Ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu, se gândește să îl demită pe Directorul CFR Călători, Traian Preoteasa, după ce, în numai două săptămâni au avut loc trei accidente pe calea ferată. În apărarea sa, Preoteasa a menționat faptul că CFR Călători este subfinanțată și a dat exemplu lipsa reviziilor la locomotive.
Fără bani în cont, șeful CFR Călători plătește rate de 8.000€
Traian Preoteasa a muncit toată viața la CFR având diverse funcții.
Este absolvent al Facultății de Mecanică de la Universitatea din Craiova. Între 1990 și 2000 este inginer și șef revizie vagoane.
Din 2000 începe să dețină funcții de conducere în cadrul CFR: Director de exploatare și director la Regionala CFR Craiova, Director adjunct la CFR Călători. Din 2006 până în 2018 este consilier la CFR Călători.
Între februarie 2020 și februarie 2021 este membru în Consiliul de Administrație al Tarom, iar din octombrie 2021 este Director General al CFR Călători.
Citește și: Directorul CFR Călători: Mecanicul de locomotivă a depăşit controlat semnalul pe culoarea roşie
Preoteasa nu a lucrat niciodată în privat, fiind un bugetar de cursă lungă. CV AICI
Declarațiile de avere ale lui Preoteasa arată că are spații comerciale pe care le închiriază în centrul orașului, dar nu are bani în cont. Împrumută persoane fizice cu sume mari și ia, la rândul lui, credite și mai mari, dar nebancare.
I-am cerut o explicație cu întrebări punctuale, dar Preoteasa a refuzat să răspundă, Departamentul CFR Marketing indicându-ne unde sunt depuse declarațiile de avere și atât.
Citește și: În țara unde trenurile de marfă merg, în medie, cu 16 km/h, accidentele feroviare se țin lanț
Șeful CFR Călători dă împrumuturi de 100.000€ către persoane fizice
Traian Preoteasa și-a depus declarația de avere în 2022 și ea conține date despre anul 2021. Are 2 apartamente și o casă de locuit. Are ceasuri de 20.000 de euro. Nu are absolut niciun leu în conturi, dar a împrumutat cu 100.000 de euro trei persoane fizice. Împrumuturile nu au fost restituite.
Paradoxal, deși dă împrumuturi pe persoană fizică, Preoteasa e plin de datorii, una fiind de 330.000 de euro la o persoană care i-a vândut un apartament. Datoria trebuie restituită în 4 ani (2020 - 2023). Și dacă nu ar plăti niciun fel de dobândă, rata ar fi de 6.800 euro lună.
La asta se mai adaugă o rată la Porsche Leasing, în jur de 500 euro pe lună, 200 de euro pe lună la Intesa, 200 euro la ING, și încă 250 euro tot la ING.
În 2021, Preoteasa avea de plătit rate lunare în valoare de 8.000 de euro. Preoteasa nu declară niciun leu în cont.
Veniturile sale declarate sunt mult mai mici dacă facem o medie lunară. A luat 3.000 de euro/lună ca șef la CFR și 1.770 euro din chirii, în total 4.770 euro. Astfel, reiese un deficit lunar de 3.230 de euro, fără să mai luăm în calcul cheltuielile zilnice sau cele pentru utilități.
În declarația de avere nu apare niciun bun achiziționat de Preoteasa care să justifice creditul luat în 2020 de 330.000 euro.
Declarația de avere din 2022, aferentă anului 2021 este mai jos:
Nici în 2022 nu își poate justifica ratele
În declarația de avere depusă cu un an mai devreme și aferentă anului fiscal 2020, Preoteasa meționează aceleași imobile și un teren. Are doar 16.000 euro în conturi, bani care ar fi putut acoperi doar 1.300 euro/lună din deficitul de 3.230 de euro. Menționează și cele 3 împrumuturi date persoanelor fizice, dar și datoriile mai sus menționate.
În 2020, a avut cinci surse de venit toate de la stat, fiind membru în trei Adunări Generale ale Acționarilor.
Ultima declarație de avere, din 2023, a fost depusă anul acesta și este aferentă anului fiscal 2022. Din ea aflăm că Preoteasa și-a păstrat casele și terenul, deși în 2021 avea un deficit de 3.000 de euro lunar. Mai mult își cumpără un Audi din 2016 în leasing. Vinde o mașină de 130.000 de lei care nu apare în declarațiile de avere anterioare.
Deși, are rate mai mari decât veniturile, reușește să pună deoparte 80.000 de euro. Pentru că nu are nevoie de bani îi rămân împrumuturile de 100.000 euro date unor persoane fizice. Mai ia două credite de 15.000 de euro de la o persoană fizică.
Veniturile îi cresc puțin la 5.100 de euro pe lună în medie, dar oricum mult sub creditele pe care le are și care sunt de 8.000 euro pe lună.
Declarația de avere depusă în 2023 pentru anul fiscal 2022 mai jos:
Preoteasa ne trimite la plimbare
Newsweek România i-a adresat o serie de întrebări Directorului CFR Călători, dar Preoteasa a dat un răspuns „în doi peri.
Întrebările Newsweek România:
„Referitor la solicitarea dumneavoastră înregistrată la CFR Călători cu nr. OMC2/51/29.03.2023, legată de Declarația de avere a domnului director CFR Călători, Traian Preoteasa,
⦁ Domnul Director are de achitat 330.000 euro în 3 ani, adică 7.000 euro pe lună în rate egale doar dintr-un singur credit (cel pentru apartament). Veniturile pe anul trecut sunt de cel mult de 5.500 euro pe lună. Menționează că nu are bani în bancă. Cum reușește să achite acel credit și pe celelalte 3 și să trăiască ?
⦁ De ce apartamentul în valoare de 330.000 euro nu apare în Declarația de avere si ce caracteristici are acest apartament, unde se află ?
⦁ În Declaratia de avere apare scris doar „contract cumparare apartament” care se intinde pe 4 ani. Apartamentul este luat de la o persoană fizică și se plătesc rate acestuia? Este implicată o instituție bancară?
⦁ Din ce venituri ați împrumutat 3 persoane cu 100.000 de euro ?
Vă transmitem următoarele:
Totate informațiile care țin de bunurile și veniturile conducerii CFR Călători și care sunt de interes public sunt postate pe site-ul www.cfracalatori.ro la secțiunea Companie. Declarațiile de avere sunt depuse în termen și sunt conform legii care reglementează completarea acestui document. Orice explicații cu privire la aceste informații vor fi furnizate organelor abilitate, dacă vor fi solicitate”, ne-a precizat Serviciul Marketing și Relații cu Mass- Media CFR Călători.
Am revenit întrebând dacă va urma și răspunsul punctual al Directroului CFR, dar nu am mai primit niciun răspuns.
Directorul CFR Călători zice că nu se fac „mari revizii”
CFR Călători are 430 de locomotive și automotoare, cu 60 mai puțin decât e necesar. În medie, o locomotivă este veche de 50 de ani.
Doar 9 locomotive au fost modernizate în ultimii 5 ani.
În ultimii ani, doar 10% din vagoanele de călători au fost modernizate, deși sunt vechi de 30 de ani.
„Este vorba despre reviziile mari care se fac odată la 5-6 ani. Sunt întârzieri, dar sunt întârzieri, ca să zic așa acceptate. Li se fac în depou verificări suplimentare. Dacă ar fi să scoatem mâine toate locomotivele fără reviziile mari, ar trebui să anulăm 80% din trenuri”, susține directorul CFR Călători, Traian Preoteasa.