Ministrul Educației a făcut precizări și despre competențele digitale, care acum sunt mai mult „formale”, dar care vor fi transformate într-o probă care să fie luată în seamă de „elevi, profesori, angajatori, universități”.
Potrivit ministrului, Bacalaureatul din 2027 va fi unul care va „verifica competențe la toate disciplinele”.
Cosmin Prelipceanu: Foarte interesant, există mai multe școli care intră într-un proiect pilot. Va fi copiat sistemul folosit la liceul Lazăr din București, clasa a XII-a, în ultimele module ale anului, copiii se vor ocupa numai de disciplinele de la Bacalaureat. Câte școli vor fi? Unde va fi folosit acest model?
Sorin Cîmpeanu: Vor fi încă 28 de școli în toată țara, pe lângă cele 6 școli care au constituit obiectul acestui proiect-pilot. Anul trecut 6, 28 anul ăsta. În curând o să lansăm și apelul pentru alte 68 de școli-pilot. Obiectivul principal este acela al descentralizării deciziei, al oferirii unor condiții care să se constituie într-un management al actului educațional adaptat fiecărei școli. Este un lucru de care avem nevoie. Sunt șanse în plus pentru aceste școli, sunt șanse în plus pentru acești elevi. Afirmația despre colegiul Lazăr nu este întru totul conformă. Pentru că, atâta vreme cât avem un plan-cadru din care fac parte o serie de discipline, nu este normal să afirmăm că se pregătesc în clasa a XII-a doar pentru Bacalaureat. Dar se pregătesc modular, se pune accentul într-o manieră diferită, este un alt mod de organizare.
Cosmin Prelipceanu: Adică, disciplinele pe care le au... își obțin evaluările, notele, până în modulul al patrulea, nu?
Sorin Cîmpeanu: Și la Lazăr s-au făcut toate disciplinele...
Cosmin Prelipceanu: Dar în ultima parte a anului, adică în ultimele două module, vor face numai disciplinele pentru Bacalaureat...
Sorin Cîmpeanu: Da. Iar noi vream ca la Bacalureat să fie și limba română și literatură, noțiuni de gramatică, și matematică, să fie și istorie și geografie, să fie și științe – chimie, fizică, biologie, să fie și discipline socio-umane, economie, sociologie , filozofie. Toate aceste discipline sunt necesare pentru profilul absolventului. Sunt necesare pentru a oferi competențe tinerilor noștri, pentru a avea într-adevăr o societate și o țară precum cea despre care am vorbit la subiectul anterior (școli moderne, fără toalete în curte – n.red). Dar pentru asta trebuie să le aibă pe toate. În momentul de față sunt elevi care nu mai fac matematică. Să nu mai faci matematică, să nu ai competențe de bază în matematică îți creează un mare dezavantaj atunci când vei fi finalizat școala. Deci este un Bacalaureat care verifică competențe la toate disciplinele.
Cosmin Prelipceanu: Îi speriați pe părinți. Vorbiți despre ce vă doriți prin Legea educației.
Sorin Cîmpeanu: Nu! Despre ce vom face prin Legea educației. Vorbesc de 2027. Bacalaureatul din 2027.
Cosmin Prelipceanu: Va fi un Bacalaureat unde chiar și cei de la „Filo” vor avea o evaluare pentru matematică...
Citește și: Maria Zaharova, purtătoare de cuvânt a MAE rus: Bucureștiul să recunoască că trimite arme în Ucraina
Sorin Cîmpeanu: Da! Vor avea o evaluare pentru matematică. Competențe de bază.
Cosmin Prelipceanu: Asta înseamnă că disciplina nu va mai dispărea în ultimii doi ani de liceu, pentru că acum dispare.
Sorin Cîmpeanu: Nu!
Cosmin Prelipceanu: La fel se va întâmpla și cu științele, sau doar matematica?
Sorin Cîmpeanu: Atâta vreme cât sunt discipline din trunchiul comun, pe care le fac toți elevii, cu un număr mai mic sau mai mare de ore, vor fi verificate competențele de bază. Competențele de bază vor presupune un grad de dificultate al subiectelor, care să fie adecvat profilului cu cele mai puține ore. Dar trebuie verificate competențele matematice pentru toți tinerii.
Cosmin Prelipceanu: Matematică, științe, înseamnă și informatică? Pentru că a apărut această dezbatere.
Sorin Cîmpeanu: Trunchiul comun, în momentul actual este format din discipline precum limba română, matematică, științe - chimie, fizică biologie, istorie, geografie și discipline socio-umane. Informatica face parte din procesul de digitalizare a educației și sunt convins că va fi introdusă în planurile-cadru, în trunchiul comun, pentru că avem verificarea competențelor digitale.
Cosmin Prelipceanu: Știți dezbaterea la care mă refer? Pe scurt, le spun telespectatorilor – profesorii de informatică spun că și cei de la filologie ar trebui să facă informatică. Argumentul lor este unul care stă în picioare. Există ramuri ale programării care folosesc competențe lingvistice.
Sorin Cîmpeanu: Da!
Cosmin Prelipceanu: Pentru că mai nou, mașinile ne ascultă, mașinile ne vorbesc... Folosesc același limbaj ca noi. Pentru asta este nevoie ca aceste discipline să fie îngemănate.
Sorin Cîmpeanu: Da!
Cosmin Prelipceanu: Există însă profesorii de la filologie care spun că e aberant, „nu au ce să facă copiii” de la filo cu informatică. Ce opțiuni aveți dumneavoastră? Cum lămuriți lucrurile?
Sorin Cîmpeanu: Competențele digitale, competențe de bază în domeniul digital, trebuie să fie competențe pe care trebuie să le aibă orice absolvent de liceu.
Cosmin Prelipceanu: Și considerați că în competențele de bază trebuie să fie și programarea? Pentru că acum există competențele digitale, adică să știi să mânuiești calculatorul, nimic altceva. Ele sunt și acum.
Citește și: Ce spun directorii colegiilor despre eliminarea mediei claselor V-VIII la admiterea la liceu
Sorin Cîmpeanu: Competențele digitale vor fi verificate, competențe de bază. Proba de competență de acum este o probă – o spun cu tristețe, o recunosc – pur formală. Nu este luată în seamă de nimeni. Nici de elevi, nici de profesori, nici de angajatori, nici de universități. Noi vrem să transformăm o probă formală într-o probă care să fie luată în seamă de angajatori, de universități, de noi toți.
Cosmin Prelipceanu: Schimbarea va consta în ce?
Sorin Cîmpeanu: Va fi cu totul altfel. Vor fi aceste probe, probă scrisă de limba și literatura română, va fi probă scrisă de matematică, științe, istorie, geografie și discipline socio-umane, probă scrisă. Vor fi testări standardizate. A nu se confunda standardizarea cu testul grilă. Am văzut această confuzie. Evaluare standardizată nu înseamnă test grilă. Poate să însemne și întrebare deschisă, și întrebare structurată, și poate să însemne chiar și eseu. Evaluările standardizate sunt evaluările PISA, evaluările standardizate sunt evaluările TIMSS, sunt evaluările Cambridge. Deci, cei care refuză evaluarea standardizată și spun că vom fi înlocuiți noi, profesorii, de către calculator, comit o greșeală. Iar noi suntem datori să o explicăm. Nu! Profesorul nu va fi înlocuit, dar vor fi verificate și evaluate cu adevărat competențele elevilor, acele competențe care le sunt necesare.