Regenerarea urbană a unei istorii de 100 de ani

DE Octavia Constantinescu | Actualizat: 05.10.2018 - 07:49
Tatian Diaconu a fost cinci ani CEO al Ceetrus România

Pe 100 de hectare de teren, la Brașov, se configurează un ecosistem urban integrat care cuprinde locuințe, spații de birouri, un complex comercial uriaș, clinici, grădințe, în curând o școală, o sală pentru sport și chiar o biserică.

SHARE

În urmă cu zece ani, aici se mai puteau vedea ruinele fabricii Tractorul, pusă la pământ după ce pierduse pariul cu capitalismul. Pe locul în care, în 2012, pe harta Brașovului apărea doar o pată întunecată se extinde azi Quartier Coresi, proiect coordonat, în ultimii cinci ani, de Tatian Diaconu în calitatea sa de CEO al Ceetrus România. 

Temerile mamei 

Ca o coincidență… în zona unde se află cartierul, căruia la fel de bine i-am putea spune mini-orașul Coresi Brașov, în perioada interbelică a funcționat o fabrică de avioane. Cel care a coordonat cea mai importantă investiție a companiei Immochan (astăzi Ceetrus) în România, Tatian Diaconu a fost pasionat de avioane, iar acest lucru i-a influențat decisiv educația.  

Tatian Diaconu a fost cinci ani CEO al Ceetrus România


„Deși nu există o tradiție în familie, de foarte mic le spuneam tuturor că vreau să devin aviator. Copilăria mi-am petrecut-o construind avioane din machete găsite în revista Aeromodelism. Am urmat Liceul Militar de la Craiova pentru că avea un profil de aviație. La 18 ani, m-am îndreptat spre Academia de Aviație. Dar mama nu a fost de acord. Prin anii ’90, din nefericire, cădeau multe avioane și din acest motiv mama nu mi-a semnat documentele de înscriere. M-am dus la Academia Forțelor Terestre și, după doi ani, am ales parașutismul“, explică Tatian Diaconu cum s-a reîntors la pasiunea sa pentru „înălțimi“.

12 de ani carieră, spulberați într-o clipă

A terminat Academia Militară în 1999 și a devenit ofițer al Armatei Române. Timp de trei ani, cariera militară părea drumul sigur către bastonul de marșal. Până când a fost nevoit să ia o decizie radicală. „Soția mea a primit o ofertă să joace handbal pentru o echipă din Franța. Nu poți generaliza motivul care îi îndeamnă pe oameni să plece din țară: o viață mai bună, un proiect profesional sau unul personal, cu mânie în suflet, ori cu bucurie. Motivele sunt individuale și trebuie respectate. În cazul meu, a existat un proiect profesional foarte bun pentru soția mea. În 2002, am renunțat la cariera militară și am însoțit-o în Franța. Mi-am spus că 12 ani, investiți într-o carieră militară, au fost măturați cu un dos de palmă. Dar, după ani, mi-am dat seama că nu s-a șters nimic. Lucrurile cele mai valoroase dobândite de-a lungul carierei militare le port în interiorul meu: demnitatea, onoarea, patriotismul, organizarea, seriozitatea, asumarea unui cuvânt dat“, explică Diaconu.  

Refuzat de McDonald’s

Ajuns în Franța, a încercat să își echivaleze diplomele. România nu era stat membru al UE și avea o imagine de periferie a lumii. I s-a spus că în România se cumpără diplome și maximul ce i se poate recunoaște este liceul. Așa, a intrat, la 26 de ani, în primul an de facultate la Universitatea din Le Havre. 

„A fost una dintre cele mai bune decizii ale vieții mele. Să o iau de la capăt, să am colegi cu aproape zece ani mai tineri, să mă reinventez. Să am curajul să mă întorc la școală după ce am fost locotenent în Armata Română“, povestește Tatian Diaconu.

Cartierul Coresi este un exemplu de regenerare urbană.


Ca student, avea dreptul să își ia o slujbă cu jumătate de normă. „Una dintre frustrările mele majore este faptul că am trimis de șapte ori cv-ul la Mc Donald’s și nu m-au angajat. De fiecare dată mi-au răspuns că sunt supracalificat. Întâmplător, am întâlnit un român care m-a recomandat la Decathlon. La interviu, am fost întrebat «Unde vei fi peste cinci ani?» I-am răspuns că voi fi Director General pe România. Poate a crezut că sunt nebun, dar m-a angajat“, își amintește. 

În acele vremuri, a avut îndrăzneala de a trimite un email către CEO-ul companiei sugerându-i să se extindă în țara sa natală. După șase luni a primit un telefon, în care i se spunea că s-a luat decizia extinderii în România. Timp de trei ani, a făcut naveta între România și Franța pentru a pregăti acest proiect. În 2008, când primul magazin Decathlon era în construcție, ar fi putut, probabil, să-și împlinească propria profeție. Dar a ales să rămână în Franța din motive familiale.

A petrecut o perioadă de patru ani la Bricostore, care a coincis cu criza imobiliară. Dar Tatian dorea să creeze, să se extindă, iar atunci erau vremuri pentru ajustări și tăieri. 

Ordin de luptă: investește inteligent

În 2011, a fost contactat de dezvoltatorul imobiliar Immochan care dorea să deschidă o filială nouă în România. I s-a propus poziția de CEO. „Am fost la opt interviuri pentru această poziție. Căutau să identifice profilul meu moral. Trimiteau pe cineva, cu 250 de milioane de euro, la 2.500 de kilometri depărtare cu mesajul: investește-i. Era important să știe caracterul omului pe care-l angajează, deoarece au existat numeroase cazuri în care banii au fost prost investiți sau delapidați“, spune Diaconu. 

A revenit, în România, la 34 de ani, cu o scrisoare de misiune, pe care îi place să o numească „ordin de luptă“. „În document scria că, în următorii trei ani, voi avea 6 angajați și că voi prelua de la compania Auchan management-ul a două centre comerciale. După ce Auchan a  cumpărat retailer-ul Real, am ajuns să facem management operațional pentru 23 galerii comerciale. Astfel, am ajuns la o cifră de afaceri de 30 milioane de euro și o echipă de 60 de colaboratori. Misiunea mea s-a multiplicat de zece ori în cinci ani“, își amintește Diaconu. 

Un cartier pe 8% din suprafața orașului

Cea mai importantă investiție din România a companiei Immochan România (acum Ceetrus România) este modelul de regenerare urbană Coresi Brașov. Pe o fostă platformă industrială, de peste 100 de hectare, echipa Ceetrus a redat comunității un cartier modern, un adevărat generator de fericire urbană. La aproape 6 ani de la începerea activităţii sale în România, Tatian și echipa sa de 60 de oameni administrează centre comerciale, clădiri de birouri și proiecte rezidențiale de circa 400 milioane de euro. „Ne-am gândit să dezvoltăm un concept de locuire în care oamenilor să le fie drag să trăiască, unde să găsească posibilități diverse de petrecere a timpului liber, să facă shopping, sport, să existe locuri unde să iasă cu prietenii, să își ducă copiii la școală sau la grădiniță“.

Mini-orașul din Brașov

La început, a fost realizat un Masterplan, în vederea ridicării unui cartier. „Am vrut să plecăm de la nevoile oamenilor. Am încercat să integrăm zona din perspectivă funcțională. Orașul avea nevoie de un centru comercial de tip mall, avea nevoie de  o zonă de birouri, de apartamente, de o clinică medicală. Noi le-am prins în acest Masterplan“, explică Tatian. 

Prima oară a fost ridicat centrul comercial pentru că intra în obiectul de activitate al companiei. S-au asociat cu un partener serios, Kasper Development, și, în trei ani, au fost ridicate 35 de blocuri și s-au vândut 1.600 de apartamente. Și pe zona de birouri s-a materializat un parteneriat de succes cu Ascenta Management: în cei 60.000 de metri pătrați lucrează 6.000 de oameni. 

„În cinci ani am creat un mini-oraș, un nou suflet al comunității Brașov. Găzduiește centrul de business al orașului, cel mai mare centru comercial al regiunii, există 600 de familii mutate deja. Cartierul are infrastructura pentru construcția unei școli, se va ridica o sală de sport, iar un hangar salvat de la demolare se va transforma în centru de expoziții. În viitor, vom mai construi până la 3.000 de apartamente“, explică Tatian.

El crede că acest concept de regenerare urbană integrată poate fi aplicat și în alte orașe. Ceea ce nu poate fi strămutat este „sufletul fiecărei comunități“.

Luna trecută, Tatian Diaconu a fost numit International Development Leader al Ceetrus. „După cinci ani petrecuți în România, mă bucur că am putut oferi un frumos cadou brașovenilor. Dar realizarea mea cea mai importantă este echipa minunată pe care am creat-o“, spune Diaconu. 

Tatian Diaconu

1991 – 1995: Liceu Militar; 

1995 – 1999: Academia Militară; 

2002 – 2004: Universitatea Le Havre;

2004 – 2015: master Universitatea Orleans;

2002 – 2007: evoluează de la vânzător part-time și șef de raion până la manager de expansiune. I s-a propus să conducă afacerile companiei Decathlon din România,

2007- 2012: a condus, din Paris, expansiunea în Europa de Est pentru Bricostore;

2014 – 2015: Master of Business Administration;

2012 – 2018 : CEO Immochan România (acum
Ceetrus România), una dintre cele mai importante companii de dezvoltare imobiliară din Europa;

2018: Tatian a preluat rolul de International
Development Leader al Ceetrus în Lille, Franţa.

Orice om care se întoarce acasă e un succes

Tatian Diaconu s-a alăturat proiectului Repatriot. El însuși este exemplu că întoarcerea acasă poate fi un succes. 

„Am descoperit Repatriot ca o platformă de idei care încearcă să creeze încredere între noi, cei care suntem în țară și cei care au plecat. Repatriot arată că se poate, că există oportunități în România. De aceea am zis: e o platformă care mă reprezintă. Am constatat, ca mulți alții, că problema României nu sunt banii, ci oamenii și lipsa de competențe. Au plecat 3,4 milioane de români în afara granițelor, adică 25% din forța de muncă activă. Dacă, prin Repatriot, reușim să convigem un om să se întoarcă acasă, e un succes”, spune Tatian Diaconu.

Urmărește-ne pe Google News

Comentarii 0

Trebuie să fii autentificat pentru a comenta!

Alege abonamentul care ți se potrivește

Print

  • Revista tipărită
  • Acces parțial online
  • Newsletter
  •  
Abonează-te

Digital + Print

  • Revista tipărită
  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
Abonează-te

Digital

  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
  •  
Abonează-te
© 2024 NEWS INTERNATIONAL S.A.
Articole și analize exclusive pe care nu trebuie să le ratezi!
Abonează-te