Cine alimentează cu bani maşinăria de război a Rusiei? Cum face acest lucru?

DE Florin Budescu | Actualizat: 25.06.2025 - 19:08
Petrolierul „Ane”, în Marea Nordului, livrează 40.000 t de motorină din Rusia, către Wilhelmshaven, criticată de guvernul Saxoniei Inferioare - Foto: Profimedia Images (imagine cu caracter ilustrativ)
Petrolierul „Ane”, în Marea Nordului, livrează 40.000 t de motorină din Rusia, către Wilhelmshaven, criticată de guvernul Saxoniei Inferioare - Foto: Profimedia Images (imagine cu caracter ilustrativ)
Fumul se ridică din rafinăria operată de Reliance Industries din India, situată în Jamnagar, la aproximativ 400 km vest de Ahmedabad - Foto: Profimedia Images
Fumul se ridică din rafinăria operată de Reliance Industries din India, situată în Jamnagar, la aproximativ 400 km vest de Ahmedabad - Foto: Profimedia Images

Care sunt actorii regionali ce alimentează cu bani maşinăria de război a Rusiei, când Moscova este sub embargou? Cum fac ei acest lucru?

SHARE

India a achiziționat 80% dintre exporturile maritime de țiței Ural ale Rusiei, până în prezent, în anul acesta, Reliance Industries și Nayara Energy reprezentând 45% din totalul transporturilor, conform datelor Kpler.

Reliance a cumpărat singură 77 de milioane de barili, în acest an, fiind cel mai mare cumpărător de țiței Ural din lume.

India a preluat 80% din exporturile maritime rusești, din clasa sa principală de petrol, până în prezent, în acest an, singurele două rafinării private ale țării aprovizionându-se cu o parte tot mai mare din țițeiul rusesc ieftin.

Cine alimentează cu bani maşinăria de război a Rusiei? Cum face acest lucru?

Națiunea sud-asiatică a cumpărat 231 de milioane de barili de țiței Ural, în anul încheiat, pe 24 iunie, potrivit furnizorului de analiză de date Kpler.

Reliance Industries Ltd. și Nayara Energy Ltd. au preluat singure 45% din transporturile Rusiei din varietatea mediu-acră, conform India Times.

Ţiţeiul Ural (aşa-numitul petrol brut acru) este mai dificil şi scump de prelucrat, pentru că conţine sulf, ca şi cel caspic, şi din el se face în primul rând motorină.

Citeşte şi: Prețul la benzină și motorină ar putea-o lua razna în România. Un zăcământ de petrol e în pericol

Dominația crescândă a Indiei, pe post de cumpărător de ţiţei Ural — a preluat 74% din exporturile acestui tip, în anul 2024 — evidențiază dependența țării de energia rusească, dar și importanța sa ca generator de venituri pentru Kremlin.

Rafinăriile independente chineze, cunoscute sub numele de „ceainice”, au fost în mod tradițional cumpărători entuziaști de petrol rusesc, dar acestea sunt presate de un regim fiscal mai strict și de o cerere locală slabă, în acest an.

Proporția de țiței Ural achiziționată de cele două rafinării private indiene a crescut constant, în ultimii ani, și a înregistrat un salt brusc, până în prezent, în 2025.

Citeşte şi: Fiica cea mică a lui Putin face bani din afaceri în Africa și din producția de drone

Reliance, deținută de magnatul indian Mukesh Ambani, a încheiat un acord pe 10 ani cu Rusia, pentru a cumpăra până la 500.000 de barili de petrol pe zi, începând din ianuarie.

Ţiţeiul Ural reprezintă acum 36% din totalul achizițiilor de țiței ale Reliance, în creștere de la 10%, în 2022, potrivit Kpler.

Această calitate reprezintă un procent uriaș, de 72% din achizițiile de petrol ale Nayara, comparativ cu 27%, acum trei ani.

Citeşte şi: Comercianţi obscuri cu petrolul Rusiei. Sfidează sancţiunile, cu transporturi pentru China şi India

Principalele rafinării de stat din India - Indian Oil Corp., Bharat Petroleum Corp. și Hindustan Petroleum Corp Ltd., pe de altă parte, nu au încheiat nici un acord pe termen lung cu Rusia și sunt mai constrânse, în ceea ce privește valutele pe care le pot folosi pentru a cumpăra țiței.

Apetitul companiilor Reliance și Nayara pentru petrolul rusesc a redus aprovizionarea cu petrol Ural și diminuările de pe piața-spot, la ţiţeiul Brent, pentru rafinăriile de stat din India, la mai puțin de 2 dolari pe baril.

Aceasta față de 4 dolari pe baril, în al doilea trimestru al anului trecut, potrivit unor persoane implicate în tranzacție, care au cerut să nu fie numite, deoarece informațiile nu sunt publice.

Fumul se ridică din rafinăria operată de Reliance Industries din India, situată în Jamnagar, la aproximativ 400 km vest de Ahmedabad - Foto: Profimedia Images

Hindustan Petroleum urmărește o strategie de cumpărare mai diversificată, pentru acest an, aducând petrol din locuri precum Gabon și Republica Congo, a declarat Yan Rong Fong, analist al pieței petroliere la Kpler.

„Având în vedere că OPEC+ își semnalează intenția de a recâștiga cota de piață, anticipăm o creștere a disponibității țițeiului din Orientul Mijlociu, în restul anului”, a spus ea.

„Acest lucru ar putea duce la fluxuri mai mari din Orientul Mijlociu, către India, în special din Arabia Saudită.”

Reliance, Nayara, Indian Oil, Hindustan Petroleum și Bharat Petroleum nu au răspuns la e-mailurile prin care se solicitau comentarii.

Google News Urmărește-ne pe Google News
Comentarii 0
Trebuie să fii autentificat pentru a comenta!

Alege abonamentul care ți se potrivește

Print

  • Revista tipărită
  • Acces parțial online
  • Newsletter
  •  
Abonează-te

Digital + Print

  • Revista tipărită
  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
Abonează-te

Digital

  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
  •  
Abonează-te
Articole și analize exclusive pe care nu trebuie să le ratezi!
Abonează-te