii autentificat pentru a comenta!

Alege abonamentul care ți se potrivește

Print

  • Revista tipărită
  • Acces parțial online
  • Newsletter
  •  
Abonează-te

Digital + Print

  • Revista tipărită
  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
Abonează-te

Digital

  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
  •  
Abonează-te
© 2024 NEWS INTERNATIONAL S.A.
Articole și analize exclusive pe care nu trebuie să le ratezi!
Abonează-te