Daniel David, de Ziua Mondială a Educaţiei: Să avem curajul să gândim un model educaţional nou

Ministrul Educației a transmis un mesaj cu prilejul Zilei Mondiale a Educaţiei: „Vă invit să privim înainte împreună şi cu încredere, să avem curajul să gândim împreună un model educaţional nou în care fiecare copil şi profesor să-şi poată atinge potenţialul”.
Ministrul Educaţiei, Daniel David, a afirmat, cu prilejul Zilei Internaţionale a Profesorului (Ziua Mondială a Educaţiei) că preocuparea sa este ca oamenilor educaţiei să le fie bine într-un nou sistem educaţional, nu în sistemul actual care generează niveluri de analfabetism funcţional, care ne paralizează ţara şi care trebuie reformat paradigmatic „pentru a nu deveni o civilizaţie eşuată sub obscurantism şi o colonie tehnologică/ştiinţifică”.
Citește și: Ministrul Educației: Toleranţă zero față de violență, în școli. Ce propune Daniel David
Daniel David, de Ziua Mondială a Educaţiei: Să avem curajul să gândim un model educaţional nou
Daniel David a explicat că trebuie să ne schimbăm pentru a face educaţia relevantă pentru această lume, iar dacă nu vom înţelege acest lucru, atunci nu vom mai avea o ţară. ”Ştiu că, în multe locuri, presiunea bugetară, schimbările din sistem şi nevoia de adaptare continuă par să umbrească sensul profund al muncii noastre. Dar tot în astfel de momente se vede adevărata forţă a educaţiei: puterea de a transforma criza în progres şi incertitudinea în sens”, subliniază ministrul, conform News.ro.
Citește și: Moțiunea simplă împotriva lui Daniel David respinsă de Senat. „Da, educația este în pericol”
„Sărbătorim astăzi, 5 octombrie 2025, Ziua Internaţională a Profesorului (Ziua Mondială a Educaţiei), aşa cum a fost asumată aceasta la nivel internaţional, pornind de la angajamentul UNESCO, pentru a reliefa rolul esenţial al cadrelor didactice în societate. În România trăim acum un an dificil pentru educaţie şi pentru societatea românească în ansamblu, anul 2025 fiind probabil cel mai periculos an pentru ţară după Revoluţia din 1989. Au mai fost ani dificili pentru ţară - atât economic, cât şi politic -, dar în 2025, crizele interne politice şi economice sunt puternic combinate, pe fondul unui război la graniţă, al unor atacuri hibride asupra ţării şi al unor crize internaţionale legate de reaşezarea arhitecturii ordinii mondiale”, a afirmat Daniel David.
El a precizat că schimbările din sistem, presiunea bugetară par să umbrească sensul profund al muncii oamenilor din educaţie.
„Ştiu că, în multe locuri, presiunea bugetară, schimbările din sistem şi nevoia de adaptare continuă par să umbrească sensul profund al muncii noastre. Dar tot în astfel de momente se vede adevărata forţă a educaţiei: puterea de a transforma criza în progres şi incertitudinea în sens”, a transmis ministrul Educaţiei.
El a reamintit că aşa cum a precizat în raportul după zece luni de mandat ca ministru al educaţiei şi cercetării a acceptat implementarea măsurilor fiscal-bugetare, care sunt nedorite, dar necesare pentru salvarea salariilor şi burselor, doar în limitele principiului raţionalităţii, adică acestea să se înscrie în bune practici europene.
„Toate acestea cu angajamentul că: pe termen scurt, nu avem de redus salarii/de concediat oameni, pe termen mediu, vom gândi un salariu decent în domeniu, pornind de la salariul mediu brut pe economie în cazul profesorului debutant/asistentului universitar şi într-o nouă structură cu mecanisme sănătoase (prin Raportul QX), aducem resurse în sistem, astfel încât până în 2030 să atingem 15% din bugetul general consolidat (pe cheltuieli) pentru educaţie şi 1% din PIB pentru cercetare”, a subliniat Daniel David.
El a explicat că întregul demers de până acum a dus la o eficientizare financiară, dar şi la provocarea vechilor paradigme, generându-se astfel o platformă pentru viitoare reforme raţionale (unele deja în curs de implementare) prin care pot fi adoptate cele mai bune practici UE/OECD.
Daniel David susţine că nu trebuie să revenim la vechile paradigme.
„În procesul de reaşezare după perioada de schimbare generată de criza fiscal-bugetară, este fundamental să nu revenim la vechile paradigme! Preocuparea mea este ca oamenilor educaţiei să le fie bine într-un nou sistem educaţional, nu în sistemul actual care generează niveluri de analfabetism funcţional care ne paralizează ţara şi care trebuie reformat paradigmatic pentru a nu deveni o civilizaţie eşuată sub obscurantism şi o colonie tehnologică/ştiinţifică!
Lumea se schimbă, deci şi noi trebuie să ne schimbăm pentru a face educaţia relevantă pentru această lume. Dacă nu înţelegem asta, nu vom mai avea o ţară! Dar ştiu că noi, oamenii educaţiei, înţelegem asta! Aşadar, în spiritul acestei zile, vă invit să privim înainte împreună şi cu încredere, nu doar să rezolvăm probleme vechi sau recente, ci să avem curajul să gândim împreună un model educaţional nou în care fiecare copil şi profesor să-şi poată atinge potenţialul”, a mai transmis Daniel David.
El consideră că este nevoie de un pact pentru următorii zece ani în domeniul educaţiei şi cercetării, cu trei puncte simple.
„În fiecare an, începând cu 2026, bugetul destinat educaţiei şi cercetării va fi mai mare decât cel din anul precedent (în termeni nominali şi prin raportare la PIB).
Cele două domenii dedicate cunoaşterii - educaţia şi cercetarea (ştiinţa) - rămân în aceeaşi autoritate naţională, pentru a contribui coordonat la dezvoltarea ţării ca o societate bazată pe cunoaştere.
Măsurile majore în aceste domenii trebuie să corespundă unor practici UE/OECD, ţintind mereu spre cele mai bune practici UE/OECD. Devierile de la aceste practici vor fi prezentate şi argumentate public”, a mai declarat Daniel David.