Avionul supersonic X-59 al NASA și Lockheed Martin a spart bariera sunetului. Ce misiune are?
Avionul supersonic „silențios” dezvoltat de NASA și Lockheed Martin a efectuat primul său zbor în California. Denumit X-59 Quiet SuperSonic Technology Aircraft, sau Quesst, este un avion experimental conceput pentru a depăși bariera sunetului fără zgomotul unui „boom sonic”.
Potrivit Lockheed Martin, X-59 „a funcționat exact conform planului” în timpul primului său zbor între US Air Force Plant 42 din Palmdale și NASA Armstrong Flight Research Center din Edwards — o distanță de zbor de aproximativ 26 de mile. X-59 este proiectat să depășească bariera sunetului în mod silențios și să optimizeze zborurile supersonice pentru utilizare comercială în viitor.
NASA a acordat companiei Lockheed Martin aprobarea pentru a începe lucrările la X-59 în 2018, testele inițiale fiind planificate pentru 2021. Primul zbor de testare a avut loc abia în octombrie 2025, dar a fost considerat un succes pe toate planurile.
Obiectivul este de a face posibil zborul supersonic comercial
În 1973, zborurile supersonice au fost interzise din cauza zgomotului puternic creat de depășirea barierei sonice — oficialii erau îngrijorați că acest lucru ar provoca daune materiale și poluare fonică. În 2025, însă, președintele Trump a eliminat interdicția printr-un decret prezidențial. Și, potrivit NASA, X-59 ar trebui să producă doar un „zgomot sonic” atunci când trece pe deasupra capului.
Avionul supersonic X-59 realizat de NASA și Lockheed Martin a spart bariera sunetului. Este complet mut
Ca parte a misiunii Quesst, NASA va zbura cu X-59 deasupra comunităților din SUA și va colecta date despre reacția oamenilor de la sol. NASA a testat deja zgomotele sonice „silențioase” deasupra Texasului cu un avion F/A-18. De asemenea, NASA și Lockheed Martin au lucrat pentru a îmbunătăți percepția publicului cu privire la zborurile supersonice, menționând că „zgomotul aeroportuar, emisiile și impactul asupra climei sunt factori care trebuie încă abordați”.
Citește și: Reportaj în SUA la fabrica Lockheed Martin, locul unde se nasc avioanele F-35 și F-16
Avionul are o lungime de 30 metri, o anvergură a aripilor de 10 metri și este propulsat de un motor General Electric F414.
Acesta poate atinge o viteză maximă de Mach 1,5 sau aproximativ 990 mph, cu viteze de croazieră de aproximativ Mach 1,42 sau 940 mph.
Citește și: Premieră la Lockheed Martin. Un F-35, cumpărat și de România a schimbat date secrete cu un sistem UE
Are un cockpit încastrat, cu un bot lung și ascuțit și fără fereastră orientată spre față. Pentru a vedea, piloții folosesc un monitor cu rezoluție 4K împreună cu o fereastră tradițională de tip cupolă. Dacă sunteți curioși, NASA a dezvoltat în 2019 și o tehnică fotografică „aer-aer” pentru a arăta cum arată un boom sonic, arată bgr.com