Conform cercetării, părinții care folosesc mai mult telefoanele sau tabletele au copii care petrec mai mult timp în fața ecranelor, iar acei copii au aptitudini mai scăzute în ceea ce privește gramatica și vocabularul.
Probleme mari pentru părinții care stau pe telefonul mobil. De ce copiii le „scapă de sub control”?
Studiul a fost realizat pe părinții a 421 de copii estonieni cu vârste cuprinse între 2 ani și jumătate și 4 ani, conform unui articol al CNN.
Constatările, publicate joi în revista academică Frontiers in Psychology, nu sunt surprinzătoare fiindcă, după cum se menționează în studiu, interacțiunile verbale cu părinții sunt una dintre modalitățile esențiale prin care copiii învață limba.
Citește și: Cum se schimbă comportamentul copilului dacă îl lași peste 30 minute/zi la tabletă sau telefon
„Știm că atunci când sunt utilizate ecranele - fie de către un părinte, fie de către un copil - se vorbește, se explică și se citește mai puțin în acea casă - și acesta poate fi un motiv pentru abilitățile mai puțin dezvoltate în ceea ce privește gramatica și vocabularul la copii”, a declarat Dr. Jenny Radesky, co-director medical al Centrului de Excelență al Academiei Americane de Pediatrie.
Ajută sau nu tehnologia la învățare?
Mai mult, studiul a constatat că, nici când cei mici foloseau telefoanele împreună cu părinții lor, acest lucru nu le îmbunătățea abilitățile lingvistice. Această constatare susține alte cercetări care sugerează că cei mici nu învață bine folosind tehnologia modernă.
Citește și: Crizele de furie la copiii sub 3 ani. Au sau nu legătură cu timpul petrecut pe telefonul părinților?
De exemplu, copiii mici cu vârste cuprinse între 24 și 30 de luni au învățat verbe noi atunci când au fost învățați printr-o interacțiune față în față cu o altă persoană sau chiar printr-un apel video, dar nu prin vizionarea unui videoclip, potrivit unui studiu din septembrie 2013.
„Studiul nostru mută (accentul) de la simplul timp petrecut de copii în fața ecranului la rolul obiceiurilor familiale de utilizare a tehnologiei, arătând că utilizarea telefonului de către mame și tați influențează competențele lingvistice ale copiilor”, a declarat Dr. Tiia Tulviste, profesor de psihologie a dezvoltării la Universitatea din Tartu din Estonia și autorul principal al celui mai recent studiu.
Tulviste și coautorul Dr. Jaan Tulviste, cercetător la Universitatea din Tartu, au colectat datele pentru noul studiu în 2019, înainte de apogeul pandemiei Covid-19.
În timpul pandemiei, mulți copii din întreaga lume au petrecut și mai mult timp în fața ecranelor, atât pentru că învățau online, cât și pentru că mulți părinți le-au dat copiilor telefoane sau tablete pentru a le distrage atenția, astfel încât să-și poată face treaba prin casă.
Telefoanele, o problemă în familie
Cercetările anterioare sugerează că, atunci când membrii unei familii sunt stresați sau frustrați, aceștia folosesc ecranele ca un mecanism de a se evita reciproc.
Citește și: Au elevii voie cu telefon mobil în școală? Anunțul surprinzător al ministrului Deca pentru părinți
Cercetătorii au mai spus că unii părinți le oferă copiilor telefoane și tablete pentru că acest lucru este o modalitate ușoară de a-i calma pe cei mici sau de a-i ține ocupați, în special atunci când aceștia manifestă comportamente dificile.
În cazul copiilor mici, Academia Americană de Pediatrie îi sfătuiește pe părinți să încerce să rămână ei înșiși calmi, să vadă ce simt copiii și apoi să îi ajute să se calmeze.