Turismul românesc este pus în pericol prin măsuri fiscale restrictive, ignorând potenţialul de dezvoltare economică, arată Asociaţia Naţională a Agenţiilor de Turism din România (ANAT).
Potrivit patronatului, eliminarea voucherelor de vacanţă pentru sectorul bugetar ar încuraja reapariţia turismului ”la negru” şi ar diminua numărul investiţiilor.
”În căutare de soluţii pentru a stabiliza bugetul, Guvernul vehiculează în ultima perioadă propuneri de mărire a fiscalităţii în România.
Asociaţia Naţională a Agenţiilor de Turism din România (ANAT) ia poziţie faţă de propunerile recente ale unor reprezentanţi ai Guvernului României de eliminare a voucherelor de vacanţă pentru angajaţii bugetari şi de creştere a taxelor pentru industria turismului.
În contextul discuţiilor privind dezvoltarea acordării de vouchere şi angajaţilor din sectorul privat, aceste măsuri ar prezenta un impact negativ major asupra turismului şi economiei naţionale, cu potenţial de a îndrepta ţara spre recesiune.
Astfel, România ar risca pierderea unei oportunităţi valoroase. Guvernul ar arunca în aer potenţialul turismului românesc prin anularea voucherelor de vacanţă pentru angajaţii bugetari, în timp ce alţi angajaţi din sectorul privat ar putea beneficia de aceste facilităţi.
Decizia limitativă ar ameninţa atât echitatea, cât şi dezvoltarea turismului din ţară”, arată ANAT.
Voucherele de vacanţă reprezintă o facilitate importantă pentru toţi angajaţii, indiferent că sunt bugetari sau din mediul privat, precum şi o gură de oxigen pentru industrie şi au avut până în prezent un impact pozitiv considerabil asupra turismului din România.
Acestea au determinat o dublare a numărului de unităţi clasificate precum şi creşterea evidentă a investiţiilor în sectorul de cazare.
Structurile de cazare, cele mai afectate
Eliminarea acestei facilităţi va afecta supravieţuirea şi dezvoltarea structurilor de cazare, aducând prejudicii semnificative industriei, consider ANAT.
”ANAT a aflat cu surprindere de intenţia Guvernului României de a anula voucherele de vacanţă acordate bugetarilor, în condiţiile în care tocmai se discută despre acordarea de vouchere şi angajaţilor firmelor private.
De asemenea, taxarea excesivă ar constitui un obstacol enorm pentru creşterea turismului. Intenţia de creştere a TVA la hoteluri şi restaurante la 19% va conduce la o majorare de minim 10% a costurilor serviciilor turistice din România, dar mai ales la probleme sociale şi la adâncirea deficitului bugetar.
Mai grav, după ce impozitul pe dividende a crescut de la începutul anului, de la 5 la 8%, se are în vedere creşterea la 10%.
De ce nu se gândeşte Guvernul României la reducerea cu seriozitate a cheltuielilor bugetare, şi vede ca primă soluţie creşterea taxelor?
Într-o perioadă deja dificilă pentru industrie, o astfel de măsură ar putea determina reducerea atractivităţii turistice a ţării noastre şi scăderea numărului de turişti”, declară Alin Burcea, prim vicepreşedinte ANAT.
Guvernanții iau în calcul eliminarea voucherelor de vacanță
Investiţiile din turism încurajate de politicile anterioare, de stabilitatea voucherelor de vacanţă pe minim 5 ani, sunt puse în pericol acum prin vehicularea unor variante care să supraimpoziteze sau chiar să oprească acordarea lor.
”Chiar dacă aceste măsuri nu se vor adopta în realitate, până la urmă, discutarea lor în spaţiul public aruncă în aer bruma de încredere, stabilitate şi predictibilitate în economie.
În condiţiile unei crize inflaţioniste care s-a propagat spre România, măsurile trebuie să uşureze povara fiscală asupra contribuabililor, ca să poată accelera economia.
Aceste măsuri de suprafiscalizare ar îngenunchea economia naţională şi ar spori numărul firmelor care intră în faliment şi al şomerilor, în condiţiile unei cereri evident tot mai scăzute, cauzată de lipsa puterii de cumpărare.
De asemenea, ne-ar scoate definitiv de pe harta turismului internaţional şi ar adânci handicapul deja existent faţă de destinaţiile concurente”, spun reprezentanţii ANAT.
ANAT îndeamnă guvernanţii să reconsidere aceste propuneri fiscale restrictive, să gândească în perspectivă, pe termen mediu şi lung, şi să privească turismul drept o investiţie strategică pentru economia României.
Este nevoie de măsuri coerente şi sprijin eficient pentru dezvoltarea industriei turistice, astfel încât aceasta să poată continua să contribuie semnificativ la bugetul de stat şi să reprezinte o sursă de mândrie, un plus financiar dar şi de imagine pentru întreaga ţară.