Statul român, prăbușit. Nici măcar o anchetă în fața ascensiunii magazinelor online chinezești

DE Stelian Negrea | Actualizat: 23.10.2024 - 12:49
Statul român, prăbușit. Nici măcar o anchetă în fața ascensiunii magazinelor online chinezești - Foto: Freeoik.com (rol ilustrativ)
Statul român, prăbușit. Nici măcar o anchetă în fața ascensiunii magazinelor online chinezești - Foto: Freeoik.com (rol ilustrativ)
Statul român, prăbușit. Nici o anchetă în fața ascensiunii magazinelor online chinezești - Foto: Profimedia Images (rol ilustrativ)
Statul român, prăbușit. Nici o anchetă în fața ascensiunii magazinelor online chinezești - Foto: Profimedia Images (rol ilustrativ)
Statul român, prăbușit. Nici o anchetă în fața ascensiunii magazinelor online chinezești - Foto: Profimedia Images (rol ilustrativ)
Statul român, prăbușit. Nici o anchetă în fața ascensiunii magazinelor online chinezești - Foto: Profimedia Images (rol ilustrativ)
Statul român, prăbușit. Nici o anchetă în fața ascensiunii magazinelor online chinezești - Foto: Profimedia Images (rol ilustrativ)
Statul român, prăbușit. Nici o anchetă în fața ascensiunii magazinelor online chinezești - Foto: Profimedia Images (rol ilustrativ)
Statul român, prăbușit. Nici o anchetă în fața ascensiunii magazinelor online chinezești - Foto: Profimedia Images (rol ilustrativ)
Statul român, prăbușit. Nici o anchetă în fața ascensiunii magazinelor online chinezești - Foto: Profimedia Images (rol ilustrativ)

Autoritățile noastre asistă pasiv la agresivitatea magazinelor online chinezești care folosesc practici neortodoxe de acapare a piețelor europene, prin prețuri mici și produse de slabă calitate. Ofensiva acestora în Europa este susținute de statul-partid de la Beijing.

SHARE

Nicio autoritate a statului român nu are în curs vreo investigație legată de ascensiunea magazinelor online chinezești de tipul Temu, Shein sau AliExpress, care se promovează agresiv și la noi în țară, prin prețuri mici și produse de proastă calitate. 

O analiză Newsweek România arată că magazinele online românești sau care provin din țările occidentale și operează pe piața românească sunt pe cont propriu în bătălia inegală și lipsită de etică cu magazinele chinezești de profil. 

Statul român, prăbușit. Nici măcar o anchetă în fața ascensiunii magazinelor online chinezești

De la Consiliul Concurenței până la Fisc, Vamă sau Procuratură, instituțiile noastre par legate de mâini și de picioare când e vorba de acuzațiile formulate deja de către statele occidentalale la adresa acestor conglomerate chinezești care încearcă să acapareze consumatorii europeni. 

Citește și: Protecția Consumatorului îii avertizează pe românii care cumpără de pe Shein și Temu. Există riscuri

Doar Protecția Consumatorilor mai salvează onoarea prin deschiderea unor controale care s-au poticnit la nivelul Comisiei Europene, aflată într-un vid de putere până la preluarea mandatelor de către noii comisari europeni.

Oficialii ANPC susțin că una din marile probleme ale produselor chinezești este calitatea slabă a acestora și chiar faptul că pun în pericol sănătatea consumatorilor. 

Efectele în lanț pentru economia noastră sunt devastatoare: îngroparea afacerilor locale de profil, aglomerarea firmelor de curierat, care livrează tot mai greu produsele, iar, în schimb, conglomeratele chinezești fac concurență neloială comercianților locali, operând prin paradisuri fiscale și neplătind taxe și impozite aici. 

Statul român, prăbușit. Nici măcar o anchetă în fața ascensiunii magazinelor online chinezești - Foto: Profimedia Images (rol ilustrativ)

Consiliul Concurenței nu îi investighează pe chinezi. Are ceva cu americanii de la Cisco

Analiza Newsweek România vizează principalele instituții publice cu atribuții de control pe zona magazinelor online chinezești care vând produse ieftine de o calitate îndoielnică. 

Nici o autoritate a statului român nu e preocupată de acest fenomen lăsând principalii jucători interni și din Vest total descoperiți în fața taifunului chinezesc.

Cea mai importantă autoritate în domeniu, Consiliul Concurenței, nu are nici o investigație în curs pe practicile anticoncurențiale ale magazinelor online chinezești. Motivul invocat de surse din această instituție pentru Newsweek România este că nimeni nu a depus vreo plângere. 

În schimb, aceeași instituție este cu ochii pe companiile americane, demarând cea mai mare investigație din acest moment împotriva practicilor comerciale ale Cisco. 

“Nu avem nici o plângere la Consiliul Concurentei (n.r. din partea vreunei companii împotriva practicilor magazinelor online chinezești) și așteptăm Comisia Europeană să modifice taxele vamale pentru produsele achiziționate de pe aceste platforme. În rest, ne uităm, monitorizăm, nu avem ceva concret. Așteptăm să vedem ce face Comisia Europeană“, au declarat pentru Newsweek România surse din Consiliul Concurenței.

În schimb, până și Consiliul Concurenței din Ungaria, unde și-a stabilit cartierul general din Europa cel mai mare magazine online chinezesc, Temu, a declanșat o investigație împotriva acestei companii. 

Temu a devenit, conform presei ungare, cea mai mare platformă de comerț online din Ungaria. Iar țara vecină a devenit anul trecut, conform datelor oficiale, cea de-a treia sursă de deficit comercial pentru România. La nivelul jucătorilor grupați în Asociația Română a Magazinelor Online nu există o statistică legată de procentul din acest deficit care este reprezentat de volumul de produse comandate de români de pe platformele chinezești online care ajung mai întâi în Ungaria și apoi în România. 

Nici parchetele și nici Fiscul sau alte instituții. Umbra ANPC

Newsweek România a adresat întrebări similare Fiscului, Vămii, Parchetului General și ANPC

La primele trei instituții am primit răspunsuri neoficiale că nu există nimic în lucru. Singura care mai salvează aparențele este ANPC. 

“Au început să îi controleze acum Comisia Europeană. Ne cer și nouă să le spunem câte plângeri am avut împotriva acestor tipuri de magazine online. 

Comisia s-a gândit să măreasca taxele poștale și să îi oblige să ia de o sumă minimă. Însă principala problemă a acestor magazine online chinezești o reprezintă calitatea produselor pe care le comercializează, care este extrem de slabă. Produse pe care le găsești raportate pe sistemul de alertă rapidă al UE – Rapex , le găsești pe Temu și Shein. Dar cum acestea nu sunt site-uri europene, ele nu se supun legislației europene dar pun în pericol sănătatea oamenilor. 

E o teamă generală în rândul instituțiilor române față de China. Ambasadele își fac bine treaba“, declară sub protecția anonimatului un director ANPC. 

Oficial, ANCP anunța în urmă cu șase luni o anchetă împotriva practicilor comerciale incorecte ale magazinelor online chinezești Temu și Shein, însă, până la acest moment, nici o concluzie nu a fost făcută publică. 

Analiști: “Din păcate, n-am fost și nu suntem capabili să ne protejăm economia”

Analiștii economici consultați de Newsweek România susțin că există modalități pentru limitarea efectelor concurenței neloiale din partea magazinelor online chinezești. 

“Dacă autoritățile române și-ar dori, cu adevărat, să protejeze firmele românești ar putea interveni, de exemplu, pe zona standardelor de calitate. 

Există reguli foarte clare la nivel european privind producția și vânzarea de produse non-alimentare, de la îmbrăcăminte la încălțăminte, electronice și electrocasnice.

În mod normal, în absența respectării acestor standarde, dacă se dovedește acest lucru, autoritățile ar putea dispune, administrativ, blocarea site-urilor respective pe teritoriul României. 

O altă măsură prin care s-ar putea interveni în scopul protejării consumatorilor români o reprezintă importul acestor produse în Europa. 

Există reguli vamale foarte clare care pot fi aplicate tuturor produselor non-UE și care pot limita accesul produselor neconforme calitativ.

Mai mult chiar, la fel ca în cazul mașinilor chinezești, se pot impune taxe vamale suplimentare produselor vândute din China, astfel încât să protejăm industria locală, locurile de muncă și lanțurile de business.

O altă măsură, chiar mai ușor de implementat, ar fi demararea unei campanii de conștientizare publică a efectelor achizițiilor de produse non-UE din perspectiva calității produselor, a locurilor de muncă care se pierd etc. si de promovare a produselor realizate în UE/România.

Din păcate, n-am fost și nu suntem capabili să ne protejăm economia. Lipsa de know-how, dezinteresul autorităților, absența unui cadru legislativ optim și a unor controale vamale eficiente fac din România o victimă sigură, pradă produselor ieftine și slabe calitativ nu doar din China, ci și din alte țări nonUE, “ susține analistul economic, Adrian Negrescu. 

O serie de alți analiști economici consultați de Newsweek România și-au declinat competența pe acest subiect sau au fost extrem de vagi vizavi de măsurile pe care statul român și UE le pot lua pentru a ține sub control competiția neloială din partea magazinelor online chinezești. 

Citește și: Asociația Magazinelor Online: "Efectul CNPului fiscal poate fi o favorizare a jucătorilor din China"

„Cel mai mare cancer pe zona comercială a UE”

Într-un an cu miză electorală enormă, cu patru rânduri de alegeri, politicienii și factorii guvernamentali sunt extrem de reținuți în a face declarații publice pe marginea acestui subiect. 

Sub protecția anonimatului, un politician care conduce o instituție cu atribuții inclusiv pe zona companiilor chinezești în România, își exprimă dezamăgirea legată de inacțiunea statului român în relația cu aceste companii: 

„Cartierul general al acestor companii e la Budapesta. 99%  din aceste pachete de la Temu au o valoare de sub 150 de euro, motiv pentru care nu există taxe vamale impuse de UE. Acesta este, de departe, cel mai mare cancer pe zona comerciala a UE, care au demarat o investigație măruntă. 

Dacă UE nu vrea să oprească acest comerț, ce să facă România? Îți pui electoratul în cap. Spune-le românilor că oprești Temu. Cu riscul ca business-urile autohtone să falimenteze“, susține politicianul citat de Newsweek România. 

Cum sprijină statul chinez ofensiva companiilor sale în Europa

Un studiu recent intitulat “Sprijinul partidului-stat pentru dezvoltarea exporturilor de e-commerce chinezești” efectuat de o instituție de profil dintr-o țară est-europeană și consultat de Newsweek România arată dimensiunea implicării statului chinez în afacerile magazinelor online etichetate drept private.

Foto: Profimedia Images

“Economia Chinei nu este o economie de piață. Viața economică este în mare măsură subordonată obiectivelor politice stabilite de Partidul Comunist Chinez (PCC) și controlată prin linii directoare, planuri economice și reglementări. În mod oficial, organismul-cheie al partidului care adoptă orientări pentru administrarea partid-stat în domeniul economiei digitale, inclusiv comerțul electronic transfrontalier, este Congresul PCC și Comitetul Central PCC. 

În realitate, cel mai important organ al partidului-stat care conturează politica de stat în comerțul electronic este Comisia Centrală pentru Afaceri Ciberspațiale (CCAC) a PCC. Comisia formulează politici generale și coordonează activitățile organelor de partid și de stat. De asemenea, CCAC co-emite documente de politică în comun cu agențiile de stat, acționează unilateral sau cooperează cu agențiile de stat. 

În cadrul administrației de stat la nivel central organele de vârf care elaborează politicile de comerț electronic și export sunt Consiliul de Stat, Comisia Națională pentru Reformă și Dezvoltare și Ministerul Comerțului”, se arată în studiul citat. 

Sprijinul statului chinez acoperă o gamă largă de subvenții pentru deschiderea unui canal de export de comerț electronic, înființarea magazinului lor online, ca recompensă pentru creșterea veniturilor din export din comerțul electronic, acoperirea costurilor de publicitate, în special în rețelele sociale străine, costul participării la târg, costurile pentru protejarea drepturilor de proprietate intelectuală. 

Autoritățile din parcurile industriale care găzduiesc întreprinderi de comerț electronic li se oferă o subvenție calculată ca o cotă din suma investiției. Ei pot primi, de asemenea, premii financiare pentru creșterea veniturilor din export sau a numărului de întreprinderi găzduite. 

Unul dintre elementele cheie ale sprijinului partid-stat pentru companiile de comerț electronic este stabilirea de zone pilot pentru comerțul transfrontalier în modelul de comerț electronic. Zonele pilot au construit un ecosistem în care autoritățile chineze au creat soluții favorabile de vamă, schimb valutar, impozitare, logistică și oferă sprijin financiar pentru a încuraja întreprinderile să se angajeze în import și export prin modelul de comerț electronic. 

Sub umbrela soluțiilor zonelor se află parcuri industriale organizate și susținute de aparatul partid-stat, care reunesc întreprinderi orientate spre producerea sau exportul de mărfuri în comerțul electronic. Până la sfârșitul anului 2022, aprobarea de funcționare a fost acordată pentru 165 de zone.”

Exportatorii de comerț electronic se bucură și de politicile fiscale preferențiale. Pot fi scutiți de TVA și de taxa de consum. 

Sprijinirea dezvoltării serviciilor de logistică utilizate pentru export în modelul de comerț electronic ocupă o poziție foarte importantă în politica de sprijin pentru comerțul electronic a Chinei. Autoritățile chineze urmăresc în primul rând să sprijine dezvoltarea acelor tipuri de servicii care se află cel mai mult sub controlul companiilor chineze.

Datorită sprijinului aparatului partid-stat, depozitele de export de peste mări joacă un rol foarte important în exporturile de comerț electronic B2C.

Foto: Profimedia Images

Expedițiile poștale prin poșta chineză și expedițiile efectuate de companiile de peste mări ale companiilor de curierat chineze sunt, de asemenea, de mare importanță. De asemenea, autoritățile alocă resurse semnificative pentru a sprijini transportul feroviar, care servește și la creșterea eliberărilor de export din comerțul electronic.

Citește și: Ce este CNP-ul fiscal și cum îi va influența pe români în viitor? Cumpărăturile online, verificate

Comisia Europeană solicitată să intervină

Cele mai importante asociații de comerț electronic din UE au trimis în această vară o scrisoare deschisă factorilor de decizie europeni în care solicitau intervenția autorităților europene. 

„În ultimii ani și chiar mai recent, noi jucători de comerț electronic din afara UE au intrat în Uniune și pun o presiune mare asupra pieței unice și asupra companiilor care sunt deja stabilite în UE. Întotdeauna am fost și vom continua să fim ferm în favoarea unei piețe deschise și competitive, întrucât comerțul electronic este un fenomen global.

Cu toate acestea, factorii de decizie și autoritățile competente trebuie să se asigure că această competiție este echitabilă”, afirma Luca Cassetti, secretar general al E-Commerce Europe, organizația care reunește asociațiile de profil ale operatorilor de magazine online din UE. 

El acuză, fără să nominalizeze explicit site-urile chinezești, că aceștia operează încălcând grav regulile jocului bazat pe competiție: “Companiile care au deja sediul în UE sunt supuse multor reglementări, iar costurile de conformitate tind să fie ridicate, deoarece regulile sunt în general complexe și adesea nu sunt pe deplin armonizate la nivelul UE.

Prin urmare, a devenit o provocare pentru jucătorii din UE să concureze la un nivel egal cu acești noi jucători din afara UE care vizează consumatorii din UE.

Cel mai important, practicile comerciale utilizate de acești jucători ridică semne de întrebare cu privire la conformitatea lor cu legislația Uniunii, în special în domeniile protecției consumatorilor, siguranței produselor, contrafacerii, protecției datelor, confidențialității, legislației de mediu și fiscală.

Nerespectând aceste reguli, pe lângă unghiul de concurență neloială, produsele care sunt potențial periculoase pot ajunge la consumatorii din UE”. 

Deocamdată CE aflată într-un vid de putere după alegerile europarlamentare din acest an a solicitat oficial temu informații legate de comercianții care vând ilegal produse pe acest site. 

Oficialii europeni se îndreaptă către impunerea de taxe vamale suplimentare și produselor sub 150 de euro care reprezintă aproape în integralitate volumul comenzilor de pe platformele online chinezești. 

Google News Urmărește-ne pe Google News
Comentarii 0
Trebuie să fii autentificat pentru a comenta!

Alege abonamentul care ți se potrivește

Print

  • Revista tipărită
  • Acces parțial online
  • Newsletter
  •  
Abonează-te

Digital + Print

  • Revista tipărită
  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
Abonează-te

Digital

  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
  •  
Abonează-te
Articole și analize exclusive pe care nu trebuie să le ratezi!
Abonează-te