Cel mai important institut de cercetare din Rusia pentru dezvoltarea energiei nucleare a ajuns la un acord cu Gazprom pentru a dezvolta un submarin care dacă se concretizează ar face ca Akula (cod NATO Typhoon) să fi un simplu pitic.
Rusia face un submarin gigantic de 180.000 tone. Mai mare ca petrolierul Biruința condus de Băsescu
Studiile preliminare de proiectare indică faptul că submarinul ar trebui să aibă o lungime de 360 de metri, ceea ce este de două ori mai lung decât submarinele strategice uriașe ale Rusiei din clasa Typhoon în Războiul Rece.
Noile submarine ar trebui să fie alimentate de trei reactoare nucleare, să aibă 70 de metri lățime, 30 de metri înălțime și un pescaj de 12 până la 13 metri. În plus ar avea o capacitate de 170.000 până la 180.000 de tone. Cel puțin declarativ, navele ar practic niste petroliere subacvatice, capabile să transporte gaz natural lichefiat (GNL) prin Ruta Mării Nordului.
Pură fantezie
Aleksandar Nikitin, un expert nuclear care a condus până în 2022 Centrul Bellona pentru Protecția Mediului cu sediul la Sankt Petersburg, consideră planurile o fantezie și consideră că realizarea acestui proiect nu se va întâmpla niciodată. „Le lipsesc calculele despre tehnologie, economie și aplicații industriale”, a spus Nikitin conform thebarentsobserver.com.
„Rusia nici măcar nu are capacități de bază de construcție navală”, susține el, subliniind faptul că țara nu are capacitatea de a construi tancuri obișnuite și nave cargo. „Pe scurt, aceasta este o prostie venită de la Kovalciuk”, spune Nikitin, care are rezerve și în privința respectării aspectelor de siguranță pentru acest proiect.
Paralela cu mândria flotei românești
Ca o paralelă, cel mai mare petrolier românesc, Biruința, a avut o lungime de 302,67 metri. Avea o putere de 28.800 CP, a fost comandat și de Traian Băsescu, iar după 1990 a mai purtat numele Iris Star (1999) și Histria Crown (2001). A fost scoasă din uz la sfârșitul anului 2007, după ce a efectuat mai mult de 340 de voiaje. Ulterior, petrolierul Histria Crown a fost transformat în rafinărie plutitoare, capabilă să prelucreze 45.000 barili/ zi și stocarea a un milion de barili de petrol.
Apoi, cel mai modern portavion american, USS Gerald R. Ford, are 333 de metri lungime, un echipaj de peste 4.000 de militari și operează 75 de avioane.