Eșuarea navei „Rostock“ și construcția Canalului Bîstroe sunt două evenimente legate cauzal. Ele domină o relație bilaterală tensionată între cele două țări.
Primele măsurători în partea ucraineană a Brațului Chilia arată că adâncimea canalului navigabil a crescut de la 6,5- 7 m la 8,99 m, fapt care a îngrijorat autoritățile române. Totuși, adâncimea medie a Canalului Bîstroe este de 12-14 m, fapt constatat chiar de Apele Române.
Ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu, anunţă că ucrainenii au dat un „acord parţial” pentru începerea măsurătorilor pe partea ucraineană a Braţului Chilia, începând de vineri, însă doar de la km. 22, nu de la km,11, cum solicitase partea română.
Apele Române au măsurat deja debitele pe brațele Chilia și Bîstroe, și nu au găsit „modificări semnificative”, reiese dintr-o serie de documente intrate în posesia Newsweek România.
Reprezentantul Administrației Fluviale a Dunării de Jos (AFDJ), Romeo Soare, a recunoscut, în discuțiile tehnice cu ucrainenii pe tema Băstroe, că Ministerul Transporturilor din România a cerut instituției omoloage de la Kiev ca măsurătorile să înceapă abia pe 15 martie.