Pe lângă faptul că preţurile la curent şi gaze ne „dau frisoane”, acum pe piaţa energiei a apărut o nouă practică: facturi emise pe luna viitoare, cu zero consum, dar mii de lei de plată.
Situaţia a fost expusă public de un arădean, care a postat pe o pagină de socializare un facsimil al unei facturi pe care a primit-o de la E.ON în data de 21 septembrie. Acolo, la secţiunea „Produse facturate” apare „Factură în avans”, iar la perioada de facturare apare 1-31 decembrie 2022. Asta pe o factură emisă în luna noiembrie 2022. Mai departe, la cantitatea de kWh consumaţi, apare 0 (zero). În sfârşit, la final, la suma care trebuie achitată, apare… 2.069,41 de lei. Aceeași persoană a primit o factură în avans și pe firmă, în valoare de 21.000 de lei.
„Părinţii mei stau într-o casă ce aparţine de o persoană juridică. La una dintre locaţii s-a primit o factură de 21.000 de lei de plată în avans, iar la casa în care locuiesc părinţii mei 2.069 de lei. Cum se poate factura ceva în avans, fără număr de kWh?Există şi somaţie să plătească într-o săptămână sau se taie gazul. Factura a fost primită în 21 noiembrie cu termen de plată 2 decembrie”, a relatat arădeanul, citat de aradon.ro.
Situaţia prezentată se aplică unei persoane juridice, după cum a explicat şi arădeanul speriat de factura pe care părinţii lui trebuie să o plătească în avans.
În ultimele două luni, la nivel naţional, au apărut mai multe cazuri în care persoanele juridice au fost obligate să scoată bani din buzunar pentru un consum de gaz pe care nu l-au făcut, în baza unor facturi emise pentru luna care urmează.
E.ON: „Suntem nevoiţi să apelăm la varianta contractelor cu plata în avans”
Cei de la E.ON susţin că, în contractele semnate între companie şi persoanele juridice, există o prevedere care face referire la faptul că pot fi emise facturi în avans către companii, totul din cauza situaţiei de pe piaţa energiei.
„Volatilitatea pieţei de energie şi costurile foarte ridicate pe care le avem cu prefinanţarea schemei de sprijin pentru clienţii ce beneficiază de preţuri plafonate pun presiune pe fluxurile de numerar ale companiei. Evident că trebuie să avem volumele de energie necesare pentru una sau 12 luni.
În aceste condiţii, suntem nevoiţi să apelăm la varianta contractelor cu plata în avans, de altfel larg practicată pe piaţa de energie în această perioadă, pentru asigurarea cantităţilor de energie electrică şi gaze naturale necesare clienţilor noştri”, a transmis E.ON.