886.000.000.000 $ din partea SUA pentru apărarea Mării Negre contra Rusiei. Cum profită România?

DE Adina Mutăr | Actualizat: 12.03.2024 - 20:09
886.000.000.000 $ din partea SUA pentru apărarea Mării Negre contra Rusiei - Foto: US Navy (imagine cu caracter ilustrativ)
886.000.000.000 $ din partea SUA pentru apărarea Mării Negre contra Rusiei - Foto: Profimedia Images (imagine cu caracter ilustrativ)

886.000.000.000 $ din partea SUA pentru apărarea Mării Negre contra Rusiei. Cum profită România? Angajamentul Washingtonului cu Marea Neagră a scăzut și a dispărut treptat în epoca post-Război Rece. Lipsa concentrării SUA pe această regiune a încurajat agresiunea Rusiei.

SHARE

886.000.000.000 $ din partea SUA pentru apărarea Mării Negre contra Rusiei, aprobați în secțiunea 1247 din Actul de autorizare a apărării naționale pentru anul fiscal 2024 (NDAA), pe care președintele american Joe Biden l-a semnat la 22 decembrie anul trecut.

Secțiunea 1247 instruiește Consiliul Național de Securitate să elaboreze o strategie de securitate și dezvoltare a Mării Negre în cadrul agențiilor guvernamentale.

886.000.000.000 $ din partea SUA pentru apărarea Mării Negre contra Rusiei

Secțiunea 1247 subliniază cinci moduri în care Statele Unite vor urmări să sprijine regiunea, prin coordonarea cu NATO și UE, legăturilor economice, consolidarea  securității energetice, sprijinirea eforturilor de consolidare a rezilienței democratice și să sporească asistența de securitate cu partenerii regionali, „în conformitate cu valorile și interesele Statelor Unite”, potrivit atlanticcouncil.org.

Aceste obiective vor necesita o abordare a întregului guvern, pe lângă participarea sectorului privat, de exemplu prin investiții private în proiecte cu partenerii regionali de la Marea Neagră – pe care NDAA îi listează ca România, Bulgaria, Georgia, Moldova, Turcia și Ucraina. 

România, prin locația strategică și legăturile transatlantice puternice, devine centru militar și economic 

Cea mai presantă problemă din regiune este războiul din Ucraina. Deși Ucraina a primit deja un sprijin militar și economic considerabil din partea Occidentului, acest ajutor va continua sub forma pachetului de 50 de miliarde de euro recent aprobat de UE. Congresul SUA este încă în impas privind ajutorul suplimentar. În cele din urmă, rolul Ucrainei de bastion împotriva agresiunii ruse este prea important pentru ca Washington și Bruxelles să îl ignore.

Pe termen lung, este nevoie de o mai mare capacitate militară și interoperabilitate, precum și o infrastructură civil-militară mai rezistentă în regiunea Mării Negre.

În timp ce toate statele litorale ar beneficia de o prezență mai mare a SUA, două națiuni vor fi deosebit de importante pentru atingerea obiectivelor de coordonare ale Statelor Unite.

Turcia nu găzduiește doar a doua cea mai mare armată din NATO, dar este și  gardianul strâmtorilor care leagă Marea Neagră de Marea Mediterană (și nu numai), așa că orice strategie a SUA trebuie să includă Ankara.

Prin urmare, va fi necesară apropierea dintre Ankara, Washington și Bruxelles. Dimensiunea României, locația strategică și legăturile transatlantice puternice au făcut-o să devină un centru militar și economic pentru regiune, în special pe măsură ce mai multe mijloace NATO sunt desfășurate acolo.

Legături economice stabile, fără corupție

Secțiunea 1247 solicită consolidarea legăturilor de afaceri ale SUA cu partenerii regionali de la Marea Neagră, parțial, pentru a reduce impactul „coerciției economice” rusești și chineze.

Aici diferitele camere de comerț – precum și Agenția SUA pentru Dezvoltare Internațională (USAID) și alte organe de dezvoltare guvernamentale americane – pot contribui prin coordonarea cu părțile interesate, instituțiile de creditare și antreprenorii.

Mai trebuie ca Washingtonul să ofere un impuls statelor regionale să implementeze și să aplice măsuri suplimentare serioase anticorupție.

Consolidarea securității energetice

Este necesar să se întărească securitatea energetică a regiunii Mării Negre, prin sporirea diversificării surselor și prin reducerea sau eliminarea dependenței de Rusia.

Eforturile Moldovei de a se desprinde de energia rusească au avut un oarecare succes, cu sprijinul notabil al României. Ankara a lucrat pentru a-și diversifica sursele de energie – deși Turcia continuă cu un acord pe care l-a semnat cu Rusia care permite companiei rusești Rosatom să construiască, să dețină și să opereze o centrală nucleară în Akkuyu, atrăgând critici din partea experților din Occident. Mai mult, Turcia a devenit al doilea cel mai mare importator de combustibili fosil rusesc.

În cele din urmă, lipsa infrastructurii de conducte a NATO în Europa de Est este o vulnerabilitate potențială, ceea ce înseamnă că este posibil să nu fie capabilă să mute rapid combustibil către forțele desfășurate înainte în regiunea Mării Negre.

Abordarea acestei vulnerabilități va necesita un efort major care include creșterea producției de petrol și gaze de către statele Mării Negre, exploatarea surselor de energie regenerabilă și extinderea rețelei de distribuție prin extinderea infrastructurii de conducte, drumuri, feroviare și barje. 

Democrația, o condiție esențială

Campaniile necruțătoare de influență malignă ale Rusiei sunt greu de contracarat pentru statele mici fără resursele vaste pentru a face acest lucru.

Este necesar un răspuns cuprinzător, multinațional, pentru a înlătura propaganda și dezinformarea rusă în regiunea Mării Negre.

NDAA pledează pentru o creștere a mass-media independente și a inițiativelor media susținute de SUA în regiune, pe lângă inițiativele conduse de Departamentul de Stat și USAID, pentru a „combate influența malignă străină în regiune”. 

Aceasta oferă, de asemenea, oportunitatea de a valorifica rețeaua de știri Voice of America și organizația media susținută de SUA Radio Free Europe/Radio Liberty. Statele Unite ar putea căuta să încorporeze alte resurse, cum ar fi brațul de comunicații strategice a NATO.

Asistența de securitate cu partenerii regionali

Statele Unite au încurajat colaborarea cu privire la securitatea Mării Negre între statele din regiune. O astfel de colaborare este în creștere, cel mai recent observată în ianuarie, când Turcia, Bulgaria și România au convenit să desfășoare operațiuni de deminare în Marea Neagră.

Georgia se poziționează ca un jucător cheie în coridorul de mijloc – promovându-se ca partener de încredere în sistemul comercial al Europei de Est – prin îmbunătățirea facilităților portuare și a infrastructurii auxiliare.

Citește și: Viktor Orban spune că Trump nu va ajuta Ucraina ''nici măcar un cent'' dacă ajunge preşedinte

Georgia este, de asemenea, sursa propusă pentru un potențial cablu submarin de alimentare și internet către România.

Cooperarea dintre Ucraina și țările de-a lungul coridorului său de transport maritim al Mării Negre (România, Bulgaria și Turcia) a permis transportul maritim, inclusiv milioane de tone de bunuri agricole, cum ar fi cereale, să continue de-a lungul coastei de vest a Mării Negre în apele teritoriale ale fiecărui stat. Scopul Statelor Unite de a spori asistența de securitate cu acești parteneri regionali.

Citește și: Tensiuni în estul României: Avioane cargo românești, Eurofighter, Black Hawk, gata de luptă cu rușii

Secțiunea 1247 din NDAA pare să fie începutul unui efort de a aduce stabilitate în regiunea Mării Negre.

Cu toate acestea, Rusia va continua să reprezinte o amenințare pentru regiune. Astfel, Statele Unite trebuie să-și consolideze planurile de angajament pentru a descuraja Kremlinul.

Urmărește-ne pe Google News

Comentarii 0

Trebuie să fii autentificat pentru a comenta!

Alege abonamentul care ți se potrivește

Print

  • Revista tipărită
  • Acces parțial online
  • Newsletter
  •  
Abonează-te

Digital + Print

  • Revista tipărită
  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
Abonează-te

Digital

  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
  •  
Abonează-te
© 2024 NEWS INTERNATIONAL S.A.
Articole și analize exclusive pe care nu trebuie să le ratezi!
Abonează-te