marți 04 noiembrie
EUR 5.0861 USD 4.4167
Abonează-te
Newsweek România

Profesorii, obligați să aloce 25% din timpul de predare ca să se perfecționeze

Data publicării: 19.09.2025 • 08:30
Profesoara la catedră - Foto: Freepik
Profesoara la catedră - Foto: Freepik
Profesor la catedră - Foto: Freepik
Profesor la catedră - Foto: Freepik

Surpriză pregătită de Ministerul Educației. Profesorii, obligați să aloce 25% din timpul de predare ca să se perfecționeze. Din acest an școlar, profesorii trebuie să aibă norma de predare de 20 de ore în loc de 18 ore.

Profesorii vor fi obligați să aloce un timp important pentru propria lor perfecționare. Este vorba de 25% din timpul de predare.

Profesorii, obligați să aloce 25% din timpul de predare ca să se perfecționeze

Potrivit instrucțiunii din 8 septembrie, „utilizarea orelor aflate la dispoziția cadrului didactic, reprezentând 25% din bugetul total de ore al oricărei/oricărui discipline/domeniu de studiu/modul de pregătire, urmărește remedierea, consolidarea - fixarea, aprofundarea -, extinderea și performanța, precum și transferul competențelor în viața de zi cu zi, în funcție de nevoile și interesele reale ale elevilor, precum și de specificul clasei/grupului”.

Decizia e AICI

Trebuie văzut, însă, cine va verifica dacă timpul este corect alocat. 

În planificarea calendaristică, cadrul didactic marchează explicit orele planificate cu utilizarea cotei de 25% la nivel de unități de învățare/secvențe, împreună cu finalitățile avute în vedere în relație cu competențele formate/dezvoltate, se arată în dociment.

Ce trebuie să respecte profesorii?

Profesor la catedră - Foto: Freepik

Profesor la catedră - Foto: Freepik

Profesorilor li se spune clar ce au de făcut

Planificarea calendaristică reprezintă un document deschis care permite actualizări periodice; componenta de planificare, aferentă utilizării cotei de 25% din orele la dispoziția cadrului didactic, se recomandă a fi revizuită periodic, la fiecare debut de interval de săptămâni de cursuri/la finalul fiecărei unități de învățare sau ori de câte ori diagnosticul/progresul elevilor o impune, astfel încât să răspundă cât mai fidel destinației acestor ore, specificului clasei și să fie în acord cu ritmul parcurgerii propriu-zise a programei școlare.

Profesorii pot face aceste perfecționări și ca fracție a orele de predare.

Distribuirea timpului alocat poate fi decisă de către cadrul didactic și fără partajarea sa în ore care se adresează programei școlare (75%), respectiv ore la dispoziția sa (25%); în acest caz, cadrul didactic poate rezerva, pentru fiecare oră sau pentru o parte a orelor, timp didactic la dispoziția sa, care - însumat - se încadrează în procentele prevăzute de lege.

De exemplu, din fiecare oră de curs alocată disciplinei, 75% se adresează activităților care asigură parcurgerea programei școlare, timpul final al orei de curs fiind rezervat activităților la decizia cadrului didactic, ținând cont de nivelul de atingere a obiectivelor educaționale propuse la nivelul fiecărei ore de curs);

CONCLUZIE Nu este foarte clar cum se verifică timpul alocat perfecționării profesorului.

 

Mai multe articole din secțiunea Educație
Comentarii 0
Trebuie să fii autentificat pentru a comenta!

Newsweek România Abonamente

Print

Print

  • Revista tipărită
  • Acces parțial online
  • Fără reclame
Abonează-te
Print + Digital

Print + Digital

  • Revista tipărită
  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Fără reclame
Abonează-te
Digital

Digital

  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Fără reclame
Abonează-te
Newsweek România
Articole și analize exclusive pe care nu trebuie să le ratezi!
Abonează-te
Newsweek România
Newsweek România Ultima oră
Newsweek România
Ultima oră