Omul de la Transporturi: pe cine lasă la butoane Grindeanu când pleacă în vacanță

DE Stelian Negrea | Actualizat: 28.07.2022 - 12:10
Sorin Grindeanu FOTO - gov.ro
Sorin Grindeanu FOTO - gov.ro

Din cei șapte secretari de stat pe care îi are în subordine, ministrul transporturilor, Sorin Grindeanu, are un favorit pe care îl lasă la conducerea instituției când pleacă în concediu sau într-o delegație în străinătate.

SHARE

Se numește Bogdan Mîndrescu, unul dintre cei mai tineri demnitari din țară.

Deși are doar 35 de ani, Mîndrescu nu este la prima funcție importantă în minister.

Acum șapte ani, Ministerul Transporturilor l-a numit director general al  Companiei Naționale Aeroporturi București. Avea atunci doar 28 de ani și era șeful de cabinet al lui Răzvan Cuc, ministrul transporturilor la acel moment.

Mîndrescu provine din pepiniera PSD Buzău, fieful lui Marcel Ciolacu, liderul partidului aflat la guvernare.

Surse din mediul politic susțin chiar că ar exista o legătură de rudenie între tânăra speranță de la Transporturi și șeful PSD.

Citește și: EXCLUSIV Companiile cu acționar rusesc au scăpat de sancțiunile Fiscului român

Au negat amândoi.

Bogdan Mîndrescu nu este rudă cu mine. Îl cunosc la fel cum cunosc toate numirile PSD în funcții politice”, afirmă pentru Newsweek România, Marcel Ciolacu.

“Vă comunicăm că domnul Mîndrescu nu este nepotul domnului Marcel Ciolacu“, susține într-un răspuns pentru Newsweek România, biroul de presă al Ministerului Transporturilor.

Părinții lui Mândrescu au la rândul lor legături politice: mama, Mîndrescu  (fostă Cutaș) Luminița, a fost șefa unui department din Consiliul Județean Buzău, fiind apropiată de Marcel Ciolacu. Tatăl său, Adrian Mîndrescu, a fost în trecut șeful de cabinet al lui Viorel Hrebenciuc, unul dintre liderii vechi ai PSD și unul din susținătorii actualului șef al SIE, fostul deputat PSD, Gabriel Vlase.

Mîndrescu senior a fost apoi director executiv la o altă companie de stat, Societatea Națională de Radiocomunicații, care gestionează frecvențele radio și tv.

Se întâmpla când Liviu Dragnea coordona numirile politice în PSD.

Pe lista politică a familiei se numără și Sabin Cutaș, fostul europarlamentar din partidul lui Dan Voiculescu, în timp ce bunicul său este fostul șef, timp de 30 de ani, al penitenciarului din Găești.

Ministerul Transporturilor nu a dorit să furnizeze în detaliu informații exacte despre ordinele de ministru prin care Sorin Grindeanu și-a delegat atribuțiile atunci când pleca în delegații externe sau în vacanță.

Biroul de presă al Ministerului transporturilor ne-a informat doar că Sorin Grindeanu și-a delegat atribuțiile către patru din cei șapte secretari de stat, inclusiv Bogdan Mîndrescu.

Transporturile nu au dorit să pună la dispoziție nici măcar un ordin de ministru prin care Grindeanu și-a delegat atribuțiile către secretarii de stat.

“Nu cred că există o situație în care Mîndrescu să îi coordoneze pe toți ceilalți secretari de stat din ministerul transporturilor când Grindeanu nu e în minister însă e adevărat că, recent, cât a fost Sorin Grindeanu în concediu de odihnă, Mîndrescu i-a ținut locul prin ordin de ministru semnat de Grindeanu”, susțin surse din minister. Sorin Grindeanu nu a dorit să răspundă întrebărilor Newsweek România legate de motivele care-l determină să aibă o asemenea încredere în Mîndrescu în dauna celorlalți șase secretari de stat din ministerul pe care îl conduce.  

Ce atribuții are

Conform unui răspuns pentru Newsweek România, Bogdan Mândrescu are în atribuții sectorul aviatic din Ministerul Transporturilor de la transportatorul aerian de stat Tarom, Compania Națională Aeroporturi București, aeroporturile din Kogălniceanu și Timișoara, Școala Superioară de Aviație Civilă și Autoritatea de Investigații și Analiză pentru Siguranța Aviației Civile și celebra Regie Autonomă Administrația Română a Serviciilor de trafic Aerian, ROMATSA.

Deși are în atribuții exclusiv domeniul aviatic, Mîndrescu participă în mod constant la decizii din domeniul altor secretari de stat din Transporturi, cum ar fi cel naval aflat în subordinea secretarului de stat, Ion Popa, un apropiat al său, de altfel.

Recent a intrat în conflict direct cu cea mai mari asociație a operatorilor portuari din Constanța care a atenționat public că Mîndrescu nu înțelege ce se întâmplă în cel mai mare port al țării. “Importanţa Portului Constanţa a crescut în contextul războiului din Ucraina, accentuându-i rolul strategic în reţeaua internaţională (şi mai ales europeană) a transporturilor. Nevoia de acomodare a volumelor mari de mărfuri a atras atenţia Guvernului şi, pentru prima oară în ultimii 30 de ani, se încearcă găsirea unor soluţii la probleme formulate în mod repetat de-a lungul ultimelor decenii, ca de pildă: nivelul Dunării şi refuzul categoric al părţii bulgare de a draga sectoarele de Dunăre din responsabilitate, limitele economiei de piaţă în ceea ce priveşte mărfurile din amonte şi mărfurile din Ucraina, proiectele cu finanţare europeană, viziunea de dezvoltare a portului Constanţa. Pe parcursul întâlnirii, deşi reprezentanţii Portului Constanţa au manifestat deschidere, aceştia s-au confruntat cu o înţelegere deficitară a problematicii din partea secretarului de stat Bogdan Mîndrescu, care a tratat întrevederea cu superficialitate.  Obiectivul unor asemenea reuniuni este de a schiţa viitorul industriei portuare din România, al cărei fanion rămâne portul Constanţa. Mii de locuri de muncă şi procente din PIB-ul României depind de realismul manierei în care sunt tratate aceste problematici. Singurul mod în care putem obţine rezultate pozitive derivă dintr-un parteneriat onest între CPBA şi reprezentanţii autorităţilor publice pentru dezvoltarea acestui domeniu de activitate. CPBA îşi exprimă disponibilitatea la dialog susţinut şi încrederea că viitoarele sesiuni de lucru vor aduce salutare beneficii pentru economia românească“, susține într-un comunicat de presă Constanța Port Business Association (CPBA).

Cu China în suflet

Newsweek România a dezvăluit recent că Bogdan Mândrescu s-a aflat pe ștatul de plată al unei companii chinezești având un contract de consultanță semnat cu o companie chineză aflată pe lista neagră a SUA: Inspur Shandong Group controlată de Partidul Comunist Chinez. 

În CV-ul său menționa că asigura chinezilor „consiliere financiară în vederea deschiderii unei companii locale, subsidiară a companiei mamă, întocmirea unui business plan și a unui studiu de piață și alte analize cerute de companie”. În plus, făcea demersuri din punct de vedere administrativ și logistic pentru a deschide subsidiara în România.

Citește și: EXCLUSIV Șeful de cabinet al lui Grindeanu, plătit de o firmă chineză de pe lista neagră a SUA

Tot din același grup de la Buzău vine și actualul ministru al finanțelor publice, Adrian Câciu care s-a remarcat înainte să ocupe portofoliul de la Finanțe cu o serie de poziții publice asumate în favoarea companiilor chinezești. Domnia sa nu a lămurit cine îi plătea articolele din diferite publicații și aparițiile în emisiuni la diverse televiziuni în care lua public apărarea companiilor chinezești cu legături cu regimul de la Beijing.

La rândul său, inclusiv Sorin Grindeanu, pe vremea când conducea Autoritatea Națională pentru Reglementare și Administrare în Comunicații (ANCOM) a avut o atitudine inițială extrem de favorabilă unor companii chinezești. Grindeanu dăduse un interviu public agenției de presă a statului chinez, Xinhua, în care afirma că nici o companie, deci nici compania chineză Huawei care își exprimase intenția publică în acest sens, nu va fi eliminată de la licitația 5G.

La câteva zile, Grindeanu și-a schimbat la 180 de grade poziția. Huawei a fost acuzată constant de guvernele occidentale că spionează pentru guvernul autocrat al Chinei.

Conform unor surse din industria transporturilor, Bogdan Mândrescu continuă să facă lobby susținut pentru interesele chinezești în România.

Fostul ministru al transporturilor, Cătălin Drulă, a reușit să obțină, anul trecut, o hotărâre de guvern prin care a interzis companiilor chinezești să participe la licitațiile pe infrastructură de miliarde de euro ale Companiei Naționale de Autostrăzi și Infrastructură Rutieră (CNAIR).

Aceleași surse susțin pentru Newsweek România că Mîndrescu s-a aflat, recent, într-o vizită neoficială la Paris unde a avut întâlniri cu oficiali ai companiei franceze Lagardere România care face presiuni constante și consistente pentru a câștiga licitația pentru spațiile comerciale de pe Aeroportul Internațional Henry Coandă.

Newsweek România a scris recent despre aceste presiuni ale companiei franceze, pe care aceasta nu și le ascunde în nici un fel, însă ceea ce nu specifică clar compania franceză este parteneriatul în care a intrat divizia sa din Asia cu două companii de stat chinezești acuzate în Occident că fac jocurile guvernului autocrat al Chinei.

https://newsweek.ro/investigatii/cum-pot-ajunge-chinezii-sa-faca-afaceri-pe-aeroportul-din-otopeni-printr-o-asociere-cu-francezii

Într-un alt răspuns al Ministerului Transporturilor pentru Newsweek România, biroul de presă sugerează că Mîndrescu nu ar avea nici o legătură cu discuțiile și lupta aprinsă pentru noua licitație pentru spațiile comerciale din cel mai mare aeroport din România, deși acesta se află în directa lui subordonare: “Cât privește celelalte întrebări (n.r. legate de modul cum gestionează Ministerul transporturilor licitația pentru spațiile comerciale din aeroportul Henry Coandă), acestea țin de activitatea companiilor din subordinea ministerului, iar în conformitate cu prevederile OUG nr. 109/2011 privind guvernanța corporativă a întreprinderilor publice, cu modificările și completările ulterioare, autoritatea publică tutelară nu poate interveni în activitatea de administrare și conducere a întreprinderii publice. Pe cale de consecință vă rugăm să vă adresați conducerilor companiilor respective“.

În același răspuns pentru Newsweek România, Marcel Ciolacu pare stânjenit (cum?)de acuzațiile ce i se aduc lui Mîndrescu însă nu a menționat dacă va întreprinde vreo acțiune specifică sau vreo analiză la partid.

Google News Urmărește-ne pe Google News
Comentarii 0
Trebuie să fii autentificat pentru a comenta!

Alege abonamentul care ți se potrivește

Print

  • Revista tipărită
  • Acces parțial online
  • Newsletter
  •  
Abonează-te

Digital + Print

  • Revista tipărită
  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
Abonează-te

Digital

  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
  •  
Abonează-te
Articole și analize exclusive pe care nu trebuie să le ratezi!
Abonează-te