Noile norme fac parte din pachetul „Pregătiți pentru 55 în 2030”, planul Uniunii Europene, de a reduce emisiile de gaze cu efect de seră cu cel puțin 55%, până în 2030, comparativ cu nivelurile din anul 1990.
UE a decis pentru staţiile de încărcare
Normele urmăresc decarbonizarea Transporturilor, adică reducerea dependenței de combustibilii fosili în Transporturi.
Eurodeputații au negociat cu succes ca stațiile de încărcare electrică pentru autoturismele cu o putere minimă de 400 kW să fie instalate cel puțin la fiecare 60 de kilometri, de-a lungul rutelor centrale ale rețelei TEN-T, până în anul 2026.
Puterea rețelei ar trebui să crească la 600 kW, până în anul 2028. Pentru camioane și autobuze, vor trebui instalate până în anul 2028 stații de reîncărcare la fiecare 120 km, de-a lungul a jumătate dintre drumurile principale ale Uniunii Europene.
Citeşte şi: Cât costă să-ți pui stație de încărcare pentru mașina electrică acasă și de ce putere ai nevoie
Puterea rețelei va trebui să fie între 1400 kW și 2800 kW, în funcție de drum. Țările Uniunii trebuie să se asigure că, de-a lungul rutelor centrale ale rețelei TEN-T, se vor instala stații de realimentare cu hidrogen cel puțin la fiecare 200 km, până în anul 2031.
Utilizatorii vehiculelor care folosesc combustibili alternativi vor trebui să poată plăti cu ușurință, la punctele de reîncărcare (cu carduri de plată sau dispozitive contactless și fără a necesita un abonament), în timp ce prețul va trebui să fie afișat pe kWh, pe kg sau pe minut/sesiune.
Comisia va crea până în anul 2027 o bază de date europeană, care să cuprindă date privind combustibilii alternativi. Ea le va oferi consumatorilor informații referitoare la disponibilitate, timpul de așteptare sau prețul la diverse puncte de alimentare.
Citeşte şi: Primăria Sectorului 1 cere finanțare pentru 350 de stații de încărcare pentru mașini electrice
Eurodeputații au adoptat și noi norme pentru combustibili maritimi mai ecologici. Navele vor trebui să reducă treptat emisiile de gaze cu efect de seră (GES), prin reducerea cantității de GES din energia pe care o folosesc (sub nivelul din anul 2020), cu 2%, începând cu anul 2025, și până la 80%, începând cu anul 2050.
Această dispoziție s-ar aplica navelor cu un tonaj brut de peste 5000 t, responsabile în principiu pentru 90% din emisiile de CO2, conform Europarl Press.
Aceasta s-ar aplica și în cazul întregii energii folosite la bord, în porturile Uniunii sau în cadrul călătoriilor dintre acestea, dar și unei proporții de 50% din energia folosită în călătoriile unde portul de plecare sau de sosire este în afara Uniunii Europene sau în regiunile ultraperiferice ale Uniunii.