Mercedes-ul blindat al lui Kim Jong Un și contrabanda cu produse de lux din Coreea de Nord

DE Adelina Sahlean | Actualizat: 17.07.2019 - 13:15
Foto: Linh Pham/Getty Images

La 14 iunie 2018, două vehicule blindate Mercedes-Maybach S600 Guard au fost expediate din portul olandez de la Rotterdam, plecând într-o călătorie care trebuia să dureze luni și să treacă prin șase țări, cu destinația finală Phenian.

SHARE

După opriri în China, Japonia, Coreea de Sud și Rusia, cele două mașini - fiecare în valoare de aproximativ 500.000 de dolari - se crede că au fost transportate la destinația finală, Phenian, notează CNN.

Și în capitala nord-coreeană, există un singur client care probabil cere acest tip de călătorie, potrivit unui nou raport de la Centrul pentru Studii Apărare Internațională (C4ADS) din Washington.

Originea și călătoria celor două vehicule de lux Mercedes au fost expuse în raportul C4ADS.

Sancțiunile adoptate de Organizația Națiunilor Unite ca pedeapsă pentru dezvoltarea armelor nucleare de la Pyongyang ar trebui să împiedice companiile să vândă bunuri de lux în Coreea de Nord.

C4ADS a constatat că Coreea de Nord a importat bunuri de lux de cel puțin 191 milioane de dolari în perioada 2015-2017, provenind din aproximativ 90 de țări, încălcând sancțiunile Organizației Națiunilor Unite, notează jurnaliștii americani.

Numerele definitive sunt greu de determinat, deoarece nu există o definiție comună a ceea ce constituie un „element de lux".

Cu toate acestea, un Mercedes-Maybach S600 este, fără îndoială, un produs de lux. Este echipat cu scaune din piele, cu masaj, și o caroserie blindată pentru a proteja ocupanții de muniții din oțel, focuri de arme și de dispozitive explozive.

Kim este de obicei văzut în ceea ce se crede a fi o limuzină blindată Mercedes-Maybach Pullman Guard, care are un preț de 1 milion de dolari. Acesta a fost vehiculul în care a fost escortat în primul său summit cu președintele sud-coreean Moon Jae-in anul trecut. Kim a fost de asemenea văzut cu un Rolls-Royce anul trecut.

Daimler, compania care deține Mercedes, a declarat pentru CNN că „nu are nicio indicație cu privire la modul în care vehiculele menționate au fost livrate și de unde provin".

„Compania noastră nu are legături de afaceri cu Coreea de Nord de mai mult de 15 ani și respectă strict embargoul UE și SUA. Pentru a preveni livrările către Coreea de Nord și către ambasadele sale la nivel mondial, Daimler a implementat un proces cuprinzător de control al exporturilor, pe care le considerăm adecvate și eficiente și care satisface toate cerințele autorităților de control al exporturilor", a declarat compania într-o declarație adresată CNN.

„Vânzările de vehicule de către terți, în special de vehiculele uzate, sunt în afara controlului și responsabilității noastre. Investigăm întotdeauna vehiculele expuse pe fotografiile din mass-media, dar fără numerele de identificare ale vehiculelor este imposibil să găsești o urmă concretă. "

Liderul nord-coreean, Kim Jong, a ieșit dintr-un vehicul pentru o ceremonie la plecarea sa din Rusia, în afara stației de cale ferată din orașul din estul Rusiei, Vladivostok, pe 26 aprilie. Acest lucru nu pare să fie unul dintre cele două vehicule discutate în raportul C4ADS.

Coreea de Nord menține o serie complexă, în continuă evoluție, de sisteme pentru a obține bunuri de lux, cum ar fi mașinile lui Kim, pentru a obține controale globale ale exporturilor, arată C4ADS.

Potrivit raportului, Phenianul a importat 803 de vehicule de lux din 2015 până în 2017, majoritatea provenind din companii rusești.

Lucas Kuo, unul dintre co-autorii raportului a spus că au fost necesare opt luni de investigare a modului în care Kim ar fi putut să obțină benzile. Au scos documentele vamale, datele de expediere, conosamentele și alte documente cu sursă deschisă pentru a detecta modul în care vehiculele și-au făcut drumul de la Rotterdam la Pyongyang.

"Credem că am construit un caz destul de convingător pentru a spune că mașinile Mercedes erau probabil destinate pentru Coreea de Nord", a spus el.

Kuo și co-autorii au ajuns la concluzia că cele două mașini Mercedes au plecat din Rotterdam pentru Dalian, apoi au făcut drum spre Osaka, Japonia și Busan, Coreea de Sud. Din Coreea de Sud, au fost expediate pe o navă numită DN5505, pe conosament.

Atunci călătoria devine tulbure. La scurt timp după ce DN5505 a părăsit Coreea de Sud, a raportat prin sistemul său AIS - o modalitate de localizare a navelor pe mare - că destinația sa era orașul rus Nakhodka, unde se estima că va ajunge pe 5 octombrie, potrivit C4ADS.

Cu toate acestea, datele AIS ale navei nu au mai înregistrat puncte de oprire între 1 și 19 octombrie, potrivit raportului. Deși sistemul nu înregistrează mereu locația AIS atunci când navele sunt departe pe mare, ar fi putut fi oprite - o tactică comună folosită de navele care încalcă legea sancțiunilor, spun experții.

Când transponderul DN5505 a revenit, nava a fost văzută în apropierea locului de unde a dispărut inițial, conform C4ADS, dar de data aceasta mergea în direcția opusă înapoi spre Busan. Pe 2 noiembrie, nava a depus o chitanță autorităților vamale din Coreea de Sud, care a arătat că nava transporta cărbune de antracit de la Nakhodka. Dar în Nakhodka, "nu există nicio înregistrare" a sosirii DN5505, arată C4ADS.

La 7 octombrie - două zile după dată estimată de sosire a navei DN5505 - trei avioane de marfă Ilyushin-76 operate de compania aeriană de stat condusă de Coreea de Nord, au fost raportate ca având zboruri de la Phenian la Vladivostok. Avioanele de acest fel sunt adesea folosite pentru a transporta vehicule blindate utilizate de elitele Coreei de Nord, și sunt rar întâlnite în Vladivostok, a spus C4ADS.

„Când a fost cerut comentariu, consulatul nord-coreean de la Vladivostok nu a oferit o explicație pentru zborurile neplanificate pe 7 octombrie", a declarat C4ADS în raportul său.

„În timp ce importul bunurilor de lux nu poate face rău Coreei de Nord la fel de mult cum ar face-o exporturile de cărbune valoroase, identificarea celor care l-ar fi ajutat ​pe Kim să-și ia autoturismele ar putea închide unele lacune", a declarat George Lopez, fost membru al Grupului de Experți al ONU Coreea de Nord, care este însărcinat cu monitorizarea aplicării sancțiunilor și a eficacității.

C4ADS susține, de asemenea, că înțelegerea modului în care Coreea de Nord face contrabandă cu bunuri de lux ar putea oferi informații utile organelor de drept care încearcă să împiedice Pyongyang să obțină arme militare sau nucleare.

Comentarii

Alege abonamentul care ți se potrivește

Print

  • Revista tipărită
  • Acces parțial online
  • Newsletter
Abonează-te

Digital + Print

  • Revista tipărită
  • Acces total online, inclusiv arhivă
  • Newsletter
Abonează-te

Digital

  • Acces total online, inclusiv arhivă
  • Newsletter
  •  
Abonează-te
© 2019 NEWS INTERNATIONAL S.A.