Război. Franța trimite primele avioane Mirage 2000-5 în Ucraina. Cum sunt comparativ cu F-16

DE Daniel Toșa | Actualizat: 06.02.2025 - 13:47
Război. Franța trimite primele avioane Mirage 2000-5 în Ucraina. Cum sunt comparativ cu F-16  - Foto: Profimedia images
Război. Franța trimite primele avioane Mirage 2000-5 în Ucraina. Cum sunt comparativ cu F-16 - Foto: Profimedia images

Război în Ucraina. Franța trimite primele avioane Mirage 2000 în Ucraina. Franța a transferat Ucrainei primul lot de avioane Mirage 2000-5 pentru a sprijini apărarea aeriană a Kievului, a anunțat joi ministrul francez al Apărării, Sébastien Lecornu.

SHARE

Decizia Franței vine în contextul intensificării luptelor din estul Ucrainei și al discuțiilor privind o posibilă "soluționare" în termeni rusești a conflictului pornit de Vladimir Putin în Ucraina.

Război. Franța trimite primele avioane Mirage 2000 în Ucraina. Cum sunt comparativ cu F-16

Ministrul Lecornu a confirmat pe platforma X că primele aeronave au ajuns deja în Ucraina, însă nu a precizat numărul exact al aparatelor de zbor livrate.

„Primele dintre aceste avioane au ajuns astăzi în Ucraina”, a declarat Lecornu pe X.

Președintele Emmanuel Macron anunțase încă din iunie 2024 că Franța va transfera Ucrainei avioane Mirage 2000-5 și va antrena piloții ucraineni pentru a le opera eficient.

În total, Franța deține 26 de astfel de aeronave, iar potrivit unui raport bugetar al Adunării Naționale, șase dintre ele erau destinate transferului către Kiev. Ministerul Apărării de la Paris nu a confirmat oficial această cifră, invocând motive de securitate, potrivit France24.

Piloții și tehnicienii ucraineni au fost instruiți în estul Franței, unde au fost familiarizați cu sistemele aeronavelor Mirage 2000-5. Acestea au suferit unele modificări pentru a putea face față bruiajului electronic folosit de armata rusă.

Citește și: Macron trimite Mirage 2000-5F cu arme de ultimă generație în Ucraina. Vor lovi adânc în Rusia

Această livrare are loc într-un moment crucial, în care Ucraina încearcă să-și mențină capacitatea defensivă împotriva atacurilor aeriene rusești. De asemenea, vine după ce în august Ucraina a primit primul lot de avioane de vânătoare F-16 de fabricație americană, consolidate de sprijinul oferit de Olanda, Danemarca, Belgia și Norvegia.

Capacitățile avioanelor Mirage 2000-5

Mirage 2000-5F, o variantă îmbunătățită a Mirage 2000, a fost aleasă pentru capacitățile sale avansate, inclusiv pentru avionica modernă, sisteme radar puternice și capacitatea de a transporta o gamă largă de muniții, făcându-l versatil la arsenalul Ucrainei. 

Este o aeronavă de luptă multi-rol avansată, concepută pentru misiuni de superioritate aeriană și de atac la sol. 

Printre caracteristicile cheie ale Mirage 2000-5F se numără integrarea sa cu arme de ultimă generație, care vor fi esențiale în lupta Ucrainei împotriva forțelor ruse, potrivit Army Recognition

Citește și: Ucraina va bombarda ținte din Rusia cu avioane franceze MIrage 2000 din martie 2025

Racheta SCALP-EG, de exemplu, oferă Ucrainei capacitatea de a lovi ținte strategice de mare valoare în adâncul teritoriului controlat de Rusia.

Cu o rază de acțiune de peste 250 de kilometri, racheta SCALP-EG va permite forțelor ucrainene să vizeze infrastructura rusă, apărarea aeriană și instalațiile militare cu o precizie fără precedent. 

În mod similar, rachetele MICA, o armă avansată aer-aer, vor oferi Mirage 2000-5F capacitatea de a angaja aeronavele inamice la distanțe medii și lungi.

Această capacitate va îmbunătăți în mod semnificativ dominația aeriană a Ucrainei și va ajuta la apărarea spațiului aerian ucrainean de incursiunile aeriene rusești.

În plus, Mirage 2000-5F va fi înarmat cu bombe Hammer A2SM (AASM), care sunt muniții ghidate cu precizie concepute pentru lovituri aer-sol.

Aceste bombe vor permite Mirage 2000-5F să efectueze lovituri extrem de precise împotriva țintelor staționare și în mișcare, oferind sprijin critic forțelor terestre în contraofensivele în curs de desfășurare ale Ucrainei. 

Cum sunt avioanele Mirage 2000 în comparație cu avioanele F-16, deținute și de România

F-16 Fighting Falcon este un avion de luptă compact, multirol. Acesta este foarte manevrabil și și-a dovedit eficiența în luptele aer-aer și în atacurile aer-sol. Oferă un sistem de arme de înaltă performanță, cu costuri relativ reduse, pentru Statele Unite și națiunile aliate.

Într-un luptă aeriană, manevrabilitatea și raza de luptă a F-16 (distanța pe care poate zbura pentru a intra în luptă aeriană, a rămâne, a lupta și a se întoarce) o depășesc pe cea a tuturor avioanelor de luptă cu același potențial de amenințare.

Mai mult, avioanele F-16 pot localiza țintele în orice condiții meteorologice și pot detecta avioanele care zboară la joasă altitudine în învălmășeala radar de la sol.

Într-o misiune de luptă aer-sol, F-16 poate zbura mai mult de 860 de kilometri fără alimentare suplimentară, își poate lansa armele cu o precizie superioară, se poate apăra împotriva avioanelor inamice și se poate întoarce în condiții de siguranță la punctul de plecare.

Capacitatea sa de a lupta pe orice vreme îi permite să lanseze cu precizie muniția în condiții de bombardament intens sau vizibilitate redusă cauzată de interferențe meteorologice.

La proiectarea avionului F-16, au fost selectate tehnologii aerospațiale avansate și sisteme fiabile dovedite de la alte aeronave, cum ar fi F-15 și F-111. Acestea au fost combinate pentru a simplifica avionul și a-i reduce dimensiunea, prețul de achiziție, costurile de întreținere și greutatea.

Greutatea redusă a fuselajului este obținută fără a-i reduce rezistența. Cu o încărcătură completă de combustibil intern, F-16 poate rezista până la nouă G - de nouă ori forța de gravitație - ceea ce depășește capacitatea altor avioane de luptă actuale.

Carlinga și baldachinul cu bule oferă pilotului o vedere liberă în față și în sus, precum și o vizibilitate mult îmbunătățită în lateral și în spate. Unghiul spătarului scaunului a fost extins de la 13 la 30 de grade, crescând confortul pilotului și toleranța la forța gravitațională, potrivit AF.mil.

Pilotul are un control excelent al zborului avionului F-16 prin sistemul său „fly-by-wire”. Cablurile electrice retransmit comenzile, înlocuind cablurile obișnuite și comenzile de legătură.

Pentru un control ușor și precis al aeronavei în timpul manevrelor de luptă cu forțe G ridicate, în locul manșonului convențional montat în centru este utilizat un controler lateral. Apăsarea mâinii pe maneta laterală trimite semnale electrice la actuatoarele suprafețelor de control al zborului, cum ar fi eleroanele și cârma.

Sistemele avionice includ un sistem avansat de poziționare globală și navigație inerțială de mare precizie, sau EGI, în care computerele furnizează pilotului informații privind direcția. Avionul are radiouri UHF și VHF plus un sistem de aterizare instrumentală.

De asemenea, are un sistem de avertizare și capsule modulare de contramăsuri care pot fi utilizate împotriva amenințărilor electronice aeriene sau de suprafață.

Google News Urmărește-ne pe Google News
Comentarii 0
Trebuie să fii autentificat pentru a comenta!

Alege abonamentul care ți se potrivește

Print

  • Revista tipărită
  • Acces parțial online
  • Newsletter
  •  
Abonează-te

Digital + Print

  • Revista tipărită
  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
Abonează-te

Digital

  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
  •  
Abonează-te
Articole și analize exclusive pe care nu trebuie să le ratezi!
Abonează-te