După aproape 33 de ani de la Revoluție, realitatea arată că România abia se pregătește să treacă de borna de 1.000 de kilometri de autostrăzi și variante ocolitoare ale orașelor. Ne-am mișcat în ritm de melc, pentru că Polonia, spre exemplu, a construit de patru ori mai mult.
România are 994 de kilometri de autostrăzi și drumuri ocolitoare.
Anul trecut a fost prost pentru autostrăzi. Un singur tronson de autostradă a fost deschis, în decembrie. Este vorba de primul tronson al autostrăzii A1 Sibiu - Pitești, un tronson de circa 13 km de la Sibiu la Boița.
Ajungem la 1.000 km de autostradă cu un ciot ce nu duce nicăieri
Un mic ciot din Autostrada Transilvania se va deschide în vara acestui an și cu ajuotrul lui vom trece de 1.000 km de autostradă. Anunțul a fost făcut de secretarul de stat Ionel Scrioșteanu.
„Ce inaugurăm în 2023? Borna celor 1.000 de kilometri va fi atinsă, probabil, de turcii de la Nurol cu mini – lotul A3 Nușfalău – Suplacu de Barcău (13,554 km) în perioada mai – iunie”, spunea la începutul acestui an.
Predicția se va întâmpla după cum anunță Asociția Pro Infrastructura, dar ciotul de autostradă abia permite mașinii să se „încălzească” pentru că imediat se termină. Ciotul nu vine în continuarea și nu prelungește alte bucăți din Autostrada Transilvania.
Citește și: 4 centimetri de autostradă pentru fiecare român
„Atingem 1000 km de autostradă... Este perfect fezabil ca în aproximativ 75 de zile turcii de la Nurol să fie pregătiți pentru inaugurarea celor 13,55 kilometri dacă se vor mobiliza foarte bine cu finisajele: asfalt, parapete, marcaje, garduri protecție.
Atenție: contractul a avut termen de finalizare februarie 2023, fiind semnat în 30.09.2020 pe 6 luni proiectare și 18 de execuție. Ordinul de începere a fost emis în 01.02.2021 și proiectul tehnic a fost avizat în august 2021. CNAIR nu a anunțat dacă a acordat antreprenorului extensii de timp....”
Problema este că dacă nu se va rezolva soluția provizorie de conectare cu DN19B lângă Porț, la sud de Suplacu de Barcău „putem ajunge în situația penibilă de a atinge 1000 kilometri de autostradă și drum expres... cu un muzeu! Adică un tronson bun de circulat care nu poate fi folosit de șoferi deoarece nu are conexiune cu infrastructura existentă. În prezent, România are în exploatare aproape 955 km de autostradă și alți aproape 40 km de drum expres veritabil”, arată aceeași sursă.
Pustiuld e la capătul autostrăzii
Ciotul Nușfalău – Suplacu de Barcău face parte din Autostrada Transilvania pentru care s-a semnat un contract cu Bechtel (între timp reziliat) în 2003.
Citește și: VIDEO Ce taxe și impozite trebuie să plătești dacă ai panouri fotovoltaice
Tronsoanele de la capatele acestui ciot sunt departe de finalizare, nici măcar nu au constructor. Intenția de relicitare a tronsonului Suplacu de Barcău - Chiribiș (parte dinspre Oradea)a apărut în vara anului trecut. În ianuarie 2023, CNAIR a anunțat că suspendă licitația.
Lotul de la celălalt capăt al „ciotului” și anume Nușfalău - Poarta Sălajului are 41 de kilometri. Licitația pentru cei 41 de km a început în 2020 și nici acum nu are un câștigător, existând un triaj preliminar al constructorului și numeroase contestații.
Durata maximă a perioadelor alocate construcției este de 78 de luni, din care 18 luni pentru proiectare și 60 de luni pentru execuție. Valoarea estimată a contractului, finanțat prin Programul Operațional pentru Transport este de 7,48 miliarde de lei fără TVA.
Astfel, nu vom vedea nicio continuare a ciotului de autostradă ce va fi inaugurat în această vară mai devreme de 4 ani.
Ne-au învins maghiarii și polonezii
Deși am ieșit din comunism, aproape conconmitent, Ungaria și Polonia au făcut mai mulți kilometri de autostradă decât România.
„Ca şi comparaţie plastică, România are doar 4 centimetri de autostradă pe cap de locuitor față de alte țări europene care ating și 25 centimetri pe cap de locuitor.
În 1990, România avea 120 kilometri de autostradă, iar acum are aproximativ 994 kilometri. Spre comparație, Polonia avea, în 1990, 366 kilometri de autostradă, iar acum are peste 3.600 km de autostradă și drumuri expres.
Ungaria are, în prezent, peste 1.500 kilometri de autostradă, rezultând o disparitate enormă în domeniul infrastructurii între România și restul Uniunii Europene“, potrivit inginerului Daniel Mătăsaru, secretar general Asociatia „Moldova Vrea Autostradă“ care a stat de vorbă cu Newsweek România.